پوتین: برای پایان دادن به جنگ اوکراین باید به توافق‌ برسیم

رئيس‌جمهوری روسیه: می‌شود بر سر مبادله شمار بیشتری از زندانیان با آمریکا مذاکره کرد

به‌‌گفته رئیس‌‌جمهوری روسیه، آلمان و فرانسه خیانت کردند، چراکه درحال حاضر دارند نیروهای اوکراینی را در برابر روسیه، به‌لحاظ نظامی، تجهیز می‌کنند- REUTERS/Viacheslav Ratynskyi

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه درباره آینده جنگ اوکراین گفت: مسکو احتمالا در آینده باید درباره اوکراین به توافق‌هایی برسد، اما بعد از تجربه گفت‌وگوهای صلح «مینسک»، محتاطانه عمل می‌کنیم. پوتین آلمان و فرانسه را به خیانت به توافق‌های دوگانه مینسک متهم کرد.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه نهم دسامبر، ۱۸ آذر ماه، به‌نقل از رئيس‌جمهوری روسیه نوشت: برای پایان دادن به جنگ اوکراین، دست‌یابی به توافق لازم است.

آلمان و فرانسه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای پایان دادن به جنگ و درگیری‌ها میان نیروهای اوکراینی و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین میانجی‌گری کردند. این گفت‌‌وگو در مینسک، پایتخت بلاروس، انجام شد به توافق‌نامه‌های مینسک ۱ و ۲ شناخته می‌شود.

به‌‌گفته رئیس‌‌جمهوری روسیه، آلمان و فرانسه خیانت کردند، چراکه درحال حاضر دارند نیروهای اوکراینی را در برابر روسیه، به‌لحاظ نظامی، تجهیز می‌کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان، در گفت‌وگویی که روز چهارشنبه در مجله آلمانی زیت (Zeit) منتشر شد، توافق‌نامه‌های دوگانه مینسک را تلاشی در راستای «زمان دادن به اوکراین» به‌منظور تقویت توان دفاعی‌اش توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین همچنین تهدید کرد که روسیه ممکن است تولید نفت خود را با هدف بالا بردن قیمت‌ها کاهش دهد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین روز جمعه، در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران، گفت: مذاکرات بیشتر با مقام‌های آمریکایی برای مبادله شمار بیشتری از زندانیان دو طرف امکان‌پذیر است.

بر اساس گزارش‌های که منتشر شده است، ویکتور بوت، دلال اسلحه و شهروند روسیه که هم‌اکنون در ایالات متحده به‌جرم قاچاق اسلحه و ارتکاب مجموعه‌ای از جرایم سازمان‌یافته در زندان به‌سر می‌برد قرار است به‌زودی با بریتنی گراینر، ستاره بسکتبال زنان آمریکا، مبادله شود.

بریتنی گراینر در مرداد‌ماه سال جاری، به‌اتهام وارد کردن شماری «کارتریج‌» حاوی روغن ماری‌جوآنا به روسیه، به‌تحمل ۹ سال زندان محکوم شد.

پیشتر نیز گزارش‌های از احتمال مبادله این دو زندانی روس و آمریکایی، در گفت‌وگوهای وزرای خارجه دو کشور، منتشر شده بود.

پوتین روز جمعه در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان زندانیان دیگری هم مبادله شوند؟ گفت: «همه چیز امکان‌پذیر است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز جمعه، در گزارشی درباره گفت‌وگوهای آمریکا و روسیه، برای مبادله زندانیان نوشت: به‌ر‌غم تلاش‌های دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روسیه با آزادی پل ویلان، نظامی پیشین نیروی دریایی آمریکا، موافقت نکرده است.

ویلان در روسیه به‌اتهام جاسوسی برای آمریکا به تحمل ۱۶ سال زندان با اعمال شاقه محکوم شده است. او از دسامبر ۲۰۱۸ در بازداشت به‌سر می‌برد.

بیشتر از جهان