بلندترین ساختمان چاپ سه‌بعدی جهان در عربستان سعودی

اولین ساختمان با فناوری چاپ سه‌بعدی سال ۲۰۲۱ در آلمان ساخته شد و اینک آسیا نیز یکی از این ساختمان‌ها را دارد

در‌حالی‌که ممکن است آمریکا بیشترین تعداد ساختمان‌های جدید چاپ سه‌بعدی را داشته باشد، اروپا و خاورمیانه به‌وضوح در استفاده از این فناوری برای ایجاد ساختمان‌های بزرگ‌تر پیشرو محسوب می‌شوند. ویلای دارالارکان در عربستان سعودی با ارتفاع ۹ متر و ۹۰ سانتی‌متر، در حال حاضر، بلندترین ساختمان چاپ سه‌بعدی در جهان است.

دار‌الارکان یک شرکت توسعه املاک و مستغلات مستقر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، است که به‌تازگی اولین پروژه خود را معرفی کرد: یک ویلای سه‌طبقه که با یک چاپگر ساختمانی سه‌بعدی در شمس‌الریاض واقع‌در شمال غربی شهر ریاض ساخته شده است.

وب‌سایت «تری‌دی پرینتینگ مدیا» از قول وائل آل هاگن، مدیر پروژه ساختمان چاپی سه بعدی از شرکت دار‌الارکان، نوشت: «تلاش ما توسعه بخش املاک و مستغلات پادشاهی با ادغام آخرین فناوری‌های جهانی برای ارتقاء این صنعت در سطح محلی و رسیدن به اهداف متمرکز چشم‌انداز ۲۰۳۰ است.»

آلمان در سال ۲۰۲۱ اولین ساختمان پرینت سه‌بعدی را ساخت و اینک آسیا نیز یکی از این ساختمان‌ها را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین پروژه دار‌الارکان یک‌ خانه سه‌طبقه به مساحت حدود ۳۵۰ مترمربع با ارتفاع کل ۹ متر و ۹۰ سانتی‌متر است. مساحت طبقه اول ۱۳۰ مترمربع است و آشپزخانه، یک سالن بزرگ دارای نشیمن و دو سرویس بهداشتی دارد. مساحت طبقه دوم ۱۴۰ مترمربع است و دارای سه اتاق خواب، دو حمام، نشیمن و بالکن است. طبقه سوم یک بخش الحاقی به پشت‌بام است که یک اتاق خدمتکار با حمام، یک سالن چندمنظوره و یک اتاق رختشویی را در خود جا داده است.

این پروژه با استفاده از مصالح محلی و روش D.fab که شرکت‌های سمکس و سی‌.او‌.بی‌.او‌.دی (COBOD) توسعه داده‌اند، اجرا شد. این روش به مشتریان سی‌او‌بی‌او‌دی اجازه می‌دهد تا ۹۹٪ بتن موردنیاز را از منابع محلی تامین کنند و تنها ۱٪ از مواد اولیه را از شرکت مرکزی بخواهند. هزینه مواد چاپی کمتر از ۱۰هزار دلار بوده است.

پس از چاپ اولین ویلا، دار‌الارکان دستگاه چاپگر را به پروژه دیگری منتقل کرد. وائل الهاگن در ادامه می‌گوید: «در حال حاضر ما مشغول ساخت ویلای دوم هستیم که معمولا یک ماه طول می‌کشد؛ اما طبقه ۱۳۰ مترمربعی را تنها در هشت روز تمام کردیم. این ویلای چاپی سه بعدی، لایه‌های عایق اضافه و مولفه‌های صرفه‌جویی انرژی را دارد که باعث می‌شود در مصرف انرژی تا ۳۰٪ صرفه‌جویی شود.

این ویلا در یک منطقه بیابانی عربستان سعودی در ماه‌های اوت و سپتامبر که دمای هوا در این کشور به بالاترین حد خود می‌رسد، بدون استفاده از چادر، چاپ شده است. زید مارمش، رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای سی‌.او.بی‌.او.دی. دراین‌باره به «تری‌دی پرینتینگ مدیا» گفت: «چاپ ویلا بدون استفاده از چادر نشان‌دهنده شایستگی تیم دار‌الارکان و توانایی آن‌ها در مدیریت فناوری در سطح جهانی ما است. آن‌ها مرزهای ساخت‌وسازهای آینده را جابه‌جا می‌کنند. پروژه‌های دار‌الارکان ثابت می‌کند که ساختمان‌های چاپی سه‌بعدی چطور می‌توانند در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنند.»

بیشتر از جهان