هراس حکومت از دانشگاهیان؛ آزار استادان و تعلیق فله‌ای دانشجویان

پس از دانشجویان دانشگاه شریف، حکم تعلیق ۴۰ تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هم صادر شد

پس از صدور احکام تعلیق برای شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر هم خبر دادند که ۴۰ دانشجوی این دانشگاه تعلیق شده‌اند. دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در اطلاعیه‌ای تهدیدآمیز، اعلام کرد که احکام نهایی «دانشجویان متخلف» صادر خواهد شد. هم‌زمان برخی استادان دانشگاه نیز که از دانشجویان معترض حمایت کرده‌اند، با قطع حقوق مواجه شده‌اند؛ با وجود تمام این اقدام‌ها که با هدف سرکوب دانشگاهیان انجام می‌شود، اعتراض‌های دانشجویی همچنان ادامه دارد.

بر مبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شورای انضباطی دانشگاه امیرکبیر برای ۴۰ دانشجو حکم «تعلیق از تحصیل» و «محرومیت از تمامی امکانات رفاهی از جمله خوابگاه و سلف غذاخوری» صادر کرد. گفته می‌شود که شماری از دانشجویان هم بدون برگزاری کمیته انضباطی تعلیق یا ممنوع‌الورود شده‌اند. هیئت‌رئیسه دانشگاه پیش‌تر نیز ترم تحصیلی تعدادی از دانشجویان را حذف کرد و مانع ورود آنان به خوابگاه و غذاخوری دانشگاه شد.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در جنبش اخیر دانشجویی ایران که هم‌زمان با خیزش سراسری آغاز شد، نقش مهمی داشتند و بارها تجمع اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها در یکی از آخرین تجمع‌های اعتراضی در روز چهارم دی‌ماه، به حضور سعید جلیلی در این دانشگاه واکنش نشان دادند و شعارهایی مانند «مسئول فاسد نمی‌خوایم، مهمون قاتل نمی‌خوایم» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرها از دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی نیز از احتمال صدور احکام تعلیق برای دانشجویان معترض حکایت دارد؛ هرچند طبق اعلام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، به دلیل تحصن گسترده دانشجویان، تمام دانشجویان بازداشتی این دانشگاه به قید وثیقه آزاد شده‌اند اما ظاهرا کمیته انضباطی در حال بررسی پرونده دانشجویان معترض است.

دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی در اطلاعیه‌ای تهدیدآمیز اعلام کرد: «برخی تخلفات دانشجویان می‌توانست مشمول بندهای سنگین آیین‌نامه انضباطی باشد اما بندهای میانی را اعمال کردیم.» در این اطلاعیه دانشجویان به سر دادن شعارهای «هتاکانه» و «اخلال در نظم دانشگاه» متهم شده‌اند و ادعا می‌شود که مسئولان در قبال آنان «انعطاف» به خرج داده‌اند.

هادی نوبهاری، مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شریف، هم روز شنبه سوم دی‌ماه، از صدور ۳۳ حکم بدوی برای دانشجویان در کمیته انضباطی دانشگاه خبر داد. او به خبرگزاری مهر گفت که این احکام عبارت‌اند از تذکر کتبی، توبیخ کتبی و ممنوعیت از تحصیل به مدت یک تا دو و نیم سال.

نوبهاری همچنین اعلام کرد که پرونده ۳۰۰ دانشجوی دیگر دانشگاه صنعتی شریف در کمیته انضباطی در حال بررسی است.

پس از اعلام این خبر، رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، نیز به خبرگزاری ایلنا گفت که در احکام بدوی دانشجویان فقط در صورتی تجدیدنظر می‌شود که «مستندات» کافی نباشد. او حتی به‌صراحت گفت که وزارت علوم در پی آن است که سفره آموزش عالی را کوچک‌تر کند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره شمار دانشجویانی که بازداشت شده‌اند، آمار دقیقی ارائه نمی‌کند اما بررسی‌های خبرگزاری هرانا نشان می‌دهد که دست‌کم ۶۸۳ دانشجو بازداشت شده‌اند. همچنین تاکنون ۱۴۴ مرکز دانشگاهی در ایران به خیزش سراسری پیوسته‌اند.

برخی از دانشجویان با چراغ سبز دانشگاه به نهادهای امنیتی سپرده‌ شده‌اند و آن‌طور که فعالان دانشجویی می‌گویند، برای اعتراف اجباری تحت‌ فشارند. برای برخی از بازداشتی‌ها دادگاه تشکیل شده است، برخی با قید وثیقه آزادند و برخی هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند.

روزنامه هم‌میهن در گزارشی به نقل وکلای دانشجویان بازداشتی، نوشت که ۹۰ درصد آنان با اتهام‌هایی مانند «اخلال در نظم و آسایش عمومی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» روبرو شده‌اند. در این گزارش آمده است: «از خانواده دانشجویان بازداشتی خواسته شده بود درباره پرونده فرزندانشان اطلاع‌رسانی نکنند تا در صدور حکم به آن‌ها تخفیف دهند اما وکیل تعدادی از این دانشجویان می‌گوید هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاد.»

فشار و تهدید دانشگاهیان به دانشجویان محدود نیست؛ طی روزهای اخیر برخی استادان دانشگاه نیز با تهدیدها و فشارهایی مانند قطع حقوق مواجه شدند؛ آن هم تنها به این دلیل که از دانشجویان معترض حمایت کردند. آذین موحد، عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر دانشگاه تهران، امیرقادر امرزی، استاد دانشکده ریاضی دانشگاه تهران، و علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، از جمله استادانی‌اند که با آزار و فشار مواجه‌اند.

پس از اینکه آذین موحد در حساب کاربری‌اش اعلام کرد حقوقش را قطع کرده‌اند، دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه تهران در حمایت از او تحصن کردند. تحصن دیگری نیز در حمایت از امیرقادر امرزی در دانشکده ریاضی همین دانشگاه برگزار شد و دانشجویان با شعارهایی مانند «دانشجو پشت استاد، استاد پشت دانشجو» خواستار پایان دادن به آزار استادان شدند.

پیش‌تر نیز دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به احضار علی شریفی زارچی تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.