اسرائیل از طریق ناتو اطلاعات ایران را به اوکراین می‌دهد

«تصمیم ایران برای تامین پهپاد و افزایش همکاری نظامی با روسیه یک اشتباه راهبردی برای تهران است»

پیش از این بنی گانتز و آویو کوخاوی پیشنهاد اوکراین برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به حملات پهپادی ایران در اوکراین را رد کرده بودند- Sergei SUPINSKY/AFP

منابع ناتو به روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» گفتند درباره پهپادهای ایرانی که زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را هدف قرار داده‌اند، اطلاعاتی به دست آورده‌‍‌اند. این منابع در بروکسل، روز پنجشنبه ۱۵ دسامبر، به روزنامه هاآرتص گفتند اسرائيل در هفته‌های اخير ارسال کمک‌های اطلاعاتی به اوکراين را از طريق ناتو افزايش داده است. اورشلیم همچنان تلاش می‌کند تا کمک‌های خود را به اوکراین غیرمستقیم نگه دارد. این امر نمایش انعطاف‌پذیری اسرائیل نسبت به کی‌یف است. رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل سیاست ابهام را که از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه از آن استفاده کرده‌اند، اندکی تغییر داده‌اند. دلیل تغییر در این سیاست، کمک‌های نظامی ایران به مسکو، از جمله آموزش نیروهای روسیه در خاک این کشوراست.

یک منبع دفاعی اسرائیلی به روزنامه هاآرتص گفت: «تصمیم ایران برای تامین پهپاد و افزایش همکاری نظامی با روسیه یک اشتباه راهبردی برای تهران است و بهترین اتفاقی است که می‌توانست برای روابط اسرائیل و ناتو بیفتد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنها یک ماه و نیم پیش، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل و آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش این کشور پیشنهاد وزیر دفاع اوکراین برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به حملات پهپادی ایران در اوکراین را رد کرده بودند. پیش از مداخله ایران در جنگ اوکراین و روسیه، دولت بنت-لاپید از هر کمک نظامی به اوکراین امتناع می‌کرد. این اولین بار است که اسرائیل به یک کشور اروپایی کمک نظامی می‌کند.

اسرائیل نگران بود که روسیه در پاسخ مانع حضور نیروی هوایی اسرائیل در آسمان‌ سوریه علیه اهداف ایرانی شود، به ویژه در حالی که ایران تلاش می‌کند حضور خود علیه اسرائیل را در نزدیکی شمال این کشور عمیق‌تر کند. با این حال، پافشاری آمریکا و افزایش کمک‌های ایران به روسیه، اسرائیل را متقاعد کرده است تا سیاست بی‌تفاوتی خود را در باره اوکراین کنار بگذارد.

 در هفته‌های اخیر پهپاد‌های ایرانی نقش کلیدی در حملات هوایی روسیه به شهرهای اوکراین داشته‌اند و زیرساخت‌هایی مانند شبکه برق اوکراین، ساختمان‌های دولتی و مناطق مسکونی را هدف قرار داده‌اند. این حملات تامین برق و آب در سراسر کشور را به طور جدی قطع کرده است.