دانشگاه‌های برتر بریتانیا برای دختران افغان دوره‌های آموزشی رایگان برگزار می‌کنند

طالبان تحصیل دختران در دانشگاه را ممنوع کرده‌اند

در پی ممنوعیت ورود دختران و زنان به دانشگاه‌های افغانستان در امارت طالبان، تعدادی از دانشگاه‌های برتر بریتانیا دوره‌های آموزشی رایگان برای دختران افغان برگزار می‌کنند.

۲۶ دانشگاه از ۳۰ دانشگاه برتر بریتانیا این دوره‎‌های آموزشی رایگان را در اختیار دانشجویان دختر در افغانستان قرار خواهند داد. این طرح از طریق برنامه آموزش آینده (future learn) که یک‌چهارم  ۲۰۰ دانشگاه بریتانیا در آن شرکت دارند، برای دختران افغان در نظر گرفته شده است.

جو جانسون، رئیس برنامه آموزش آینده، به نشریه «د نشنال» گفت که این حرکت برای علاقه‌مندان به یادگیری یک راه نجات است. او می‌گوید: «برای دختران و زنانی که به اینترنت دسترسی و وقت آزاد دارند، این می‌تواند راه نجاتی باشد.»

البته جانسون تایید می‌کند که این طرح چالش‌های خودش را دارد و شاید برای دختران و زنان افغان خیلی راحت نباشد که به این دوره‌های رایگان دسترسی پیدا کنند. او می‌گوید: «این طرح پیشکشی چندان دلچسب نیست. نبود اینترنت قوی و اتصال ضعیف، فقر و موانع زبانی به این معنی است که بسیاری از زنان ممکن است نتوانند به مطالب دسترسی پیدا کنند. با وجود این، می‌تواند در توانمند کردن زنان افغانستان برای احقاق حقوق مسلم انسانی آنان برای تحصیل، نقش ارزشمندی داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت تحصیلات عالی طالبان ۲۹ آذر طی یک نامه رسمی، به تمام دختران دانشجو اعلام کرد تا اطلاع بعدی اجازه ندارند وارد دانشگاه‌ها شوند. طالبان همچنین تمامی استادان و کارمندان زن دانشگاه‌ها را نیز از ورود به دانشگاه بازداشتند.

با وجود واکنش‌های تند جهانی به این حکم طالبان، این گروه همچنان بر مواضع خود تاکید می‌کند. ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، به رسانه‌ها گفت که در اسلام تحصیل علم اصلا واجب اعلام نشده است. حتی یکی از اعضای طالبان هم به‌تازگی گفته که آموختن علوم عصر از جمله پزشکی و مهندسی از نشانه‌های آخر زمان است.

با این حال دختران و زنان افغانستان همچنان بر حق تحصیل خود تاکید دارند. بسیاری از این دختران فردای دستور طالبان برای ممانعت از حضورشان در دانشگاه‌ها، به اعتراض برخاستند اما با سرکوب خشن طالبان مواجه شدند. با این حال اصرار و اشتیاق دختران به تحصیل باعث شد کشورها، سازمان‌ها و نهاد‌های آموزشی به جست‌وجوی مسیرهایی تازه برای آموزش دختران افغان برآیند.

لرد مارک مالوک-براون، رئیس بنیاد جامعه باز، از این طرح دانشگاه‌های بریتانیا استقبال کرد و آن را اثرگذار دانست. او می‌گوید اقدام ستودنی برنامه آموزش آینده برای ایجاد بستری تازه‌ برای آموزش آن هم برای زنانی که رژیم طالبان آنان را از حق اساسی‌شان محروم کرده است، می‌تواند برای آموزش آنان نقش بسیار حیاتی داشته باشد.» به گفته براون، «این یک نشانه خوشایند است که تعهد ما به مبارزه برای حقوق اساسی همه افغان‌ها را نشان می‌دهد».

با وجود آنکه ده‌ها کشور و سازمان بین‌المللی از طالبان خواسته‌اند زمینه تحصیل و کار  دختران و زنان را دوباره فراهم کنند، گروه طالبان با اصرار بر تصمیم خود، اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه حاضر نیستند از رویکرد خود در قبال زنان چشم‌پوشی کنند؛ ولو تمام جهان کمک‌های خود را به افغانستان قطع کند و آنان را همچنان به رسمیت نشناسند.

این نگرانی هم وجود دارد که تداوم ممنوعیت حضور دختران در دانشگاه‌ها، به افول دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان منجر شود. اگر دختران نتوانند دوباره به دانشگاه برگردند، احتمالا ۳۵ دانشگاه از ۱۴۰ دانشگاه افغانستان که مسئولیت آموزش ۷۰ هزار دختر دانشجو را بر عهده دارد، درهای خود را خواهند بست.