انتقاد تند مراجع تقلید قم از اوضاع اقتصادی

جوادی آملی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، شکست در وضعیت بی‌کفایتی مسئولان را «وعده الهی» خواند

انتقاد تند جوادی آملی از محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس   منبع تصویر: خبرگزاری فارس

درحالیکه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، برای جلب حمایت مراجع تقلید از سیاست‌های اجرایی کشور به قم سفرکرده است، در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی، با انتقادات تند این مرجع تقلید مواجه شد.

جوادی آملی با بیان اینکه در کنار دعا، عقل و تدبیر هم در حکمرانی لازم است، خطاب به قالیباف گفت: «دو چیز مملکت را نگه می‌دارد؛ یکی سواد فعلی، و دیگری امید آینده که مسئولین باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود. اگرنه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغزها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن‌سوزی‌ها و مسجد سوزی‌ها.» 

جوادی آملی با انتقاد از اینکه برخی، اسلامی بودن حکومت را برای حفظ آن کافی می‌دانند، گفت: «نباید مسئولیت اجرایی را به آدم‌های خوب بی‌عرضه و یا بداخلاق داد. اگر درست رفتار نکنیم، خداوند ما را خواهد برد و به‌وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد.» 

این مرجع تقلید بانفوذ، با طعنه به کسانی که پیروی از رهبری را رمز موفقیت نظام می‌دانند، در سخنانی کم‌سابقه گفت: «داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است؛ ما بالاتر از امیرالمومنین که نداریم. اگر مدیران و کارگزاران باعرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوادی آملی شکست در وضعیت بی‌کفایتی مسئولان را «وعده الهی» خواند و گفت: «اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم، خداوند نظر خود را از ما برمی‌گرداند. امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرماید، کشوری که آب دارد، خاک دارد، [اگر] نتواند خود را اداره کند و نیازمند به دیگران باشد، خدا او را از رحمت دور می‌کند!» 

جوادی آملی همچنین با نقد سخنان مسئولان حکومت، به رئیس مجلس هشدار داد: «آخرین حرف این است که مواظب زبانمان و ادبمان باشیم؛ مبادا از حرف ما، گفتار ما، سوءاستفاده شود. هم حوزویان، هم دانشگاهیان و هم مسئولین و همه‌وهمه، باید رعایت کنند.» 

برخلاف تصور مسئولان نظام، سفر محمدباقر قالیباف به قم و دیدار با مراجع تقلید، با حمایت مراجع تقلید همراه نبود و حتی مراجعی چون مکارم شیرازی و نوری همدانی که معمولا از مدیران حکومتی دفاع قاطع می‌کردند، این بار با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، مسئولان اجرایی را به نشنیدن صدای مردم متهم کردند و خواستار آن شدند که به مردم گفته شود که مراجع نیز به وضعیت فعلی‌ انتقاد دارند، اما صدای اعتراض آن‌ها سانسور می‌شود.

نوری همدانی در این‌ باره به قالیباف تاکید کرد: «مردم بدانند مشکلات را می‌دانیم و می‌گوییم، اما انعکاس نمی‌دهند.» 

مکارم شیرازی نیز گفته است: «صداوسیما تذکرات ما به مسئولان را پخش نمی‌کند.» 

واکنش انتقادی کم‌سابقه مراجع تقلید به رئیس مجلس، سبب شده است که برخلاف سفرهای مشابه پیشین، این بار صداوسیما این دیدارها را گزینشی و بریده پخش کند.