فرودگر ژاپنی حامل ماه‌نورد امارات با موفقیت پرتاب شد

بنا بر پیش‌بینی‌ها، هاکوتو-آر ام‌‌۱ اواخر آوریل روی سطح ماه فرود می‌آید

فرودگر ژاپنی «هاکوتو–آر ام‌‌۱» (Hakuto–R M1) روز یکشنبه از طریق موشک فالکون ۹ اسپیس‌اکس پرتاب شد تا اولین فضاپیمای تجاری باشد که روی ماه فرود می‌آید.

به گزارش بلومبرگ، پرتاب هاکوتو–آر ام‌‌۱ شرکت توکیو آی‌اسپیس از ایستگاه نیروی فضایی در فلوریدا انجام شد. پرتاب این فرودگر که محموله‌های دیگری را نیز با خود به ماه خواهد برد، پس از دو بار تعویق صورت گرفت. پیش از این، شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی ارسال این فرودگر به ماه را برای اواخر نوامبر برنامه‌ریزی کرده بود اما این عملیات قبل از پرواز، به منظور بررسی‌های بیشتر، متوقف شد.

اولین فرودگر ژاپنی در تاریخ تا رسیدن به ماه، مسیری مداری‌شکل را طی خواهد کرد و انتظار می‌رود اواخر آوریل فرود بیاید. هاکوتو–آر ام‌‌۱ دو ماه‌نورد– یکی متعلق به آژانس اکتشاف‌های هوافضای ژاپن (JAXA) و دیگری ماه‌نورد راشد از امارات متحده عربی– را با خود حمل می‌کند. این فرودگر در عین حال یک نانوماهواره کیوب‌ست (CubeSat) ناسا یا «چراغ قوه قمری» و یک دیسک موسیقی حاوی آهنگی از یک گروه راک ژاپنی را با خود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرتاب فرودگر ژاپنی را شرکت خصوصی آی‌اسپیس (iSpace) انجام می‌دهد که بخشی از قرارداد ۷۳ میلیون دلاری ناسا است و گروهی مستقر در ماساچوست آن را به عهده دارند. در این ماموریت مشترک ژاپن، امارات، ناسا و اسپیس‌اکس، قرار است ماه‌نورد راشد عکسبرداری از سطح ماه و بررسی محیط الکتریکی آن را انجام دهد.

این فرودگر در شرایطی به سمت ماه پرتاب می‌شود که تشدید رقابت فضایی آمریکا و چین و برنامه‌های فضایی جاه‌طلبانه ایلان ماسک شرکت‌های گوناگون در سراسر جهان را تشویق کرده است که برای بهره‌برداری از منابع در سطح ماه و فضا قراردادهای جدیدی را دنبال کنند. موفقیت آی‌اسپیس می‌تواند امید شرکت‌های تجاری و خصوصی برای گسترش برنامه فضایی را تقویت کند.

ماموریت‌هایی مانند هاکوتو–آر ام‌۱ به دلیل هزینه کم پرتاب اسپیس‌اکس فالکون ۹ امکان‌پذیر شدند. برنامه آرتمیس برای سفر به ماه و ماموریت‌های اکتشافی مرتبط با آن مانند هاکوتو شانس زیادی برای موفقیت دارند؛ زیرا هم بین‌المللی و هم نیمه‌تجاری‌اند. جنبه‌های بین‌المللی بازگشت به ماه به تخصص و منابع بسیاری از کشورها متکی است. از طرفی، جنبه تجاری این ماموریت سبب می‌شود از توانایی شرکت‌های خصوصی مانند آی‌اسپیس و اسپیس‌اکس بهره گرفته شود.

نام ماه‌نورد راشد برای بزرگداشت خاندان پادشاهی امارات به ویژه شیخ راشد آل زاید، بنیان‌گذار این کشور، انتخاب شد. امارات متحده عربی به عنوان کشوری که دستاوردهای زیادی در عرصه فضانوردی کسب کرده است، پیش‌تر نیز ماهواره‌ امید را به مدار مریخ فرستاده بود.

بیشتر از علوم