نگاهی به کارنامه طلایی لیونل مسی؛ ۷۹۳ گل و هفت جایزه توپ طلا

قهرمانی در جام جهانی فوتبال افتخار جامانده‌ای بود که مسی بالاخره آن را در کارنامه‌اش ثبت کرد

لیونل مسی، مهاجم افسانه‌ای آرژانتینی با ۷۹۲ گلی که تاکنون برای باشگاه‌ها و کشورش ثبت کرده، کسب ۴۱ جام تیمی و رکورد هفت توپ طلا به نام خود، جایگاهش را به مثابه یک ستاره واقعی ورزش فوتبال، تثبیت کرده است. او با کسب عنوان قهرمانی آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، توانست افتخارات ثبت‌شده در کارنامه‌اش را کامل کند.

از آنجا که جام جهانی ۲۰۲۲ احتمالا آخرین حضور مسی ۳۵ ساله در این رقابت‌ها خواهد بود، اسکای‌نیوزکارنامه پرافتخار این بازیکن مطرح فوتبال را بررسی کرده است.

۱۹۸۷؛ تولد یک ستاره

لیونل مسی که در یک خانواده فوتبال‌دوست در شهر روزاریو در آرژانتین به دنیا آمد، در شمال غربی بوئنوس‌آیرس بزرگ شد. او در کودکی مدام با برادران بزرگ‌ترش به نام‌های رودریگو و ماتیاس و نیز پسرعموهایش، ماکسیمیلیانو و امانوئل بیانکوکی، که آن‌ها نیز هر دو به فوتبالیست‌های حرفه‌ای بدل شدند، فوتبال بازی می‌کرد.

مسی بازی فوتبال را از چهار سالگی شروع کرد و هنگامی که در شش سالگی به باشگاه محلی «نیولز اولد بویز» پیوست، توانایی گلزنی خود را نشان داد. با این حال، همچنانکه در مسیر رشد و پیشرفت قرار داشت، مشخص شد که دچار کمبود هورمون رشد است و این وضعیت، آینده حرفه‌ای او را تهدید می‌کرد.

پدرش نخست از بیمه درمانی خود برای پوشش درمانی ‌هزار دلاری در ماه استفاده کرد که شامل هر شب تزریق هورمون به پاهای لیونل مسی بود. پس از پایان پوشش بیمه‌ برای درمان، پدر مسی از باشگاه آن زمان او کمک خواست، اما باشگاه، تا حدی به دلیل شرایط سخت اقتصادی آرژانتین، از تامین مالی کامل درمان خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۳ سالگی؛ مسی در بارسلونا

پدر مسی جویای باشگاهی بود که بتواند کمک مالی بیشتری به درمان هورمونی پسرش اختصاص دهد، و باشگاه‌های اسپانیا جزو گزینه‌های مدنظرش بودند. پس از ابراز تردید اولیه تیم لالیگا، چارلی رکساچ، از مدیران این تیم، بدون در دست داشتن قراردادی روی کاغذ، تنها روی یک دستمال‌کاغذی، به خانواده مسی پیشنهاد همکاری داد.

 مسی درمان هورمون رشد خود را در ۱۴ سالگی کامل کرد و پس از تایید فدراسیون فوتبال اسپانیا، به «آکادمی جوانان لاماسیا» در بارسلونا پیوست. چیزی نگذشت که او به یکی از بهترین‌های تیم جوانان بارسلونا بدل شد و در ۳۰ بازی، توانست ۳۶ گل به ثمر برساند.

۱۷ سالگی؛ اولین بازی حرفه‌ای

 پس از درخشیدن در لیگ‌های جوانان، مسی، مهاجمی با کنترل توپ عالی و پای چپ درخشان، وارد دوران فعالیت حرفه‌ای شد. نخستین بازی حرفه‌ای مسی در ۱۷ سالگی‌اش رخ داد. جوان‌ترین بازیکن بارسلونا، در بازی مقابل «اسپانیول» در اکتبر ۲۰۰۴، درخشید. در آن فصل او ۲۴۴ دقیقه در ۹ بازی در زمین حضور داشت و نخستین گل خود را در مه ۲۰۰۵، مقابل «آلباسته» به ثمر رساند. در اوت همان سال، مسی نخستین بازی خود را برای تیم آرژانتین مقابل مجارستان انجام داد.

۷۹۲؛ مجموع گل‌های مسی

مسی در ۱۰۰۲ بازی حرفه‌ای برای باشگاه‌ها و کشورش، عدد خیره‌کنننده ۷۹۲ گل را به ثبت رسانده است. با اینکه بحث‌های زیادی مطرح است که آیا گل‌های بازی‌های دوستانه، یا گل‌هایی که [در بازی‌هایی] بدون قرارداد رسمی زده شده، نیز باید در این فهرست گنجانده شوند یا نه، طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال، مسی در جایگاهی پس از رقیب سرسخت خود، کریستیانو رونالدو، در جدول گلزنان تاریخ قرار گرفته است. این در حالی است که مسی ۳۵۰ پاس گل به نام خود دارد - ۱۱۶ پاس بیش از رونالدو - و ۱۴۳ بازی کمتر از او انجام داده است.

لیونل مسی دارای چندین رکورد گلزنی است؛ از جمله «بارسلونا» (۶۲۷ گل) و «بهترین گلزن تاریخ آرژانتین» (۹۷ گل). او همچنین دارای رکورد جهانی بیشترین گل (۷۱) در یک فصل است و توانسته است رکورد قبلی را که به گرد مولر (مهاجم افسانه‌ای آلمانی با ۶۷ گل) تعلق داشت، بشکند. مسی در طول دوران حرفه‌ای خود ۱۲ گل در بازی‌های جام جهانی به ثمر رسانده و تنها بازیکن تاریخ است که در نوجوانی، ۲۰ و ۳۰ سالگی، توانسته است در رقابت‌های جام جهانی گل بزند.

۴۱؛  تعداد جام‌های کسب‌شده

لیونل مسی طی دو دهه همکاری با بارسلونا، موفق به کسب ۱۰ عنوان قهرمانی لالیگا، هفت جام لیگ قهرمانان، و ۱۵ جام داخلی شد. او همچنین سه بار قهرمان جام باشگاه‌های جهان و سوپرجام اروپا شده است. برای آرژانتین، مسی تقریبا در تمام رقابت‌های مهم بین‌المللی پیروز شده است و کسب عنوان قهرمانی در جام جهانی، تنها افتخاری بود که تا  پیش از این، از دسترس او دور مانده بود.

در کنار افتخارات باشگاهی و بین‌المللی، مسی جوایز فردی زیادی نیز دارد؛ از جمله رکورد هفت جایزه توپ طلا. او آخرین بار در سال ۲۰۲۱ توانست این جایزه را کسب کند. مسی همچنین دارای ۹ جایزه باارزش‌ترین بازیکن لالیگا (MVP) و جایزه توپ طلای جام جهانی ۲۰۱۴ است که در آن، تیم آرژانتینی او در فینال به آلمان باخت. مسی همچنین شش جایزه کفش طلای اروپا را به دست آورده است.

بیشتر از فوتبال