حمله اوکراین به پادگان روسیه در شهر اشغالی ملیتوپل

مقام‌های حامی روسیه در ملیتوپل گفتند که حمله موشکی شامگاه شنبه دو کشته و ۱۰ مجروح برجا گذاشته است

از زمانی که اوکراین شهر بزرگ خرسون را از روسیه پس گرفت، شهر ملیتوپل به هدف اصلی بعدی نیروهای اوکراینی در جنوب این کشور تبدیل شده است- Anatolii Stepanov / AFP

اوکراین روز یکشنبه، ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)، به یک پادگان روسیه در شهر ملیتوپل که تحت اشغال نیروهای روسیه است، حمله کرد. برخی منابع اوکراینی مدعی شدند که این حمله تلفاتی بر جا گذاشت. 

به گفته شاهدان، در این حمله ۱۰ صدای انفجار شنیده شد. با این حال، خبرگزاری رویترز می‌گوید که ممکن است برخی از صداهای انفجار، از سیستم‌های ضدهوایی روسیه باشد. مقام‌های اوکراینی می‌گویند تعداد کشته‌ها و مجروحان روس زیاد است، اما روسیه تعداد تلفات این حمله را انگشت‌شمار دانسته است.

تصاویر ویدیویی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که محل پادگان روسیه در جنوب شهر دچار آتش‌سوزی شدید شده است. برخی منابع می‌گویند که مزدوران «گروه واگنر» از این پایگاه استفاده می‌کردند.

در ویدیوی دیگری، نیروهای امدادی در حال جست‌وجو در ویرانه‌های حملات موشکی دیده می‌شوند و چندین جسد نیز قابل مشاهده است.

مکانی که هدف حمله قرار گرفت، یک مجتمع تفریحی و هتلی قدیمی در کنار کلیسای شهر است که به‌ مثابه محل پادگان از آن استفاده می‌شد و بیشتر تلفات نیز ظاهرا به دلیل وقوع انفجار در سالن این ساختمان ایجاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌ها، حمله به شهر اشغالی ملیتوپل با موشک‌های «هیمارس Himars» انجام گرفته است. 

انفجارهای شبانه‌ای نیز در کریمه تحت اشغال روسیه و در بندرهای سواستوپل و سیمفروپل گزارش شده است.

حمله به ملیتوپل در شرایطی صورت گرفت که پس از استفاده روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران، برق تمام زیرساخت‌های غیرحیاتی در بندر اودسای اوکراین قطع شد و یک و نیم میلیون نفر بدون برق ماندند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی ویدیویی شبانه خود گفت: «وضعیت منطقه اودسا بسیار دشوار است. متاسفانه آسیب‌ها جدی‌اند و بر این مبنا، بازگرداندن برق زمان زیادی خواهد برد که متاسفانه چند روز طول خواهد کشید.»

مقام‌های حامی روسیه در ملیتوپل گفتند که حمله موشکی شامگاه شنبه دو کشته و ۱۰ مجروح برجا گذاشته است، در حالی‌که شهردار اوکراینی تبعیدی این شهر گفته است که تعداد زیادی از «متجاوزان» کشته شدند. خبرگزاری رویترز می‌نویسد که مستقلا نمی‌تواند گزارش‌ها را درباره شمار تلفات این حمله تایید کند.

یوگنی بالیتسکی، فرماندار انتصابی روسیه در بخش اشغالی منطقه «زاپوریژژیا»، گفت که سامانه‌های پدافند هوایی توانستند دو موشک را منهدم کنند، اما چهار موشک به اهداف خود برخورد کردند. او گفت که موشک‌های اوکراین یک «مرکز تفریحی» را که مردم در آن غذا صرف می‌کردند، ویران کرد.

راکت‌اندازهای چند‌گانه «هیمارس» از موثرترین سلاح‌های اوکراین در جنگ است که راکت‌های آن به سوی صدها هدف، از جمله پست‌های فرماندهی روسیه، شلیک شده‌اند. ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد که برای تقویت دفاع هوایی اوکراین و شکست دادن پهپادها، کمک‌های بیشتری به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

از زمانی که اوکراین شهر بزرگ خرسون را از روسیه پس گرفت، شهر ملیتوپل به هدف اصلی بعدی نیروهای اوکراینی در جنوب این کشور تبدیل شده است.

بیشتر از جهان