علوم پزشکی قم: کودکان جان‌باخته به کرونا مبتلا نبودند، بیماری زمینه‌ای داشتند

وزارت بهداشت احتمال آغاز موج هشتم کرونا در ایران را تایید کرد

زیرسویه‌های اومیکرون سرایت‌پذیری بالایی دارند‌ـ ATTA KENARE / AFP

در پی انتشار خبر جان باختن شش کودک در قم پس از ابتلا به بیماری کرونا، مجید محبی، سرپرست معاونت درمان علوم پزشکی قم، این خبر را تکذیب کرد و گفت کودکان جان‌باخته بیماری زمینه‌ای داشتند.

سرپرست معاونت درمان علوم پزشکی قم ضمن تایید این خبر که در هفته گذشته ۳ هزار کودک با علائم بیماری‌های ویروسی و تنفسی به مرکز درمانی حضرت معصومه مراجعه کرده‌اند، گفت آزمایش کرونای هیچ‌یک از کودکان بیمار و شش کودک جان‌باخته مثبت نبود.

محبی افزود کودکان فوت‌شده پیش‌تر به‌دلیل تشنج، سرطان، کم‌خونی، نارسایی کبد، مشکلات تنفسی و شوک عفونی در بیمارستان بستری شده بودند. او همچنین از شیوع بیماری‌های ویروسی و تنفسی در میان کودکان خبر داد و به خانواده‌ها توصیه کرد از حضور در تجمع‌های غیرضروری خودداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراجعه صدها کودک در مدت یک هفته تنها به یک بیمارستان در قم و اخبار مربوط به شیوع دوباره ویروس کرونا، به نگرانی‌ها از آغاز موج هشتم کرونا در ایران دامن است.

پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با صداوسیما، احتمال بروز موج هشتم کرونا در ایران را تایید کرد و خبر داد که نخستین موارد ابتلا به زیرسویه‌های جدید اومیکرون در کشور شناسایی شده‌اند. به گفته او، با توجه به سرعت بالای سرایت این زیرسویه‌ها، به احتمال زیاد طی روزهای آینده موارد ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا افزایش می‌یابد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به ۸ دی ۱۴۰۱، پنج بیمار مبتلا به کرونا در ایران جان باختند و ۵۱ بیمار جدید شناسایی شدند.

محمد وجگانی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا، از سرایت‌پذیری بالای زیرسویه‌های اومیکرون و احتمال آغاز موج هشتم کرونا سخن گفت و افزود: «منتظر اعلام جزئیات تزریق مجدد واکسن از سوی کمیته ملی واکسیناسیون کرونا هستیم. اما کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و سالمندانی که بیش از شش ماه از تزریق دوز قبلی واکسنشان گذشته است، ضرورت دارد که نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.»

هم‌زمان با شروع فصل سرما، بیماری‌های ویروسی مانند کرونا و آنفلوانزا در بسیاری از کشورها شایع شده‌اند. از سوی دیگر، پایان محدودیت‌های مربوط به کرونا و افزایش انفجاری شمار مبتلایان به افزایش نگرانی‌ها از احتمال جهش دوباره ویروس کرونا در جهان منجر شده است.

کمیته امنیت بهداشتی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۹ دسامبر (۸ دی‌) تشکیل جلسه داد و از کشورهای عضو خواست هم‌زمان با پایان محدودیت‌ها در چین، اقدام‌های مشترکی را برای مقابله با این بیماری در دستور کار قرار دهند. پیش‌تر اعلام شده بود نیمی از مسافران دو پرواز ورودی فرودگاه میلان ایتالیا از مبدا چین به زیرسویه‌های اومیکرون ویروس کرونا مبتلا بودند.