گزارش تازه سازمان ملل متحد از افزایش خشونت طالبان علیه مردم افغانستان

این گزارش بیستم دسامبر به شورای امنیت ارائه خواهد شد

طالبان عامدانه افغانستان را به‌ سوی قهقرا و عقب‌ماندگی حرکت می‌دهد- AFP

سازمان ملل متحد اعلام کرد گزارش تازه‌ای در مورد افغانستان آماده کرده است که بیستم دسامبر به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد شد. بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان ملل متحد روز شنبه ۱۷ دسامبر منتشر کرد، علی‌رغم ادعاهای طالبان مبنی بر دستاوردهای مثبت این گروه در افغانستان، نگرانی‌های سازمان ملل از نقض حقوق بشر، افزایش خشونت علیه زنان و دختران، خشونت علیه اقوام و افزایش فعالیت سازمان‌های تروریستی از جمله داعش همچنان ادامه دارد.

این گزارش را دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) تهیه و آمارهایی مستند از شکنجه غیرنظامیان و افراد وابسته به دولت سابق را به آن ضمیمه کرده است. بر اساس این گزارش، ملا هیبت‌الله بیشتر از گذشته قدرت یافته است و کابینه طالبان جز کارهای اداری برنامه‌ دیگری ندارد و تمام تصمیم‌گیری‌های راهبردی، سیاست‌گذاری‌های جدید و حتی قرار ملاقات‌های مهم در قندهار انجام می‌شود.

با این حال، این گزارش به تحولاتی محسوس برای تغییرات در کابینه طالبان هم اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که در حوزه قضایی، فعالیت‌های نسبتا مثبتی صورت گرفته است؛ به طوری که حدود ۱۳ هزار پرونده به نتیجه رسیده و حدود ۸۰ درصد متهمان توانسته‌اند به وکیل دسترسی داشته باشند. البته در این گزارش، به نگرانی سازمان ملل از آغاز برخوردهای خشونت‌بار در پی اعمال حدود شرعی از جمله قطع دست، سنگسار، شلاق زدن و قصاص در اشکال مختلف هم پرداخته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش امنیت در افغانستان را آنچنان که طالبان مطرح می‌کنند، باثبات نمی‌داند؛ زیرا به‌جز ترورها که در افغانستان کاهش یافته‌اند، در بخش‌های دیگر از جمله حملات تروریستی، انفجارها و درگیری‌های مسلحانه نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش دیده می‌شود. سازمان ملل متحد همچنین ۲۲ گروه مسلح را که عملا با طالبان می‌جنگند، شناسایی کرده است.

با این حال مهم‌ترین بخش این گزارش اشاره به نقض حقوق بشر شهروندان افغانستان است. بر اساس این گزارش، طالبان همچنان در سراسر افغانستان حقوق اساسی مردم را نقض می‌کنند و این موارد در مناطقی مانند پنجشیر گسترده‌تر است. گزارش یادشده ۶۹ عملکرد غیرقانونی طالبان شامل قتل، شکنجه، بدرفتاری، بازداشت‌های خودسرانه و ارعاب را مستند و اعلام می‌کند که تنها در فاصله ۱۲ تا ۱۶ سپتامبر، ۴۸ مورد قتل فراقانونی در پنجشیر صورت گرفته است که این افراد همگی با ادعای وابسته بودن به جبهه مقاومت ملی کشته‌ شده‌اند.

گزارش جدید سازمان ملل برخورد خشونت‌بار با مطالبات مدنی زنان و دختران افغان را هم مستند کرده است. بر این اساس، زنان و دختران در افغانستان از اواخر اوت ۲۰۲۲ تعداد ۲۰ تجمع صلح‌آمیز شکل داده‌اند که اکثر آن‌ها برای مطالبات مشروع حقوق مدنی بوده‌اند؛ با این حال طالبان تمامی این تجمع‌ها را با خشونت سرکوب کرده‌اند.

سازمان ملل متحد از رژیم طالبان خواسته است تا به ارزش‌های حقوق بشری احترام بگذارند و به تعهدات افغانستان در قبال میثاق‌های جهانی، کنوانسیون‌ها و اعلامیه‌های سازمان ملل عمل کنند.

گزارش تازه سازمان ملل متحد در مورد افغانستان نشان می‌دهد که طالبان عامدانه افغانستان را به‌ سوی قهقرا و عقب‌ماندگی حرکت داده‌، با تمام مظاهر تمدنی از در مخالفت درآمده‌ و تمامی ارزش‌های انسانی مشروع را نادیده گرفته‌اند و هرچند امنیتی نسبی در افغانستان ایجاد کرده‌اند، بیشتر مردم افغانستان به دلیل افزایش فقر، گرسنگی و بیکاری، همچنان به فکر فرار از این کشور و رسیدن به یک زندگی آرام‌اند.