صدور ۳۳ حکم انضباطی برای دانشجویان معترض دانشگاه شریف

احکام صادرشده دانشجویان «بسته به نوع تخلف متفاوت است و از تذکر و توبیخ کتبی تا یک یا ۲.۵ سال منع موقت از تحصیل» را شامل می‌شود

مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شریف در تهران، روز شنبه سوم دی‌ماه به خبرگزاری مهر گفت که در اعتراضات دانشجویان این دانشگاه علیه نظام جمهوری اسلامی، «۳۰۰ شکایت به کمیته انضباطی واصل شده و تا به‌حال ۳۳ حکم بدوی علیه دانشجویان صادر شده است».

به گفته هادی نوبهاری، احکام صادرشده هنوز به هیات تجدیدنظر دانشگاه صنعتی شریف صادر نشده است.

این مقام مسئول، در صدمین روز از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، توضیح داد که کیفیت احکام صادر شده علیه دانشجویان، «بسته به نوع تخلف متفاوت است و از تذکر و توبیخ کتبی تا یک یا ۲.۵ سال منع موقت از تحصیل» را شامل می‌شود.

دقیقا مشخص نیست این احکام بر اساس چه مدارک و شواهدی صادر شده است و اینکه آیا به حق طبیعی دانشجویان برای برگزارش تجمع‌های اعتراضی و ابراز آزادانه دیدگاه‌شان، احترام گذاشته شده یا خیر.

در گزارش خبرگزاری مهر همچنین آمده است که «در اطلاعیه ۱۲ آذر هیئت‌ رئیسه دانشگاه شریف اعلام شده که احکام بدوی صادره، در فرایند تجدیدنظر، تحت تاثیر پایبندی افراد در فضای حقیقی و مجازی دانشگاه به منشور اجتماعی دانشگاه، مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و بر همین اساس عمل خواهد شد.»

نکته‌ای که معنای آن، دعوت دانشجویان معترض به سکوت و اطاعت از دستورهای امنیتی در دانشگاه است تا احکام انضباطی مانند محرومیت از تحصیل بخشیده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشگاه صنعتی شریف تهران که باکیفیت‌ترین دانشگاه ایران از لحاظ علمی محسوب می‌شود، از ابتدای خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات دانشجویی بوده و بارها شعارها و سروده‌هایی جدید علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که در این دانشگاه فریاد زده شد، چند روز در خیابان‌ها از سوی سایر شهروندان نیز تکرار شد.

در همین راستا هم شدت سرکوب دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و تعدد حملات سرکوبگران به دانشجویان بیشتر، بسیار زیاد بوده، دانشجویان زیادی با ضرب‌وشتم و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای از سوی ماموران جمهوری اسلامی مواجه شدند و برای ده‌ها دانشجوی این دانشگاه نیز پس از آزادی از زندان، احکام حبس در زندان صادر شده است.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز در بازداشت، ضرب‌وشتم و صدور احکام زندان یا محرومیت از تحصیل برای دانشجویان نقشی پررنگ داشته است. نیروهای بسیج در این دانشگاه علاوه بر حملات فیزیکی متعدد به دانشجویان در ۱۰۰ روز اخیر، به شناسایی و انتشار تصاویر دانشجویان معترض در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی رو آورده‌اند و بارها با اعمال فشار امنیتی به رییس دانشگاه شریف و وزیر علوم، خواستار اخراج اساتید و دانشجویان معترض شدند.

در آخرین مورد روز ۲۲ آذر امسال، بسیج دانشجویی دانشگاه شریف طی نامه‌ای به وزیر علوم نوشت: «تعدادی از اساتید به‌جای آرام کردن فضا و صیانت از منزلت علمی دانشگاه، از فضای موجود سواستفاده کرده و حرکت حداقلی اعتصاب و تحریم کلاس‌ها را تایید و در قامت استاد از برگزاری کلاس‌ها جلوگیری کردند. فی‌الحال این جریان حداقلی مدیریت فضای آشوب‌ها را به دست گرفته است. ریاست دانشگاه شریف همانقدر و چه بسا بیشتر از عاملان تبهکار وضعیت کنونی دانشگاه شریف مقصر است.»

اعتصاب‌ها و اعتراضات دانشجویی علیه جمهوری اسلامی و در انتقاد به کشتار شهروندان، تا به امروز همراه با خیزش سراسری سایر شهروندان و اصناف، در اکثر دانشگاه‌های سراسر ایران ادامه داشته است. خیزش یا انقلابی که به نظر می‌رسد کنترل آن از توان مقامات نظام اسلامی و نهادهای امنیتی خارج شده است.