جاودانگی مسی در شب صحرا

فوق‌ستاره آرژانتینی در پایان فینال دراماتیک جام جهانی، افتخاراتش را تکمیل کرد

پنجمین و آخرین تلاش لیونل مسی برای فتح جام جهانی سرانجام به نتیجه رسید و فوق‌ستاره آرژانتینی توانست قهرمانی جهان را هم به فهرست طولانی افتخاراتش اضافه کند. فینال نفس‌گیر جام جهانی ۲۰۲۲ بین آرژانتین و فرانسه در پایان وقت اضافه به تساوی ۳-۳ رسید و در نهایت، این تیم آمریکای جنوبی بود که با درخشش دروازه‌بانش، امیلیانو مارتینز، در ضربات پنالتی به برتری ۴-۲رسید.

قهرمانی قبلی آرژانتین در سال ۱۹۸۶ با درخشش دیه‌گو مارادونا به دست آمده بود و ۳۶ سال بعد، مسی توانست موفقیت اسطوره فقید فوتبال این کشور را تکرار کند. این سومین قهرمانی جهانی آرژانتین است که در تاریخ فوتبال با درخشش مسی به یاد خواهد ماند. او در پایان تورنمنت، عنوان بهترین بازیکن را هم به دست آورد. کاپیتان ۳۵ ساله آرژانتین این تورنمنت را با هفت گل زده و سه‌ پاس‌گل به پایان برد.  

پیش از بازی، همه نگاه‌ها به دوئل مسی و امباپه بود، ولی ستاره زمین در دقایق اولیه، آنخل دی‌ماریا نام داشت. مهاجم ۳۴ ساله آرژانتین که بیشتر بازی‌های قبلی را به دلیل مصدومیت از دست داده بود، در دقیقه ۲۳ با تکنیک فوق‌العاده‌اش یک پنالتی گرفت که مسی آن را به گل اول بازی تبدیل کرد. در این دقایق، بازی کاملا در اختیار آرژانتین بود و دی‌ماریا در دقیقه ۳۶ این برتری را به گل دوم تیمش تبدیل کرد. دشان که تیمش کنترل بازی را کاملا از دست داده بود، تصمیم جسورانه‌ای گرفت و در دقیقه ۴۱ دو مهاجم تیم خود، ژیرو و دمبله، را بیرون کشید و کولو موانی و تورام را به زمین فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازی در شروع نیمه دوم متعادل بود، ولی فرانسه همچنان نمی‌توانست دروازه آرژانتین را با خطر مواجه کند. یک اشتباه از مدافعان آرژانتین کافی بود تا فرانسه در دقیقه ۸۰ به پنالتی برسد و با گل امباپه، امیدوار شود. فقط یک دقیقه بعد، امباپه با همکاری کولو موانی گل دوم را زد تا بازی به وقت اضافه برود.

در این لحظات هم بازی بسیار نزدیک بود، ولی آرژانتین روی تیزهوشی لائوتارو مارتینز، مهاجم تازه‌واردش، تک به تک شد تا مسی در ریباند کار را تمام کند. این گل در دقیقه ۱۰۸ زده شد و فرانسه وقت زیادی برای جبران نداشت، ولی در دقیقه ۱۱۸ با خطای «هند» مدافع آرژانتین، به دومین پنالتی رسید تا امباپه دوباره بازی را به تساوی بکشاند.

پیش‌بینی برتری آرژانتین در ضربات پنالتی، با توجه به تبحر مارتینز، کار سختی نبود. کومن و شوامنی ضربات دوم و سوم فرانسه را از دست دادند، در حالی که چهار پنالتی‌زن آرژانتین، یعنی مسی، دیبالا، پاردس و مونتیل، بدون اشتباه بودند.

در قهرمانی آرژانتین نمی‌توان نقش لیونل اسکالونی، سرمربی ۴۴ ساله این تیم، را انکار کرد.انتخاب او به جایگاه سرمربی آرژانتین، منتقدان زیادی داشت که مهم‌ترین آن‌ها مارادونا بود، ولی اسکالونی توانست با محوریت مسی تیم منسجمی بسازد که بعد از فتح کوپا آمه‌ریکا، قهرمانی جهان را هم به هواداران این تیم هدیه داد.

فرانسه امید داشت که با تکرار قهرمانی چهار سال قبل، به ستاره سوم برسد، ولی مثل فینال جام جهانی ۲۰۰۶، قهرمانی را در ضربات پنالتی به حریفش واگذار کرد. فرانسه پیش از تورنمنت تعدادی از بازیکنان کلیدی‌اش را به دلیل مصدومیت از دست داده بود و هشت گل امباپه هم که او را به عنوان «آقای گل» رساند، برای قهرمانی این تیم کفایت نکرد.

بیشتر از فوتبال