طرح‌های اولیه «نخستین مرکز حیات دریایی تجربی جهان» در عربستان سعودی منتشر شد

این مکان یک موسسه حیات دریایی و مرکز شرکت توسعه دریای سرخ با وسعت ۱۰۴۴ متر مربع است که در «خلیج سه‌گانه» قرار دارد

استودیو معماری بریتانیایی فاستر و شرکا از طرح‌های اولیه برای «اولین مرکز حیات دریایی تجربی کاملا فراگیر جهان» که در عربستان سعودی قرار دارد، رونمایی کرد. 

طرح پیشنهادی که در «تریپل بی مارینا» (Triple Bay Marina) در آمالا قرار دارد، یک حجم چهار خوشه‌ای در سه سطح زمین، زیر زمین، و نیز در زیر آب خواهد بود، که با پانل‌های بتنی تقویت‌شده در تعامل با شیشه در ساختاری قرار خواهد گرفت که یک قاب فولادی آن را پشتیبانی می‌کند، و در قالب یک شکل ارگانیک شبیه به صخره‌های مرجانی، اجرا خواهد شد. 

این مکان، یک موسسه حیات دریایی و مرکز شرکت توسعه دریای سرخ با وسعت ۱۰۴۴ متر مربع است که یکی از بزرگ‌ترین صخره‌های مصنوعی جهان را به طول ۴۰ متر و عمق ۱۰ متر، به علاوه تجربه‌های واقعی و تورهای زیر آب دریای سرخ در خودروهای شناور، در خود جای داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت «نشنال نیوز» به نقل از جرارد ایوندن، رئیس استودیو فاستر و شرکا، نوشت: «این پروژه بازدیدکنندگان خود را به سفر هیجان‌انگیزی در دریای سرخ دعوت خواهد کرد. پیش‌بینی ما این است که گردشگران در همان بدو ورود به پروژه غافلگیر شوند، زیرا تجربه تفریحی بسیار جذابی در انتظار آن‌ها است. در قلب پروژه، یک مخزن نیمه کروی بزرگ و معلق - که در نوع خود اولین است – قرار دارد که حیات وحش دریایی محلی در قالب یک نمایشگاه مرجانی خیره‌کننده، یکی از مولفه‌های آن خواهد بود.»

این مجموعه فضاهای آزمایشگاهی «آینده‌نگر» هم خواهد داشت که مطابق ایده شرکت توسعه دریای سرخ، بخشی از مرکز تحقیقات علمی با محور محافظت خواهد بود و بازدیدکنندگان می‌توانند از آن‌ها دیدار کنند.

طبق برنامه قبلی، بیش از ۴۰ درصد سایت با گیاهان بومی پوشانده می‌شود. علاوه بر این، سیستمی طراحی شده است که برای جلوگیری از فرسایش خاک و آلودگی، آب روان را جمع‌آوری کند. نورپردازی نیز برای کاهش آلودگی نوری و به صورت پایدار طراحی شده است. 

جان پاگانو، مدیر اجرایی شرکت توسعه دریای سرخ، به نشنال نیوز گفت: «موسسه حیات دریایی با ۱۰ منطقه همه چیز، از جمله تجربه واقعیت افزوده و غواصی در شب، را ممکن می‌کند، و برای جامعه علمی نیز فضاهایی برای پیشرفت موثر پروژه‌های زیست‌محیطی فراهم می‌کند.»

وارن باورستاک، مدیر ارشد شرکت توسعه دریای سرخ، به نشنال نیوز گفت: «این پروژه چیزی فراتر از یک دریچه به دنیای دریایی است. ما می‌خواهیم یک تجربه یکپارچه فراهم کنیم که در کنار فرصت‌هایی برای کاوش و یادگیری که برای همه مناسب است، فعالیت‌های منحصر‌به‌فردی به مهمانان خود ارائه کنیم.»

آمالا (Amaala - به معنی «امید» در عربی) در کنار «نئوم» و «تروجنا»، از پروژه‌های برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای کاهش وابستگی این کشور به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد آن، و توسعه بخش‌های خدماتی مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت‌‌های تفریحی، و گردشگری است.

به این مجموعه ۲۵۰۰ اتاق هتل، ۷۰۰ ویلای مسکونی خصوصی، و نیز یک منطقه خرده‌فروشی با ۲۰۰ فروشگاه اضافه خواهد شد. 

«تریپل بی مارینا» مساحتی حدود ۴۱۵۰ کیلومتر مربع دارد و اولین مهمانان خود را در سال ۲۰۲۴ می‌پذیرد. 

بیشتر از زندگی