انتشار جزئیات طرح مجلس درباره «اخبار کذب»: «بزرگ‌نمایی اخبار» جرم محسوب می‌شود

رژیم جمهوری اسلامی در پی آن است که هرگونه خبررسانی آزاد روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌های اجتماعی از داخل ایران را غیرممکن کند

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از محمد تقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس شورای اسلامی، نوشت که طبق طرح جدید مجلس، افرادی که اخبار کذب منتشر کنند «قاعدتا باید پاسخگوی تبعات سوء آن باشند». او همچنین گفت که این طرح «در مور هر خبری که آثار سوء اجتماعی داشته باشد و موجب ضربه به جامعه شود، صدق می‌کند. منتشرکنندگان این اخبار اگر نتوانند جبران خسارت بکنند، باید مجازات شوند».

از دیگر نکات شگفت‌انگیز این طرح، بخشی است که به «بزرگنمایی اخبار» اختصاص دارد که بر اساس این طرح، «بزرگ‌نمایی خبر» هم جرم محسوب خواهد شد. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره چگونگی سنجش اینکه چه خبری بزرگ‌نمایی شده است، گفت: «قطعا چارچوب‌هایی درباره بزرگ‌نمایی اخبار در این طرح در نظر می‌گیریم. گاهی اوقات یک مسئله در یک محدوده کمی و کیفی خاص اتفاق افتاده و اشخاص خواسته یا ناخواسته برای استفاده خاص آن را در مقیاس‌های بزرگ‌تر جلوه می‌دهند. بزرگ جلوه دادن اخبار ممکن است ثمرات سوء برای جامعه یا افرادی داشته باشد، در این صورت اشخاص سازنده آن باید پاسخگوی آن باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد بر اساس معیارهای این طرح، انتشار خبر قتل مهسا امینی، خبری بزرگ‌نمایی‌شده در نظر گرفته خواهد شد که اساسا نباید منتشر می‌شد. 

خبرگزاری تسنیم نوشته است که این طرح، «خصوصا پس از حوادث اخیر کشور و انتشار اخبار و گزارش‌های دروغ فراوان در فضای مجازی» مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته است. 

این خبر را باید در کنار اظهارات اسماعیل قا‌آنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، قرار داد که روز سه‌شنبه گفت: «هرکس یک روز کار رسانه‌ای علیه ایران کرده باشد، یک روز ضربه‌اش را خواهد خورد و روزی می‌رسد که آن‌ها می‌بینند هیچ چیز برای آن‌ها باقی نمانده است.»

رژیم جمهوری اسلامی در پی آن است که هرگونه خبررسانی آزاد روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌های اجتماعی از داخل ایران را غیرممکن کند. فیلترینگ گسترده اینترنت و تصویب طرح‌هایی مانند طرح اخیر در مجلس، روش‌هایی است که رژیم جمهوری اسلامی برای امکان‌ناپذیر کردن خبررسانی در داخل ایران پیگیری می‌کند. دستگیری نیلوفر حامدی، خبرنگار اجتماعی روزنامه شرق که گفته می‌شود اولین خبرنگاری بود که به بیمارستان کسری رفت و خبر درگذشت مهسا امینی را رسانه‌ای کرد، از جمله نمونه‌هایی است که جمهوری اسلامی تلاش دارد در طرح جدید آن را کاملا نظام‌مند و قانونی کند. 

تصویب این طرح به معنای حکومتی‌شدن کار خبری در داخل ایران است و اساسا کسی نمی‌تواند نه از اختلاس‌ها، نه از فسادهای و خشونت‌های سیاسی سخن بگوید و مواردی چون قتل مهسا امینی، امکان رسانه‌ای شدن پیدا نخواهد کرد.