قالیباف: هزینه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بالا می‌بریم

بنیامین نتانیاهو می‌گوید عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی در اولویت برنامه‌هایش است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در سخنانی تهدیدآمیز علیه کشورهای منطقه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد هزینه‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل را آن‌قدر بالا ببرد که کسی جرات این کار را نداشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح چهارشنبه ۱۴ دی‌، در مراسمی به مناسبت سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، تنش‌آفرینی‌های فرمانده سابق سپاه قدس در منطقه را که با هدف گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد، «تولید قدرت» برای جهان اسلام توصیف کرد و مدعی شد که قاسم سلیمانی «معجزه انقلاب» بود.

محمدباقر قالیباف در ادامه این مراسم که با حضور شماری از رهبران گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران در منطقه برگزار شد، ادعا کرد که انقلاب اسلامی «معجزه‌های زیادی» داشت که یکی از آن‌ها «اراده جوان‌ها برای تشکیل امت اسلامی‌ است».

قالیباف در سخنان خود اذعان کرد که جمهوری اسلامی ایران از راهبرد اعمال قدرت برای پیشبرد اهدافش استفاده می‌کند. او به نقل از قاسم سلیمانی گفت: «تنها منطقی که می‌تواند پاسخگو باشد، منطق قدرت است و حتی گفت‌وگو و مذاکره هم با منطق قدرت محقق می‌شود.»

رئیس مجلس با طرح این ادعا که قاسم سلیمانی «اجازه نداد رژیم صهیونیستی در منطقه برای امت اسلامی ناامنی ایجاد کند»، نگرانی‌های جمهوری اسلامی از عادی‌سازی روابط اسرائیل با جهان عرب را افشا کرد و گفت: «رژیم صهیونیستی به دنبال عادی‌سازی روابط با کشورهای اسلامی است. ما باید آن‌قدر هزینه‌های عادی‌سازی روابط را بالا ببریم که کسی جرات این کار را نداشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تشکیل امت اسلامی رویایی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از سال‌ها پیش در سر می‌پروراند. قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، با هدف تحقق همین رویا تنش‌آفرینی‌های گسترده‌ در منطقه را کلید زد و با صرف هزینه‌های کلان و با ادعای مبارزه با «استکبار» و «اسرائیل»، گروه‌های نیابتی را پروار کرد. رویای خامنه‌ای اکنون با عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه در حال فروپاشی است.

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، پس‌ از اینکه بار دیگر نخست‌وزیر اسرائیل شد، اعلام کرد علاوه بر مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، گسترش پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را در اولویت برنامه‌هایش قرار می‌دهد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، هم در سخنانی گفت که رابطه اسرائیل و امارات متحده عربی برای منطقه رفاه می‌آفریند.

عادی‌سازی روابط اسرائیل و با عربستان سعودی و دیگر کشورهای اسلامی خشم و نگرانی سایر مقام‌های جمهوری اسلامی را هم در پی داشته است؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه در نشست خبری هفتگی خود، ادعا کرد که عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با اسرائیل به ثبات و امنیت در منطقه کمکی نمی‌کند.

پیش‌تر، علی خامنه‌ای به رهبران کشورهای عربی به دلیل برقراری ارتباط با اسرائیل کنایه زده و گفته بود: «این دولت‌های عربی که با صهیونیست‌ها دست دادند و مصافحه و روبوسی کردند و جلسه گذاشتند، هیچ سودی نخواهند برد از این کار. جز ضرر برایشان چیز دیگری ندارد.»

رهبر جمهوری اسلامی، کشورهای عربی را به «ملتفت نبودن» و «نفهمیدن» متهم کرد و مدعی شد که اسرائیل آن‌ها را «استثمار» می‌کند.