سخنان شولتس مبنی بر کاهش تهدید اتمی روسیه؛ هشدار پوتین درباره خطر بروز نبرد هسته‌ای

ارتش اوکراین می‌گوید بیش از ۹۳ هزار نظامی ارتش روسیه در ۱۰ ماه گذشته در جبهه‌های جنگ جان باخته‌اند

آخرین بیانیه ارتش اوکراین نشان می‌دهد بیش از ۹۳ هزار سرباز ارتش روسیه از آغاز جنگ در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ جان باخته‌اند- Aleksey FILIPPOV / AFP

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز پنجشنبه در گفت‌وگویی تاکید کرد که خطر حمله هسته‌ای روسیه به اوکراین به دلیل «تبیین خطوط قرمزی که غرب پیش روی کرملین گذاشت»، به‌ صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

او در این مصاحبه گفت که مواضع مشترک آلمان و چین در زمان حضورش در پکن و همچنین بیانیه گروه ۲۰ باعث «کاهش تهدیدهای هسته‌ای ولادیمیر پوتین علیه اوکراین» شدند.

رهبر سوسیال دموکرات آلمان گفت: «اولویت امروز اتحادیه اروپا این است که روسیه از سرزمین‌های اوکراین عقب‌نشینی کند. پس از آن است که می‌توان درباره مذاکرات صلح و تامین امنیت و اعطای تضمین به کاخ کرملین صحبت کرد. ما برای مذاکره با روسیه درباره خلع سلاح و کاهش تهدیدهای هسته‌ای آماده‌ایم. پیش از آغاز جنگ هم‌، چنین پیشنهادی را مطرح کرده‌ایم و موضع ما تغییری نکرده است.»

این سخنان رهبر آلمان، قطب اقتصادی و نظامی اتحادیه اروپا، در حالی بیان می‌شوند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه گفته بود که «روسیه دیوانه نشده است که آغازگر استفاده از تسلیحات هسته‌ای باشد.»

رئیس‌جمهوری روسیه که در نشست سالانه شورای حقوق بشر کشورش سخنرانی می‌کرد، تاکید کرد که «با این حال امکان جنگ اتمی همچنان وجود دارد.» پوتین که به‌ صورت مجازی در این نشست حاضر شده بود، به متحدان غربی اوکراین هشدار داد که «تهدید جنگ هسته‌ای در حال افزایش و پنهان کردن کاری بس اشتباه است.»

کرملین برای نخستین بار امکان حمله به مواضع ارتش روسیه در کریمه را مطرح کرد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه، پنجشنبه برای نخستین بار از امکان گسترده حملات ارتش اوکراین به شبه‌جزیره کریمه سخن گفت.

روسیه این بخش سرزمینی اوکراین را از سال ۲۰۱۴، به اشغال و مالکیت خود درآورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخائیل رازووژایف، فرماندار شبه‌جزیره کریمه، گفت که در شبانه‌روز گذشته دست‌کم یک پهپاد اوکراینی به مواضع ارتش روسیه در بندر سباستوپل در کریمه حمله کرده، که البته پیش از برخورد به هدف، رهگیری و نابود شده است.

در میانه‌های ماه نوامبر بود که ارتش اوکراین در یک سری عملیات پیش‌بینی ‌نشده و غافلگیرکننده توانست شهر خرسون را از ارتش روسیه باز‌پس گیرد. خرسون در همان اولین روزهای جنگ اوکراین، به دست ارتش روسیه اشغال شده بود. تسخیر دوباره این شهر، ارتش کی‌یف را به شبه‌جزیره کریمه نزدیک‌تر کرده است.

هم‌زمان سرویس اطلاعاتی روسیه، اف اس ب، روز پنجشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن از بازداشت چند شهروند در این شبه‌جزیره به اتهام جاسوسی برای اوکراین خبر داد.

مرگ بیش از ۹۰ هزار نظامی روس در ۱۰ ماه اخیر

آخرین بیانیه ارتش اوکراین نشان می‌دهد بیش از ۹۳ هزار سرباز ارتش روسیه از آغاز جنگ در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ جان باخته‌اند. کی‌یف می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۳۴۰ سرباز ارتش روسیه جانشان را از دست داده‌اند. بر اساس این بیانیه که در صفحه فیس‌بوک ارتش اوکراین منتشر شده است، ۲۹۳۹ تانک، ۲۸۱ جت جنگی و ۲۶۴ بالگرد ارتش روسیه در ماه‌های اخیر از بین رفته‌اند.

اوکراین خواهان تسلیحات بیشتر از غرب است

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، روز پنجشنبه ضمن تشکر از متحدان غربی این کشور، خواستار تامین و ارسال تجهیزات نظامی بیشتر شد.

بیشتر از جهان