پوتین: جنگ در اوکراین ممکن است «روندی طولانی» داشته باشد

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید نیروهای نظامی بیشتری بسیج نخواهند کرد

پوتین گفت روسیه پیشاپیش با تصرف «مناطق جدیدی» در اوکراین، به «نتایج چشمگیری» رسیده است-Mikhail Metzel / SPUTNIK / AFP

ولادیمیر پوتین می‌گوید جنگ در اوکراین ممکن است مدتی طولانی ادامه داشته باشد‌، اما به نظر او در این مرحله بسیج کردن سربازان بیشتر «توجیه عقلانی ندارد.»

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «خوب البته در مورد مدت عملیات نظامی ویژه باید بگویم ممکن است روندی طولانی داشته باشد.»

نظامیان پوتین در ماه فوریه به این کشور همسایه حمله کردند.

او در نشست تلویزیونی شورای حقوق بشر خود که جنگ به موضوع اصلی آن تبدیل شده بود‌، گفت از روسیه «با تمام وسایل در اختیارمان دفاع می‌کنیم» و تاکید کرد روسیه از چشم غرب «کشوری درجه دو به شمار می‌آید که در کل حق موجودیت ندارد.»

او  در تازه‌ترین هشدار از چنین رشته هشدارهایی گفت خطر جنگ هسته‌ای رو به افزایش است‌، اما از نظر روسیه زرادخانه هسته‌ای ابزاری برای تلافی است، نه پیشگام شدن در حمله.

پوتین گفت: «دچار جنون نشده‌ایم و می‌دانیم سلاح هسته‌ای یعنی چه. این وسایل ما از وسایل هر کشور هسته‌ای دیگری پیشرفته‌تر و مدرن‌تر است... اما قرار نیست تیغ بر کف‌ با این سلاح در جهان جولان بدهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت بعد از فراخوان دست‌کم ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره که در سپتامبر و اکتبر صورت گرفت، در این مرحله برای بسیج دوم دلیلی وجود ندارد.

پوتین گفت ۱۵۰ هزار نفر از این نیروها به اوکراین اعزام شده‌اند که ۷۷ هزار نفر در یگان‌های رزمی و بقیه در کارهای دفاعی مشغول‌اند. ۱۵۰ هزار نفر باقی‌مانده نیز هنوز در مراکز آموزشی به سر می‌برند.

او گفت «در این شرایط صحبت راجع به هر گونه بسیج بیشتر اصلا توجیه عقلانی ندارد.»

پوتین گفت روسیه پیشاپیش با تصرف «مناطق جدیدی» در اوکراین، به «نتایج چشمگیری» رسیده و منظورش الحاق چهار منطقه کمابیش به تصرف درآمده در ماه سپتامبر است که از نظر کی‌یف و اکثر اعضای سازمان ملل محکوم و غیرقانونی است.

او گفت روسیه دریای آزوف را که با روسیه و مناطق تحت اشغالش محاط شده، به «دریای داخلی» خود تبدیل کرده است. او گفت این آرزوی پتر کبیر بود، تزار جنگجوی قرن ۱۷ و ۱۸ روسیه که پوتین در گذشته خودش را به او تشبیه کرده است.

© Reuters

بیشتر از جهان