آمریکا هفت نفر را به ظن قاچاق کالاهای دارای کاربرد هسته‌ای به روسیه بازداشت کرد

وزارت دادگستری آمریکا، پنج روس، یک آمریکایی و یک اسرائیلی را به اتهام دور زدن تحریم‌های روسیه بازداشت کرد

«قطعات الکترونیکی بسیار حساس و تحت نظارت شدید که برخی از آنها ممکن است در تولید سلاح هسته‌ای و مافوق صوت، محاسبات کوانتومی و سایر برنامه‌های نظامی استفاده شوند»- HOST PHOTO AGENCY RIA NOVOSTI / AFP

وزارت دادگستری آمریکا هفت نفر را به مشارکت در ۱۶ فقره توطئه کلاهبرداری از ایالات متحده، پولشویی از طرف دولت روسیه و همچنین قاچاق قطعات سلاح و مهمات به مقصد مسکو متهم کرد؛ یکی از این متهمان شهروند ۳۵ ساله اسرائیلی مقیم آمریکا است. 

الکسی بریمن، ساکن نیوهمشایر، روز سه‌شنبه گذشته همراه یک آمریکایی و پنج تبعه روسیه، بازداشت شد که گمان می‌‌رود یکی از آنان افسر سازمان امنیت فدرال روسیه است. 

بر اساس کیفرخواست، این افراد به خرید و قاچاق غیرقانونی «قطعات الکترونیکی بسیار حساس و تحت نظارت شدید که برخی از آنها ممکن است در تولید سلاح هسته‌ای و مافوق صوت، محاسبات کوانتومی و سایر برنامه‌های نظامی استفاده شوند» متهم شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دادگستری ایالات متحده گفت که متهمان با دو شرکت مستقر در روسیه، به نام «سرنیا انجینیرینگ» و «سرتال ال‌ال‌سی» ارتباط داشتند. این دو شرکت شبکه‌ای جهانی از شرکت‌های صوری و حساب‌های بانکی را تحت هدایت سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی اداره می‌کنند. این دو شرکت مستقر در مسکو، هر دو قبلا مشمول تحریم‌های آمریکا شده بودند. 

طبق کیفرخواست‌ها، دو نفر از متهمان روس که تحت استخدام شرکت‌های تحریم‌شده بودند، درخواست‌هایی برای ارسال فناوری حساس آمریکا به روسیه دریافت کردند. درخواست‌ها سپس به بوریس لیوشیتس ارسال شد، او مالک چند شرکت صوری و حساب‌های بانکی مرتبط در نیویورک است و سابقا در آمریکا زندگی می‌کرد. 

لیوشیتس سپس از شبکه روابط خود در نیویورک برای هدایت محموله‌های این فناوری حساس به روسیه و لایه‌بندی تراکنش‌های مالی مبادرت می‌کرد تا منشا پرداخت پول گم شود. 

شهروند اسرائیلی که در این عملیات نقش داشت و اکنون بازداشت شده است، اسناد و فاکتورهای حمل‌ونقل محموله‌ها را جعل می‌کرد.

به عنوان بخشی از نقش گزارش شده اسرائیلی‌ها در این طرح، بریمن اسناد و فاکتورهای حمل و نقل را جعل می‌کرد تا بتواند اقلام و محموله‌ها را در نقاط مختلف جهان مجددا بسته‌بندی و ارسال کند تا در نهایت به روسیه برسند. 

الکسی بریمن همچنین متهم است که در تاسیس و مدیریت حساب‌های بانکی و شرکت های صوری در ایالات متحده به لیوشیتس کمک کرده است و ممکن است به ۳۰ سال حبس محکوم شود. 

بیشتر از جهان