شهرزاد اکبر: طالبان با منع تحصیل دختران، زنان را سرکوب می‌کند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از رفتار طالبان در برابر زنان افغان به ویژه ممانعت دختران این کشور از رفتن به مدرسه انتقاد کرد

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در دولت افغانستان بود - عکس از شاهد

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر دولت پیشین افغانستان، طالبان را به رفتارهای ظالمانه و غیرانسانی در برابر زنان افغان متهم کرد و گفت این گروه پس از رسیدن به قدرت در پی حذف زنان افغان از جامعه و سرکوب آنان است و باید هرچه سریع‌تر دست از این رفتارهای ضدانسانی بردارد.   

خانم اکبر که اکنون خارج از افغانستان به سر می‌برد بارها از طالبان و رفتار آنان در برابر مردم افغانستان و به ویژه زنان افغان انتقاد کرده است. او در تازه‌ترین توییت‌ خود علیه طالبان و رفتار آنان در برابر زنان افغان نوشته است: «در سال ۲۰۲۱، طالبان رفتن دختران بالاتر از صنف (کلاس)] ششم را منع کرد. این کار طالبان واقعیتی است که میلیون‌ها دختر را تحت تاثیر قرار داد و در عین حال آنقدر فجیع است که باور آن غیرممکن است.»

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ادامه گفت که ممنوعیت رفتن دختران افغان به مدرسه از سوی طالبان، سیاستی است که جز سرکوب کامل زنان هدف دیگری ندارد.

این انتقاد کمیسیون حقوق بشر افغانستان از طالبان مبنی بر ممنوع کردن رفتن دختران افغان به مدرسه در حالی صورت می‌گیرد که طالبان پس از رسیدن به قدرت اعلام کردند که دختران بیشتر از کلاس ششم نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستور منع رفتن دختران به مدرسه از سوی طالبان با واکنش‌های تندی از طرف دانش‌آموزان دختر، فعالان زن در افغانستان و فعالان حقوق زنان در شماری از کشورهای خارجی رو‌به‌رو شد. دانش‌آموزان دختر و فعالان جامعه مدنی این کشور با آمدن به خیابان‌ها خواهان لغو دستور طالبان شدند اما این گروه نه‌تنها به خواست آن‌ها توجهی نکرد بلکه صدای برابری‌خواهانه‌ آن‌ها را با شلاق، گلوله، تهدید و کتک پاسخ داد و بار دیگر تاکید کرد که دختران بیشتر از کلاس ششم نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند.

اکنون نیز شماری از کشورهای خارجی از طالبان خواسته‌اند که به دختران افغان اجازه تحصیل بدهند اما طالبان تاکنون به این خواسته‌ها پاسخ مثبت نداده است و می‌گویند تا تغییر وضعیت و برنامه‌ریزی برای چگونگی حضور دختران در کلاس‌های بالاتر و دانشگاه‌ها آن‌ها همچنان باید منتظر بمانند.

گفتنی است که دختران و پسران دانش‌آموز افغان از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر خواسته‌اند که به طالبان فشار بیاورند تا اجازه تحصیل به دختران افغان بدهند و آن‌ها نیز بتوانند مانند پسران افغان به مدرسه و دانشگاه بروند.