کارشناسان سازمان ملل: طالبان مجازات شلاق و اعدام را متوقف کند

کارشناسان سازمان ملل در مورد عادلانه بودن دادگاهی که حکم شلاق و اعدام صادر می‌کند، تردید دارند

کارشناسان سازمان ملل طالبان را به پابندی به میثاق‌های بین‌المللی در مورد حقوق بشر فراخواندند - LUDOVIC MARIN / AFP

گروهی از کارشناسان سازمان ملل، روز جمعه ۲۵ آذر، طی بیانیه‌ای از رهبری طالبان خواستند که فورا مجازات شلاق و اعدام را در افغانستان متوقف کنند. در این بیانیه آمده است طالبان باید یک محاکمه عادلانه مطابق با قوانین بین‌المللی برگزار کنند و از اجرای حکم شلاق و اعدام در ملاعام بپرهیزند.

در این بیانیه آمده است اجرای حکم شلاق و اعدام در ملاعام مخالف قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌هایی است که افغانستان عضو آن‌ها شده است. کارشناسان گفته‌اند: «ما از مقام‌های فعلی (طالبان) می‌خواهیم که فورا مجازات اعدام، شلاق و سایر مجازات‌های‌ فیزیکی مانند شکنجه را که ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است، متوقف کنند.»

کارشناسان سازمان ملل همچنین نگرانی‌شان را در‌باره عادلانه بودن دادگاه‌هایی که احکام این مجازات‌ها را صادر می‌کنند، ابراز کردند. در این بیانیه آمده است: «ما همچنین در مورد عادلانه بودن دادگاه‌هایی که به نظر می‌رسد تضمین‌های اساسی دادرسی عادلانه را برآورده نمی‌کنند، تردید داریم.» این کارشناسان تاکید کردند که قوانین بین‌المللی اجرای این مجازات‌ها، به‌ویژه اعدام را در دادگاه‌هایی که نمی‌تواند برای دادرسی عادلانه تضمینی ارائه بدهند، ممنون کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک ماه گذشته و پس از دستور رهبر طالبان در مورد اجرای حد و قصاص، به ۱۰۰ نفر در شهرهای مختلف افغانستان در ملاعام شلاق زده‌اند و یک تن نیز با حضور سران طالبان، ازجمله معاون نخست‌وزیر و وزیران خارجه و داخله (کشور) و دیگر مقام‌های ارشد طالبان در استان فراه اعدام شد. طالبان مدعی شدند که حکم اعدام این فرد پس از سه جلسه دادگاهی و سپس بررسی رهبر طالبان و دیگر مقام‌های ارشد این گروه، اجرا شده است.

علاوه بر اجرای حکم اعدام، مجازات شلاق در ملاعام نیز از دستورهای جدید طالبان است که هر مقام محلی کوشش می‌کند در اجرای آن از دیگری پیشی بگیرد. این مجازات معمولا برای متهمان به دزدی، روابط نامشروع و دیگر جرائم اجرا می‌شود.

کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که در این مجازات، زنان «به طور قاطعانه» هدف قرار می‌گیرند. این کارشناسان به مجازات شلاق به اتهام رابطه نامشروع اشاره کرده‌اند و گفته‌اند: «در حالی که جرم‌انگاری روابط خارج از ازدواج از‌نظر جنسیت خنثی است، اما در عمل عمدتا زنان و دختران مجازات می‌شوند.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل این اقدام طالبان را یک «تحول عمیقا نگران‌کننده» عنوان کرد. اعضای این شورا گفتند: «نمایش عمومی این مجازات به‌شدت تحقیرآمیز و ناپسند است.»

در همین حال، کارشناسان سازمان ملل در بیانیه جدیدشان بر عضویت افغانستان در میثاق‌های سازمان ملل که شکنجه و دیگر انواع مجازات ظالمانه و تحقیرآمیز را منع می‌کنند، تاکید کردند و از طالبان خواستند که به این میثاق‌ها پایبند بمانند.

 

بیشتر از جهان