موج هفتم کرونا: طی سه هفته آمار روزانه بیماران مبتلا به کرونا ۱۰ برابر رسید

شمار جان‌باختگان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ نفر اعلام شده است

بنابر آمارهای رسمی وزارت بهداشت آمار روزانه بیماران مبتلا به کرونا با گذشت سه هفته از آغاز روند افزایشی کرونا در ایران ۱۰ برابر و تعداد بیماران بستری‌شده به دلیل ابتلا به این ویروس در همین مدت، هفت برابر شده است.

وزارت بهداشت روز شنبه اول مرداد ماه، اعلام کرد که طی شبانه‌روز گذشته ۶ هزار و ۹۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و ۷۲۶ نفر از این بیماران در بیمارستان‌ها بستری شدند.

در آمار وزارت بهداشت همچنین شمار جان‌باختگان کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ نفر اعلام شده است.

این در حالی است که نزدیک به سه هفته پیش، یکشنبه ۱۲ تیر، شمار بیماران مبتلا به کرونا ۷۱۷ نفر، تعداد بستری روزانه ۱۰۴ نفر، شمار بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ۲۱۱ نفر و تعداد جان‌باختگان ۶ نفر بود.

مقایسه این آمارها نشان می‌دهد که تعداد بیماران جدید نسبت به سه هفته قبل ۱۰ برابر و تعداد بستری‌های روزانه در این مدت ۷ برابر شده است.

از سوی دیگر، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در استان تهران به ۵ شهر افزایش یافت که شامل شهرهای پیشوا، دماوند، ری، شمیرانات و فیروزکوه می‌شود.

شهر تهران، پایتخت، و چهار شهر اسلامشهر، پاکدشت، قدس و ورامین نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. وضعیت کرونا در شهرهای پردیس، بهارستان، رباط کریم، شهریار، قرچک و ملارد نیز زرد اعلام شد و هیچ یک از شهرستان‌های استان تهران دیگر در وضعیت آبی نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: «نرخ رشد بستری بیماران کرونا در تهران از ۱۰۸ به ۲۲۲ درصد و در البرز از ۱۰۶ به ۲۴۲ درصد افزایش یافته است.»

گویا با اشاره به افزایش شدید تعداد بیماران بستری‌شده کرونا، افزود: «هفته گذشته هزار و ۴۷۱ بیمار بستری شدند و این هفته ۴ هزار و ۱۱۹ بیمار کرونا بستری شدند و مرگ‌ها نیز از ۱۸ نفر در دو هفته قبل به ۴۰ نفر در هفته گذشته و ۶۹ نفر در این هفته افزایش یافت.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد که در حال حاضر در استان‌های یزد، خراسان جنوبی، مازندران، کرمان، قم و هرمزگان شرایط همه‌گیری کرونا سخت‌تر است.

گویا در ادامه افزود که در پنج استان تهران، البرز، گیلان، بوشهر و کرمان روند و شدت بستری‌ها ارزیابی شده است که نشان‌دهنده اثربخشی واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور واکسن کرونا در کاهش موارد ابتلا و تعداد مرگ‌ها است و در حال حاضر کارآمدترین سلاح ما واکسیناسیون است.

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز گفت که به‌دنبال افزایش شدید ابتلا به کرونا، با مصوبه این ستاد، استفاده از ماسک در هواپیما، قطار و مترو، اتوبوس و اماکن زیارتی و هیئت‌های مذهبی الزامی شده است.

در دو روز گذشته، مقام‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی همه استان‌های ایران از افزایش شمار بیماران و روند پرشتاب موج هفتم کرونا، همراه با افزایش تعداد بیماران روزانه، تعداد بستری‌های روزانه، بیماران بدحال و افزایش شمار جان‌باختگان کرونا خبر دادند.

در همین ارتباط، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: «تعداد بیماران بدحال کرونا و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان در یک ماه گذشته، بیش از پنج برابر شده است.»

پژمان عقدک افزود که بر اساس آخرین وضعیت ابتلا به کرونا در استان اصفهان (به جز کاشان و آران و بیدگل)، آمار همچنان روند صعودی دارد و تعداد بیماران بستری‌شده به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های اصفهان از ۶۰ نفر در اوایل تیر ماه به ۴۸۳ نفر افزایش یافته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  تاکید کرد که نتیجه ۵۰ تا ۶۰ درصد از آزمایش‌های کرونا در استان اصفهان مثبت بوده است.

سیمین بابایی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، نیز هشدار داد که این استان در معرض خطر جدی قرار دارد و سیر بیماری به‌شدت افزایشی است و در حال حاضر ۳۵ درصد از تخت‌های بیمارستان‌های مازندران از بیماران کرونا پر شده است.

بابایی با اشاره به قرمز رنگ شدن نقشه کرونایی ۹ شهر مازندران از روز شنبه، گفت که با روند پیشروی کرونا و بر اساس معیارهای موجود تا پایان هفته تمامی شهرهای مازندران وارد وضعیت قرمز می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد که کودکان به‌ دلیل عدم تزریق واکسن بیشتر در معرض خطر قرار دارند و میزان بستری کودکان در این موج قله بیشتر از موج قله‌های قبلی است.

بابایی همچنین از آماده‌باش بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مازندران برای بستری بیماران کرونا در موج هفتم خبر داد و گفت: «بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال آماده شدن برای «شرایط فوق بحرانی» احتمالی هستند.»

در استان خوزستان نیز حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، گفت که شمار بیماران بستری‌شده به‌ دلیل ابتلا به کرونا به ۲۲۳ نفر افزایش یافته و ۵۷ نفر از این بیماران در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری‌اند.

امرالله مردانی، دبیر شورای سلامت اهواز، نیز از مثبت شدن تست کرونای ۵۰ درصد از مراجعه‌کنندگان روزانه به مراکز منتخب بهداشتی اهواز خبر داد و گفت این آمار در حالی است که فقط از افرادی که دو علامت شاخص ابتلا به کرونا را داشته باشند، تست گرفته می‌شود.

مردانی با اشاره به تداوم روند افزایش ابتلا به کرونا در خوزستان افزود: «تا زمانی که پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی رعایت نشود و واکسیناسیون به حد مطلوب نرسد، قطعا روند افزایشی کرونا کنترل نمی‌شود.»