رئیس سی‌آی‌ای درباره همکاری دفاعی روسیه و ایران هشدار داد

به گفته ویلیام برنز، «مشارکت دفاعی تمام‌عیار» تهران و مسکو می‌تواند تاثیر خطرناکی بر خاورمیانه داشته باشد

روسیه در ازای تسلیحات تهران، «سطح بی‌سابقه‌ای» از حمایت نظامی و فنی به ایران ارائه می‌کند - AFP

تایمز اسرائیل در گزارشی که روز شنبه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر)، منتشر کرد، به گفته‌های ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، پرداخت و درباره رابطه روسیه و ایران هشدار داد.

به گزارش این رسانه اسرائيلی، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در مصاحبه روز جمعه خود با شبکه خبری پی‌بی‌اس گفت که روسیه به‌دنبال کمک کردن به ایران است و چنین موضوعی، تهدیدی برای متحدان آمریکا در منطقه خواهد بود.

ویلیام برنز در ادامه گفته‌هایش افزود: «آنچه در حال ظهور است، آغاز یک مشارکت دفاعی تمام‌عیار بین روسیه و ایران است. همانطور که می‌بینیم، با ارائه پهپادهای ایرانی به روس‌ها، غیرنظامیان اوکراینی در حال کشته‌ شدن‌اند و از سوی دیگر،‌ روس‌ها شروع به بررسی راه‌هایی کرده‌اند که از مقام‌های ایرانی‌ حمایت کنند. این موضوع تهدیدی واقعی برای همسایگان جمهوری اسلامی و بسیاری از دوستان و شرکای ما در همسایگی این کشور است.»

رئیس سی‌آی‌ای درباره همکاری دفاعی روسیه و ایران هشدار داد و تاکید کرد: «روابط تهران و مسکو بر میدان نبرد در اوکراین تاثیر گذاشته و به قیمت جان بسیاری از اوکراینی‌های بی‌گناه تمام شده است. من فکر می‌کنم اگر این همکاری ادامه پیدا کند، می‌تواند تاثیر خطرناک‌تری بر خاورمیانه نیز داشته باشد، بنابراین ما آن را بسیار بسیار جدی می‌گیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات برنز پس از آن مطرح شد که شبکه ان‌بی‌سی در اوایل ماه جاری گزارش داد که روسیه در ازای تسلیحات ارائه‌شده از طرف تهران به مسکو برای تهاجم به اوکراین، «سطح بی‌سابقه‌ای» از حمایت نظامی و فنی را به ایران ارائه می‌کند.

اتحادیه اروپا گفته است شواهدی در اختیار دارد مبنی بر اینکه ایران از آغاز حمله به روسیه در ماه فوریه، هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو فروخته است. همچنین، برخی گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که تهران علاوه بر پهپادها، در حال بررسی تامین موشک‌های بالستیک روسیه نیز است.

یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن که نامش فاش نشده است، به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «این مشارکت نه تنها برای اوکراین، بلکه برای همسایگان ایران در منطقه یک تهدید جدی است و ما این اطلاعات را با شرکای خود در خاورمیانه و سراسر جهان به اشتراک گذاشته‌ایم.»

بر اساس خبرهای افشاشده، روسیه ممکن است تجهیزات نظامی از جمله هلیکوپتر و سامانه‌های پدافند هوایی را در اختیار ایران قرار دهد و همچنین، به خلبانان ایرانی برای هدایت جنگنده سوخو ۳۵، آموزش ارائه کند. مقام‌های آمریکایی گفتند ایران ممکن است ظرف یک سال آینده، دریافت این هواپیما را آغاز کند. آن‌ها همچنین بر این باورند که ایران و روسیه به‌دنبال همکاری در زمینه ساخت تسلیحات از جمله هواپیماهای بدون سرنشین‌اند.

ایران به‌تازگی استفاده از پهپادهای خود را برای حمله به اهدافی در خاورمیانه از جمله کشتی‌های متعلق به اسرائیل افزایش داده است. در حالی که ارتش روسیه تا حد زیادی حریم هوایی سوریه را کنترل می‌کند، روابط مسکو با اورشلیم ممکن است رو به پیچیدگی برود، زیرا ادعا می‌شود که اسرائیل برای جلوگیری از استقرار ایران در سوریه، حمله‌های متعددی را در آنجا انجام می‌دهد. در چنین شرایطی، مدت‌ها است این نگرانی وجود دارد که مسکو ممکن است همکاری خود با اسرائیل در مورد سوریه را پایان یا آن را کاهش دهد.

ویلیام برنز همچنین در مورد اعتراض‌های جاری در ایران که اکنون وارد چهارمین ماه خود شده است، گفت: «جمهوری اسلامی هنوز عادات سرکوبگرانه و خشونت‌آمیز خود را در برخورد با معترضان دارد. با این حال، من فکر می‌کنم که در درازمدت، چنین رژیمی نتواند پاسخ‌ مناسبی برای جمعیت بسیار جوان این کشور داشته باشد، جمعیتی که ۷۰ درصد آن‌ را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند.»