غافلگیری جدید اینفانتینو؛ جام‌جهانی هر سه سال یک بار

رئیس فیفا به پشتوانه موفقیت جام‌جهانی قطر می‌خواهد تقویم این مسابقات را تغییر بدهد

طرح رئیس فیفا زودتر از سال ۲۰۳۰ عملی نخواهد شد زیرا تقویم این مسابقات تا آن سال تعیین شده است - AFP

جانی اینفانتینو در ادامه پیشنهادهای جنجالی‌اش برای تغییر تقویم فوتبال، می‌خواهد جام‌جهانی را هر سه سال یک بار برگزار کند. او بعد از فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ مدعی شد که این بهترین جام‌جهانی تاریخ بود و به پشتوانه اقبال عمومی به این رقابت‌ها، قصد دارد آن را گسترش بدهد.

اینفانتینو هفته گذشته گفته بود در نظر دارد که از سال ۲۰۲۵، جام‌جهانی باشگاه‌ها را با ۳۲ تیم برگزار کند؛ ایده‌ای که باشگاه‌ها، بازیکنان و کنفدراسیون‌ها از آن حمایت نکردند. حالا دیلی میل از ایده جدید او یعنی کم کردن فاصله سال‌های برگزاری جام‌جهانی پرده برداشته است.  پیش از این، آرسن ونگر، رئیس مرکز توسعه فیفا، پیشنهاد داده بود که جام‌جهانی هر دو سال یک بار برگزار شود، ولی با مخالفت یوفا و کانمبول، این طرح بی‌نتیجه ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته طرح رئیس فیفا زودتر از سال ۲۰۳۰ عملی نخواهد شد زیرا تقویم این مسابقات تا آن سال تعیین شده است. او می‌خواهد سه دوره ریاستش در فیفا را کامل کند؛ یعنی می‌تواند تا سال ۲۰۳۱ روی مهم‌ترین صندلی مدیریت فوتبال جهان باقی بماند.

اینفانتینو برای تایید این طرح جدید که فقط حمایت قاره‌های آفریقا و آسیا را دارد، کار سختی در پیش خواهد داشت. مهم‌ترین انگیزه او برای این طرح بالا بردن درآمدهای فیفا است. درآمد این سازمان از جام‌جهانی ۲۰۲۲، حدود ۶.۲ میلیارد پوند بود که نسبت به جام‌جهانی روسیه، ۸۴۰ میلیون پوند افزایش نشان می‌دهد.

اصلی‌ترین مانع اجرای این طرح فشردگی تقویم مسابقات فوتبال است که همین حالا هم مربیان و باشگاه‌ها را به دردسر انداخته است. تغییر برنامه جام‌جهانی بر تمام مسابقات باشگاهی و ملی در قاره‌های مختلف، به‌خصوص اروپا، تاثیر می‌گذارد. مربیان مختلفی از جمله یورگن کلوپ از فشار زیادی که به بازیکنان حرفه‌ای وارد می‌شود، ابراز نارضایتی کرده‌اند و بر این باورند که تعداد زیاد بازی‌ها و فاصله کم استراحت به سلامتی بازیکنان آسیب جدی می‌زند.

بیشتر از فوتبال