اوکراین خواستار کمک‌های نظامی بیشتر غرب برای مقابله با حملات روسیه شد

دنیس شمیهال خواستار دریافت باتری‌های موشکی پاتریوت و سایر سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته برای مقابله با حملات روسیه شد

دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین گفت که کشورش به گلوله‌های توپخانه و تانک‌های مدرن نیاز دارد-John MACDOUGALL / AFP

همزمان با ادامه حملات روسیه و خمپاره‌باران مناطق شرقی اوکراین در روز دوشنبه، نخست‌وزیر این کشور خواستار باتری‌های موشکی پاتریوت و سایر سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته برای مقابله با حملات روسیه شد.

 دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین به شبکه تلویزیونی ال‌سی‌آی فرانسه گفت که قصد روسیه از حمله به زیرساخت‌های اوکراین و قطع دسترسی به آب و برق برای میلیون‌ها نفر، به راه انداختن موج جدیدی از پناهجویان به اروپا بوده است. 

ارائه موشک‌های پاتریوت زمین به هوا به اوکراین، پیشرفتی عمده در ارسال این نوع سامانه دفاع هوایی به اوکراین از سوی غرب خواهد بود. تاکنون هیچ کشوری پیشنهاد عرضه چنین سامانه دفاع هوایی را به اوکراین نداده است. آلمان موشک‌های پاتریوت را به لهستان، کشور همسایه و متحد خود در ناتو، داده است. 

میلیون‌ها اوکراینی از زمان آغاز تهاجم روسیه در اواخر فوریه، از این کشور فرار کردند و کشورها نگرانند که افراد بیشتری در طول زمستان خانه‌های خود را ترک کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دنیس شمیهال که برای یک رشته دیدار برای جمع‌آوری و هماهنگی دریافت کمک‌های بین‌المللی بیشتر به اوکراین به پاریس سفر کرده است، در مصاحبه‌ روز یکشنبه خود گفت که اوکراین به گلوله‌های توپخانه و تانک‌های مدرن نیاز دارد. او تاکید کرد که روسیه «برای به راه انداختن موج دیگری از مهاجرت به سمت اروپا» از ماه اکتبر بیش از هزار بار به زیرساخت‌های اوکراین حمله کرده است. 

نخست‌وزیر اوکراین گفت که کشورش برای پاسخگویی مشابه به توپخانه روسیه به مقادیر زیادی گلوله نیاز دارد. او گفت: «روسیه روزانه ۵۰ الی ۷۰ هزار گلوله توپخانه را به اوکراین شلیک می‌کند و اوکراین دست‌کم به یک‌سوم این مقدار نیاز دارد.»

سازمان دهندگان کنفرانس در فرانسه می‌گویند که انتظار دارند بیش از ۴۵ کشور و موسسه بین‌المللی در آن شرکت کنند. تمرکز نشست بر ارائه کمک‌های فوری به اوکراین برای رفع نیازهای آب، برق، خوراک، بهداشت و حمل‌ونقل در ماه‌های سخت زمستان و دادن پیام تعهد جامعه بین‌المللی به اوکراین به روسیه است. 

وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در بروکسل گرد آمدند تا درباره تحریم‌های جدید برای مجازات بیشتر روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین گفت‌وگو کنند. 

سیمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند، «حمله عمدی روسیه به غیرنظامیان» در اوکراین را محکوم کرد و اقدامات روسیه را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرد. 

کرملین گفته است که حملات به سامانه تامین انرژی اوکراین انتقام از آنچه مسکو «حمله سازمان‌دهی شده کی‌یف به پل اتصال به شبه‌جزیره کریمه» بود. روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز یکشنبه با جو بایدن، همتای آمریکایی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. کاخ سفید گفت که همزمان با تداوم حملات روسیه به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین، بایدن «بر حمایت مستمر ایالات متحده از اوکراین» تاکید کرد. 

حملات مکرر روسیه به زیرساخت‌ها در اوکراین میلیون‌ها نفر را در سرمای زمستان بدون برق، گرمایش یا آب رها کرده است. حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه در نزدیکی بندر اودسا در ساحل دریای سیاه، به طور همزمان چندین تأسیسات انرژی را ویران کرد و  بیمارستان‌ها، کارخانه‌های دیگ بخار و ایستگاه‌های پمپاژ تنها جاهایی‌اند که برق دارند.

پس از اینکه نیروهای اوکراینی نزدیک به یک ماه پیش شهر خرسون در جنوب این کشور را بازپس گرفتند، آخرین درگیری‌ها در دونباس، به ویژه در اطراف شهر باخموت متمرکز شده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، اکنون به دنبال دستیابی به دستاوردهای ملموس است. 

بیشتر از جهان