خشم حاکمیت از نشریه طنز شارلی ابدو؛ انجمن ایران‌شناسی فرانسه تعطیل شد

وزارت امور خارجه ادعا کرد پاسخگو کردن عاملان نشریه شارلی ابدو مطالبه ملت ایران است

شماره جدید نشریه شارلی ابدو با موضوع علی خامنه‌ای منتشر شد-برگرفته از شارلی ابدو 

پس از احضار سفیر فرانسه و توییت تهدید‌آمیز حسین امیرعبداللهیان، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در با صدور بیانیه‌ای، از «بازنگری» در مناسبات فرهنگی با فرانسه خبر داد و گفت که فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند.

وزارت امور خارجه در این بیانیه‌ که روز پنجشنبه ۱۵ دی‌، منتشر شد، اقدام نشریه طنز شارلی ابدو را «موهن» خواند و ادعا کرد که انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای در این نشریه به معنای «زیر پا گذاشتن موازین اخلاقی، تعدی به مقدسات دینی، هتک ساحت مرجعیت سیاسی و مذهبی و اهانت به نمادهای حاکمیتی و ارزش‌های ملی ایرانیان است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام نشریه شارلی ابدو را «نشانه دست‌اندازی صهیونیسم در عرصه رسانه در جهت ترویج اسلام‌ستیزی» دانست و مدعی شد که این نشریه «مفهوم آزادی بیان را مستمسک و پوششی برای اقدام‌های ضدفرهنگی و هتک حرمت انسان‌ها» قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه می‌افزاید: «جمهوری اسلامی ایران ضمن تقبیح بی‌عملی ادامه‌دار مراجع ذی‌ربط فرانسه در مقابله با مظاهر اسلام‌ستیزی و نفرت‌پراکنی نژادپرستانه در نشریات فرانسوی، مسئولیت مستقیم دولت فرانسه برای پاسخگو کردن عاملان و بانیان چنین نفرت‌پراکنی‌هایی را یادآور شده و خواستار مقابله جدی با اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی جاهلانه به عنوان مظهر نژادپرستی نهادینه‌شده در این کشور است.»

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه اعلام کرد که سکوت در برابر اقدام «ضدفرهنگی و ضدانسانی» نشریه فرانسوی را برنمی‌تابد و ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه، در گام نخست فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند.

در پایان بیانیه وزارت امور خارجه دولت رئیسی، ادعا شده که پاسخگو کردن «عاملان و مروجان اقدام موهن اخیر و جلوگیری از تکرار آن» مطالبه «ملت ایران» است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه به انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای در نشریه طنز شارلی ابدو واکنش نشان داده و گفته بود که این کار «بدون پاسخ قاطع و موثر» نمی‌ماند. او بدون نام بردن از نشریه فرانسوی شارلی ابدو، در توییتی نوشت: «به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد.»

وزارت امور خارجه روز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه سفیر فرانسه در تهران را نیز به دلیل انتشار شماره ویژه نشریه شارلی ابدو احضار کرد. به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارت، در جریان این احضار «اعتراض شدید» تهران را به دولت فرانسه ابلاغ کرد و خطاب به سفیر فرانسه گفت: «جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی، مذهبی و ملی خود را به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرد و فرانسه حق ندارد به بهانه آزادی بیان، اهانت به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌های مسلمان را توجیه کند.»

نشریه فرانسوی شارلی ابدو پس اوج‌گیری خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، برای دریافت آثاری با موضوع علی خامنه‌ای فراخوان داد و از کاریکاتوریست‌های جهان خواست خنده‌دارترین آثارشان را به این نشریه بفرستند تا در یک شماره ویژه منتشر شود. به گزارش فرانس انتر، در کمتر از ۱۵ روز، بیش از ۳۰۰ کاریکاتور به دفتر نشریه شارلی ابدو رسید که بخش بزرگی از آن‌ها را کاریکاتوریست‌های پناهجو و پناهنده ایرانی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه، سوئد و ترکیه ارسال کرده بودند.

شماره جدید نشریه شارلی ابدو روز چهارشنبه، ۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۱۴ دی) منتشر شد و حاوی ۳۵ کاریکاتور منتخب از علی خامنه‌ای بود. روی جلد این شماره نشریه نوشته شده است: «آخوندها برگردید به همان‌جایی که بودید.»