فضاپیمای بخار ژاپنی‌ها با موفقیت پرتاب شد

این نخستین کنترل موفقیت‌آمیز مداری جهان است که فراتر از مدار پایینی زمین از یک سامانه نیروی محرکه پیشرانش آب استفاده می‌کند

اقامت طولانی‌ در ئی‌ام‌ال۲ فراتر از ماه می‌تواند برای ماموریت‌های طولانی‌مدت، محافظ تشعشعی مهمی باشد - AFP

جاکسا (Jaxa)، سازمان فضایی ژاپن، اعلام کرد که این سازمان برای به حرکت درآوردن فضاپیمای خود که در قالب یکی از محموله‌های فضاپیمای اوریون ناسا پرتاب شد، با موفقیت از بخار استفاده کرده است.

سازمان اکتشاف‌های هوافضای ژاپن (جاکسا) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این نخستین کنترل موفقیت‌آمیز مداری جهان است که فراتر از مدار پایینی زمین از یک سامانه نیروی محرکه با پیشرانش آب استفاده می‌کند.»

سازمان فضایی ژاپن تایید کرد که «اکولبریم لیونر-ارت پوینت ۶یو اسپیس‌کرفت»، فضاپیمای کیوب‌ست با پیشران آب [به نام] اکیولیس (EQUULEUS)، مانورهای لازم برای قرار گرفتن در مدار برنامه‌ریزی‌شده خود به سوی دومین نقطه لاگرانژی زمین-ماه، موقعیتی مکانی فراتر از ماه، را انجام داده است.

جاکسا روز شنبه اعلام کرد: «در نتیجه کنترل مانور مداری و تصحیح مدار قبل و بعد از فلای‌بای (fly-by) به ماه، فلای‌بای ماه بر اساس برنامه‌ریزی در ۲۲ نوامبر به وقت رسمی ژاپن انجام شد.»

[توضیح: فلای‌بای به مانوری فضایی گفته می‌شود که در آن، یک فضاپیما از مدار یک جرم آسمانی عبور و اطلاعاتی درباره آن جرم مثل سیاره یا قمر گردآوری می‌کند]

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقاط لاگرانژی در فضا مکان‌‌هایی‌اند که گرانش و نیروی گریز از مرکز، یکدیگر را موازنه و خنثی می‌کنند.

تعادل نیروهای گرانشی در این نقطه به فضاپیما امکان می‌دهد سر جای خود باقی بماند.

پژوهشگران به طور ویژه به ئی‌ام‌ال۲ [نقطه لاگرانژی ۲ زمین-ماه]، به عنوان یک گزینه برای محل ساخت یک پایگاه فضایی دوردست برای کاوش‌ آینده در اعماق فضا علاقه‌مندند.

متخصصان یادآور شده‌اند که اقامت طولانی‌ در ئی‌ام‌ال۲ فراتر از ماه می‌تواند برای ماموریت‌های طولانی‌مدت، محافظ تشعشعی مهمی باشد.

اکیولیس نخستین مانور مداری خود (دی‌وی۱) را به پایان رساند و اینک به منظور تصحیح خطاها در مانور، در حال اجرای (تی‌سی‌ام‌۱) است. اکیولیس با این مانورهای مداری، پس از فلای‌بای ماه، در منظومه زمین-ماه باقی می‌ماند و در مسیری به سمت نقطه لاگرانژی قرار می‌گیرد.

 اکیولیس (@EQUULEUS_en)   بیستم نوامبر ۲۰۲۲

جاکسا توضیح داد: «سفینه فضایی با خروج از ئی‌ام‌ال۲، می‌تواند به مدارهای مختلفی از جمله مدارهای زمین، مدارهای ماه و مدارهای بین‌سیاره‌ای با مقدار کمی کنترل مداری منتقل شود.»

اکیولیس قرار است طی ۱.۵ سال، به نقطه لاگرانژی ۲ زمین-ماه برسد.

این [فضاپیما] برای نشان دادن فناوری‌های کنترل مسیر کم‌انرژی برای رسیدن به ئی‌ام‌ال۲ ساخته شده است.

جاکسا گفته بود: «امیدواریم با استفاده از سوخت کمتر، فناوری را برای رسیدن به این نقطه آزمایش کنیم.»

این [فضاپیما] برخی از پدیده‌های حاصل از اختلال‌های الکترومغناطیسی در باد خورشیدی را بررسی می‌کند و پلاسما در منظومه زمین-ماه را می‌سنجد.

پروفسور ریو فوناسه، از موسسه فضایی و علوم فضانوردی جاکسا، گفت: «این یک عملیات دشوار بود که باید با موفقیت انجام می‌شد.»

دکتر فوناسه گفت: «من به تیم عملیاتی اکیولیس افتخار می‌کنم که توانستند بلافاصله کنترل مداری لازم برای عبور از مدار ماه را در مدت کوتاهی پس از پرتاب، تنها یک روز پس از عملیات وارسی، انجام دهند.»

این فضاپیما همچنین اجرام نزدیک به زمین (NEO) از جمله سیارک‌ها، دنباله‌دارها و قمرهای کوچک و همچنین نورهای سریع حاصل از برخورد [سنگ‌های فضایی به] ماه را رصد خواهد کرد.

[توضیح: فلش‌های نوری ناشی از برخورد به ماه (LIF)، یکی از پروژه‌های سازمان فضایی اروپا به نام «نلیوتا» است که از سال ۲۰۱۷ آغاز شد]

این فضاپیما همچنین به دوربین فوق‌العاده پرسرعت، حسگر گردوغبار و تلسکوپ فرابنفش مجهز است.

دکتر فوناسه افزود: «من احساس می‌کنم ما به دلیل آماده‌سازی دقیق آن‌ها، از جمله طرح‌های پشتیبان متعدد و توانایی پاسخگویی انعطاف‌پذیر از طریق تمرین، توانستیم در این عملیات مهم موفق شویم. ما اینک در خط شروع سفر طولانی به نقطه لاگرانژی قرار داریم.»

© The Independent

بیشتر از علوم