تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه مقام‌های مرتبط با سرکوب معترضان در ایران

محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور، در فهرست تحریم‌های تازه ایالات متحده آمریکا است

وزارت خزانه‌داری امریکا افراد و نهادهای دیگری در ایران را به دلیل سرکوب معترضان تحریم کرد-Alastair Pike / AFP

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر)، تحریم‌های تازه‌ای علیه مقام‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران که با سرکوب معترضان در ایران مرتبط‌ دانسته می‌شوند، وضع کرد.

محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور، از مشهورترین افرادی است که نامش در فهرست تحریم‌های تازه ایالات متحده آمریکا دیده می‌شود. وزارت خزانه‌داری همچنین تعدادی از مقام‌های کلیدی نظامی و شبه‌نظامی و یک شرکت تولید‌کننده تجهیزات ضدشورش برای نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم‌های جدید خود قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین با اشاره به اعدام دو نفر از معترضان و صدور حکم اعدام برای تعداد دیگری از شرکت‌کنندگان در اعتراضات سراسری ایران، می‌گوید که اقدام امروز این نهاد، مقام‌های ارشد ناظر بر پیگرد تظاهرات‌کنندگان، و نیز رهبران سازمان‌های نظامی و شبه‌نظامی را هدف گرفته است که با خشونت، معترضان را سرکوب و بازداشت می‌کنند.

اقدام امروز وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۵۵۳ انجام می‌شود که به این نهاد اجازه می‌دهد تا در پیوند با برخی موارد نقض جدی حقوق بشر، تحریم‌هایی را علیه اشخاص مرتبط با چنین مواردی اعمال کند.

تحریم دادستان کل کشور و شخصیت‌های نظامی

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نام محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل کشور، را در صدر فهرست تحریم‌‌شدگان روز چهارشنبه ثبت کرده است. در بیانیه خزانه‌داری ایالات متحده، از منتظری به مثابه فردی نام برده می‌شود که ناظر بر پیگرد و اجرای احکام کیفری در سراسر ایران است و از دادگاه‌ها خواسته است «قاطعانه» عمل کنند. وزارت خزانه‌داری او را به این دلیل که فردی است «که از طرف دولت ایران عمل می‌کند و مسئول یا شریک یا دستوردهنده در جریان نقض جدی حقوق بشر علیه افراد در ایران است» تحریم کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فهرست اسامی دیگر مسئولان ارشد سپاه پاسداران و بسیج که ایالات متحده آنان را تحریم کرده است، به شرح زیر است:

  • مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج: او بر کنترل و سانسور فعالیت‌های مجازی ایرانیان نظارت دارد و علنا از اولویت نیروی بسیج برای نظارت بر استفاده ایرانیان از اینترنت سخن گفته است. او همچنین از توسعه اینترنت ملی دفاع کرده است که می‌تواند به رژیم اجازه دهد دسترسی ایرانیان را از اینترنت جهانی قطع کند.
  • حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله: او بر سرکوب اعتراضات در شهر تهران نظارت داشته است.
  • سید صادق حسینی، فرمانده سپاه کردستان: او اجازه استفاده از نیروی مرگبار علیه معترضان غیرمسلح در کردستان، و دستور بازداشت دسته‌جمعی تظاهرات‌کنندگان را صادر کرده است.
  • حسین معروفی، معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین: او در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات اخیر و سرکوب اعتراضات سال ۲۰۱۹ نقش داشته است.

تحریم شرکت «ایمن صنعت زمان‌فرا»

خزانه‌داری ایالات متحده همچنین شرکت «ایمن صنعت زمان‌‌فرا» را که تولیدکننده انواع تجهیزات سرکوب برای نیروهای انتظامی است، به‌ویژه یگان‌های ویژه نیروی انتظامی، از اصلی‌ترین نیروهای سرکوب اعتراضات در ایران، تحریم کرده است. در بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمده است که این شرکت، خودروهای زرهی برای استفاده در سرکوب معترضان تولید می‌کند. این شرکت همچنین نارنجک‌انداز خودکار، جلیقه ضدگلوله، و سایر محصولاتی را تولید می‌کند که نیروهای امنیتی در سرکوب معترضان استفاده می‌کنند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، کلیه دارایی‌ها و منافع افراد و سازمان‌های تحریم‌شده، در ایالات متحده مسدود می‌شود. همچنین، هر شرکتی که ۵۰ درصد سهام آن مستقیم یا غیرمستقیم به این افراد تعلق داشته باشد، با انسداد دارایی مواجه می‌شود. هر نوع معامله‌ای با این افراد نیز ممنوع می‌شود.

ایالات متحده آمریکا در بیش از سه ماه اعتراضات سراسری در ایران، تحریم‌های گوناگون حقوق بشری علیه مقام‌ها و شرکت‌های مرتبط با رژیم جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است. دولت آمریکا در چندین نوبت اعلام کرده است که از اعتراضات مردم ایران علیه رژیم جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.