دادگاه مسکو تقاضای فرجام ستاره آمریکایی بسکتبال را رد کرد

بریتنی گراینر که در زندانی خارج از مسکو نگهداری می‌شود، روز سه‌شنبه، سوم آبان‌ماه، از طریق تماس ویدیویی در جلسه دادگاه تجدید نظر حضور داشت

گراینر قبول کرده است که این مواد در چمدانش بوده، ولی مدعی است که چون با عجله چمدانش را بسته بوده، متوجه آن نشده-KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

دادگاهی در مسکو تقاضای فرجام بریتنی گراینر، بسکتبالیست آمریکایی زندانی در روسیه، را رد و ۹ سال زندان او به اتهام حمل مواد مخدر را تایید کرد.

گراینر که برنده دو مدال طلای المپیک است، پس از آنکه پلیس اعلام کرد در چمدان‌هایش محفظه‌ (کارتریج‌)های مخصوص سیگار الکترونیکی حاوی روغن حشیش پیدا کرده است، در فرودگاه مسکو بازداشت و مردادماه گذشته به ۹ سال زندان محکوم شد.

بریتنی گراینر که در زندانی خارج از مسکو نگهداری می‌شود، روز سه‌شنبه، سوم آبان‌ماه، از طریق تماس ویدیویی در جلسه دادگاه تجدید نظر حضور داشت.

او فوریه گذشته همزمان با افزایش تنش‌ها بین روسیه و آمریکا برسر اوکراین و چند روز پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین بازداشت شد. این ستاره بسکتبال جهان، آن زمان در حال بازگشت به روسیه بود که در زمان تعطیلی بین فصل لیگ بسکتبال آمریکا، آنجا بازی می‌کرد.

گراینر قبول کرده است که این مواد در چمدانش بوده، ولی مدعی است که چون با عجله چمدانش را بسته بوده، متوجه آن نشده و قصد مجرمانه‌ای نداشته است. تیم وکلای او نیز سندی مکتوب ارائه کرده‌اند مبنی‌بر اینکه گراینر برای کاهش درد و با تجویز پزشک از این مواد استفاده می‌کرده است .

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه تجدید نظر اعلام کرده روزهایی که گراینر زندانی بوده و روزهایی که پیش از زندان در بازداشتگاه بوده است، برای او محاسبه خواهد شد و بدین ترتیب، ۸ سال دیگر باید در زندان بماند.

حکم ۹ سال زندان برای بریتنی گراینر نزدیک به حداکثرِ۱۰ سال مجازات برای این جرم است. وکلای بریتنی گراینر این حکم را سنگین و بیش از اندازه توصیف کرده‌اند و گفته‌اند در موارد مشابه معمولا به‌طور میانگین پنج سال محکومیت در نظر گرفته می‌شود و زندانی پس از گذراندن یک سوم آن آزادی مشروط دریافت می‌کند.

 پیش از اعلام محکومیت گراینر، وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده بود که او به‌اشتباه بازداشت شده است، اما روسیه آن را رد کرد.

در واکنش به فشار روبه افزایش بر دولت جو بایدن برای انجام اقدامات بیشتر به‌منظور به خانه بازگرداندن بریتنی گراینر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، تیرماه گذشته در یک اقدام غیرمعمول، به‌طور علنی اعلام کرد که واشنگتن برای آزادی بریتنی گراینر و پل ویلان، آمریکایی دیگری که به جرم جاسوسی در حال گذراندن ۱۶ سال محکومیت خود در روسیه است، پیشنهاد قابل توجهی به مسکو ارائه کرده است.

بلینکن توضیح بیشتری درباره این پیشنهاد ارائه نداد، ولی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که او پیشنهاد مبادله این دو آمریکایی با ویکتور بوت، یک تاجر اسلحه، مشهور به تاجر مرگ، را داده که در آمریکا به ۲۵ سال زندان محکوم شده است. روسیه در پاسخ گفته بود آمریکا به‌جای موضع‌گیری در انظارعمومی بهتر است به گفت‌وگو روی آورد.

بیشتر از جهان