آغاز بازنگری طالبان در نصاب آموزشی دانشگاه‌های افغانستان

طالبان در دو دهه جنگ با حکومت افغانستان و نیروهای غرب، از مدارس دینی در پاکستان و افغانستان سربازگیری کرده بودند

ورود دانشجویان زن به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تا اطلاع ثانوی ممنوع است- REUTERS/Stringer

تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، یکشنبه، ۱۱ دی (یکم ژانویه ۲۰۲۳) گزارش داد که دور نخست بازنگری و توسعه نصاب آموزشی دانشگاه‌ها آغاز شده است.

به گزارش این تلویزیون، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، بازنگری نصاب آموزشی را از دانشکده زبان و ادبیات دری آغاز، و تاکید کرد که نصاب درسی تمام نهادهای آموزشی دولتی و خصوصی افغانستان باید یکسان باشد. 

او مدعی شد که طالبان می‌خواهند زبان‌های ملی افغانستان را از «اسارت» زبان‌های خارجی محفوظ نگه ‌دارند، و نیز گفت که وزارت تحصیلات عالی طالبان به آموزش‌های دینی متعهد است.

بیش از ۱۶ ماه است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند و در این مدت، از جمله کوشیدند ساعت‌های دروس دینی را در دانشگاه‌ها افزایش دهند.

 به نظر می‌رسد که این بار نیز هدف از بازنگری و تغییر نصاب آموزشی دانشگاه‌های افغانستان، افزایش ساعت‌های درسی و محتوای آموزش دینی در این نهادها باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ندا محمد ندیم از چهره‌های تندرو طالبان است. او چند روز پیش با صدور فرمانی، اعلام کرد که بر اساس تصمیم کابینه طالبان، ورود دانشجویان زن به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وزیر تحصیلات عالی طالبان اواسط آذر ۱۴۰۱ نیز در استان هرات گفته بود که هر جنگجوی طالب که بیشتر مین‌گذاری کرده باشد، ممتازتر است.

او با آزمون تشخیص میزان آگاهی اعضای طالبان از علوم دینی، مخالف بود و تاکید کرد که نباید از اعضای این گروه آزمون گرفته شود.

او در توجیه این درخواستش گفته بود: «او [جنگجویان طالبان] ۲۰ سال زحمت کشیده و حالا تو به او می‌گویی که امتحان بدهد. او کل مسایل را ياد ندارد. اين گناه او نیست که ۲۰ سال با کفار [اشاره به حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان] مقابله کرده است. درجه امتیاز آنان این است که هر قدر زیاد مین‌ انفجار داده باشد، همان قدر ممتاز است.»

طالبان طی دو دهه جنگ با حکومت افغانستان که از حمایت غرب، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، برخوردار بود، از مدارس دینی در پاکستان و افغانستان سربازگیری کرده بودند. 

در واپسین ماه‌های حکومت جمهوریت در سال ۲۰۲۱، مقام‌های ارشد افغانستان گفته بودند که طالبان، طلبه‌های مدارس دینی پاکستان را برای جنگ به این کشور آوردند. 

نگرانی جدید از تغییر در نصاب آموزشی دانشگاه‌ها، این است که طالبان دیدگاه‌های تندروانه خود را در این نصاب آموزشی بگنجانند، و نیز دو دهه قتل و کشتار افغان‌ها را در آن تطهیر کنند.

حکومت طالبان در کنار تلاش برای تغییر نصاب آموزشی دانشگاه‌ها، می‌کوشد شمار مساجد و مدارس دینی را در سطح افغانستان افزایش دهد.

بیشتر از جهان