داعش مسئولیت انفجار در کابل را بر عهده گرفت

داعش اعلام کرد عامل حمله به ورودی بخش نظامی فرودگاه کابل یکی از دو مهاجمی بوده که در حمله آذر ماه این گروه به هتل چینی‌ها دست داشته است

داعش گفت که عبدالجبار، مهاجم انتحاری کمربند انفجاری خود را در میان تجمع طالبان منفجر کرده بود- کانال خبری اعماق

گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله یکشنبه، ۱۱ دی (دوم ژانویه ۲۰۲۳) به ورودی بخش نظامی فرودگاه کابل را بر عهده گرفت.

کانال خبری اعماق، وابسته به گروه داعش خراسان، مدعی شد که هدف آنها حمله به تجمعی از طالبان در آن مکان بود و بر اثر  آن ۲۰ طالب کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

به‌گفته داعش عبدالجبار، مهاجم انتحاری، کمربند انفجاری خود را در میان تجمع طالبان منفجر کرد که برای بررسی کارت‌های شناسایی پیش از ورود به مقر نظامی طالبان، صف کشیده بودند.

داعش همچنین گفت عامل حمله به ورودی بخش نظامی فرودگاه کابل، یکی از دو مهاجمی بود که در حمله به هتل چینی‌ها دست داشته و توانسته بود از محل حادثه بگریزد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت داخله (کشور) طالبان با تکذیب آمار تلفات و مجروحانی که از سوی داعش اعلام شده است، گفت به زودی شمار رسمی کشته‌ها را اعلام خواهد کرد.

شبکه الجزیره عربی گزارش داد که حمله به ورودی بخش نظامی فرودگاه کابل به کشته شدن ۱۴ تن و زخمی شدن ۱۸ تن انجامیده است.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای، حمله انتحاری روز یکشنبه را در کابل محکوم کرد. در این بیاینه آمده است که خشونت و تروریسم، بدون درنظرداشتن انگیزه و دلایل آن، مردود است.

قطر از معدود کشورهایی است که روابط نزدیکی با حکومت طالبان دارند.

بیست‌ویکم آذر ماه سال جاری، داعش مسئولیت حمله‌ای را به هتل محل اقامت شهروندان چینی در کابل پذیرفت و مدعی شد که در آن حمله حدود ۳۰ تن، از جمله شماری شهروند چین، کشته و زخمی شدند.

داعش در آن هنگام اعلام کرد دو تن از نیروهایش به‎‌نام‌ ابوعمر و عبدالجبار، بسته‌های از قبل جاسازی‌شده‌ای را در هتل محل اقامت چینی‌ها منفجر کردند.

طالبان توانستند پس از دو دهه جنگ با حکومت افغانستان و حامیان غربی آن، در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ قدرت را با توسل به گزینه نظامی به‌دست بگیرند.

در نخستین ماه‌های حکومت طالبان، حمله‌های انفجاری و انتحاری به میزان چشمگیری کاهش یافته بود، اما گروه داعش حملاتش را در افغانستان از سر گرفت. 

بیش از ۱۴ ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت، گروه داعش حمله‌های متعددی علیه طالبان و شهروندان غیرنظامی این کشور انجام داده داست. 

نخستین حمله از این دست، حادثه خونین انتحاری در فرودگاه کابل در سال ۲۰۲۱ بود که حین عملیات تخلیه نیروهای آمریکا و متحدان آن رخ داد. دو مهاجم انتحاری خود را در میان انبوه جمعیتی که در تلاش برای خروج از افغانستان در آن محل گرد آمده بودند، منفجر کردند. در این رویداد بیش از ۲۰۰ تن، از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی، کشته شدند.

شهروندان افغان از افزایش تهدیدات امنیتی نگرانند و طالبان هم نشان دادند که از قابلیت و ظرفیت «لازم» برای مهار گروه داعش یا مقابله با تهدیدات آن برخوردار نیستند.