پایان گروگانگیری در پاکستان؛ « همه تروریست‌ها کشته شدند»

وزیر دفاع پاکستان از گسترش تروریسم در خیبرپختونخواه و بلوچستان ابراز تاسف کرد

نیروهای امنیتی پاکستان ۳۳ نفر را که به گروگانگیری در شهرستان بنو مرتبط دانسته شده‌اند، بازداشت کردند-Abdul MAJEED/ AFP

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، بعدازظهر سه‌شنبه، ۲۹ آذر، اعلام کرد که در جریان عملیات نیروهای ویژه پاکستان در یک مرکز نظامی در شهرستان بنو واقع‌در استان خیبرپختون‌خواه که در آن ۱۰ نیروی امنیتی به‌دست اعضای تحریک طالبان پاکستان گروگان گرفته شده بودند، همه تروریست‌ها کشته شدند و مرکز نظامی به دست نیروهای امنیتی پاکستان افتاد.

براساس گفته‌های وزیر دفاع پاکستان، همه افرادی که به‌دست جنگجویان تحریک طالبان پاکستان گروگان شده بودند، در جریان عملیات آزاد شدند. تاکنون جزئیاتی از وضعیت سلامت گروگان‌ها در دسترس نیست. پیش‌تر اعضای تحریک طالبان پاکستان ویدیویی در فضای مجازی منتشر کردند که نشان می‌دهد دست‌کم یکی از گروگان‌ها به‌شدت زخمی شده است.

خواجه آصف که در صحن شورای ملی پاکستان صحبت می‌کرد، گفت یک یگان ویژه ارتش پاکستان مسئولیت حمله به محل گروگانگیری تحریک طالبان پاکستان را برعهده داشت و در جریان عملیات، ۲ عضو نیروهای ویژه کشته شدند و ۱۰ تا ۱۵ تن دیگر از این نیروها زخمی شدند.

نیروهای امنیتی پاکستان همچنین ۳۳ نفر را که به گروگانگیری در شهرستان بنو مرتبط دانسته شده‌اند، بازداشت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با تهاجم اعضای تحریک طالبان پاکستان به مرکز مبارزه با تروریسم در شهرستان بنو و تصرف این مرکز نظامی، اعضای این گروه به چند پاسگاه دیگر نیروهای امنیتی پاکستان نیز در بخش‌های مختلف ایالت خیبرپختون‌خواه حمله کردند.

وزیر دفاع پاکستان در مورد حمله‌های اخیر تحریک طالبان پاکستان گفت: «تاسف‌بار است که تروریسم دوباره در خیبرپختون‌خواه و بلوچستان گسترش یافته است. این حوادث در دیگر استان‌ها نیز رخ داده است، اما شواهد روشنی وجود دارند که فعالیت تروریست‌هایی که  از آن سوی مرزها می‌آیند و در یا محل هستند، در حال افزایش است.»

به گفته وزیر دفاع پاکستان، مسئولیت مهار گروگانگیری در شهرستان بنو را ارتش و دولت مرکزی برعهده داشته‌اند و دولت محلی ایالت خیبرپختون‌خواه در این زمینه نقشی نداشته است. خواجه آصف با انتقاد از دولت محلی، مسئولان را به شکست در برابر تهدیدهای تروریستی متهم کرد.

تحریک طالبان پاکستان روز دوشنبه چندین ویدیو از مرکز نظامی مبارزه با تروریسم در شهرستان بنو منتشر کرد که نشان می‌داد این مرکز به تصرف اعضای این گروه درآمده است. اعضای تحریک طالبان پاکستان از دولت این کشور خواستند تا به آنان اجازه دهند با عبور از مرز وارد افغانستان شوند و در غیر این صورت، همه گروگان‌ها کشته خواهند شد.

نورولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، صبح سه‌شنبه با انتشار یک پیام صوتی گفت که اعضای این گروه تا آخرین گلوله در برابر نیروهای امنیتی پاکستان خواهند جنگید.

تحریک طالبان پاکستان گروهی متشکل از چندین گروه تروریستی مستقر در پاکستان است که از بدو تاسیس، متحد طالبان افغانستان بوده است. براساس یک گزارش ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ژوئن امسال منتشر شد، حدود ۴۵۰۰ عضو این گروه در داخل افغانستان حضور دارند.

با فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، حمله‌های تروریستی در داخل پاکستان نیز افزایش یافته است. مقام‌های پاکستانی می‌گویند بیشترین حمله‌ها از داخل افغانستان سازماندهی و اجرا می‌شوند و تحریک طالبان پاکستان از افغانستان به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کند.