احمدولی مسعود: برخی کشورها به بهانه تعامل با طالبان از این گروه حمایت می‌کنند

طالبان به عنوان یک پدیده خونریز برای برخی کشورها به منزله یک ابزار در تحقق برنامه‌هایشان مطرح‌اند

از نظر احمدولی مسعود، طالبان «یک پدیده نامانوس است که ظرفیت دولت‌داری ندارد و نتوانسته است با مردم افغانستان پیوندی ایجاد کند»-@WaliMassoud/Facebook

 

احمدولی مسعود، رئیس بنیاد احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان و سفیر سابق افغانستان در بریتانیا، در گفت‌وگویی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی، با اشاره به ناکامی طالبان در تمام عرصه‌ها و تبدیل افغانستان به یکی از منزوی‌ترین کشورهای دنیا، تصریح کرد گه افغانستان در ۱۵ ماه سلطه طالبان بر این کشور، ۱۵ سال به عقب برگشته است.

احمدولی مسعود افزود: «طالبان در همه عرصه‌ها به بن‌بست خورده‌اند. افغانستان به لحاظ اقتصادی، سیاسی، روابط با جهان و اوضاع امنیتی، در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد. طالبان به زور تفنگ و با استفاده ابزاری از دین حاکمیت می‌کنند، اما در این مدت آشکار شد که این گروه با مردم افغانستان هیچ پیوندی ندارد.»

رئیس بنیاد قهرمان ملی افغانستان تلاش مردم برای فرار از این کشور تحت سلطه طالبان را بیانگر شدت بیزاری از این گروه و بدتر شدن اوضاع در افغانستان دانست. از نظر احمدولی مسعود، طالبان «یک پدیده نامانوس است که ظرفیت دولت‌داری ندارد و نتوانسته است با مردم افغانستان پیوندی ایجاد کند».

در بیش از ۱۵ ماه حاکمیت طالبان بر افغانستان، برخی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، ایران، روسیه، چین، پاکستان، قطر و برخی از کشورهای آسیای میانه بر تعامل و همکاری نزدیک با طالبان تاکید کرده‌اند. ایالات متحده در این مدت پی‌درپی با طالبان گفت‌وگو کرد که آخرین مورد آن، ملاقات روز سه‌شنبه توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، با ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، در امارات متحده عربی بود.

وزارت دفاع طالبان شامگاه سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مولوی محمد یعقوب در ملاقات با توماس وست، به او اطمینان داده است که هیچ تهدیدی از سمت افغانستان متوجه آمریکا نیست.

یعقوب در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که در ۱۵ ماه گذشته، داعش خراسان سه بار از شمال افغانستان به تاجیکستان و ازبکستان حمله کرده است. گزارش‌های ناظران شورای امنیت سازمان ملل هم نشان می‌دهد که شماری از گروه‌های تروریستی مسلح از جمله القاعده در افغانستان حضور دارند.

احمدولی مسعود معتقد است با وجودی که اوضاع در افغانستان برای همه دولت‌های جهان روشن است و هیچ دولتی در ۱۵ ماه سلطه این گروه، رژیم آنان را به عنوان حکومت رسمی افغانستان به رسمیت نشناخته است، برخی کشورها به بهانه تعامل با طالبان، از این گروه حمایت می‌کنند.

او بدون نام بردن از کشورهای همسو و حامی طالبان گفت: «برخی کشورها به بهانه تعامل از طالبان حمایت می‌کنند، اما برخی دیگر با این گروه تعامل تاکتیکی دارند. همه دولت‌ها بر این عقیده‌اند که طالبان ظرفیت دولت‌داری ندارند.»

سفیر سابق افغانستان در بریتانیا می‌گوید، برخی کشورها از طریق تماس و تعامل طالبان می‌کوشند خطر این گروه را دفع کنند تا در بحران تروریسم، مهاجرت و مشکلات بیشتر گرفتار نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود افزود: «طالبان به عنوان یک پدیده خونریز که ناهماهنگ هم هستند، برای برخی از کشورها به منزله یک ابزار تحقق برنامه‌هایشان مطرح‌اند. این کشورها از استقرار طالبان در افغانستان برای بی‌ثبات‌سازی منطقه استفاده می‌کنند.»

مبارزه جبهه مقاومت ملی در حال گسترش است

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود در آستانه فروپاشی دولت پیشین افغانستان و در اوت ۲۰۲۱، شکل گرفت و برای دفاع از پنجشیر مقابل تهاجم طالبان اعلام آمادگی کرد. با این حال در این مدت، هیچ کشوری به صورت علنی از مبارزه جبهه مقاومت ملی افغانستان با طالبان حمایت نکرده است. تاجیکستان به عنوان همسایه افغانستان، میزبان برخی از رهبران جبهه مقاومت ملی است اما مقام‌های این کشور نیز تاکنون به‌صراحت نگفته‌اند که با مبارزه نظامی با طالبان موافق‌اند.

افغانستان و تاجیکستان حدود یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و برخی از مناطق مرزی تاجیکستان به دلیل حضور تروریست‌های خارجی و به‌ویژه اعضای جماعت انصارالله در افغانستان، به‌شدت در معرض خطر قرار دارند.

تاجیکستان به اندازه ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان در افغانستان تاثیرگذار نیست اما به عنوان یک دولت تاجیک‌، تلاش می‌کند در حد توان از حقوق سیاسی تاجیک‌‌تبارهای افغانستان حمایت کند. نماینده تاجیکستان در نشست فرمت مسکو که ۱۷ نوامبر در روسیه برگزار شد، طالبان را به کشتار بی‌رحمانه تاجیک‌های افغانستان متهم کرد و گفت که شهروندان تاجیک در پنجشیر، کابل و شمال افغانستان به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی و مخالفت با طالبان کشته می‌شوند.

طالبان در سه ماه اوت، سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۲ با لشکرکشی به پنجشیر، شماری از اعضای جبهه مقاومت ملی را بازداشت و تیرباران کردند. احمدولی مسعود با انتقاد از سازمان‌ها و دولت‌های مدافع حقوق بشر می‌گوید سکوت در برابر جنایات طالبان در پنجشیر و دیگر مناطق افغانستان انگیزه سیاسی دارد. با این حال او می‌افزاید که جبهه مقاومت ملی نسبت به یک‎ سال گذشته، نیرو و امکانات بیشتری در اختیار دارد و هسته‌های نظامی خود را در بخش‌های مختلف افغانستان توسعه داده است.

مسعود گفت: «ما اسلحه و پول طالبان را نداریم، اما اراده داریم. جبهه مقاومت ملی با مبارزه و ایستادگی در برابر طالبان، طلسم شکست‌ناپذیری آنان را شکستند و ماهیت اصلی طالبان را به جهان نشان دادند.»

احمدولی مسعود می‌گوید نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان زمستان امسال توانسته‌اند سنگرهایشان را حفظ کنند و در بهار آینده نفوذ خود را در بخش‌های مختلف افغانستان توسعه خواهند داد. به گفته او، «در زمستان قبلی ما امکانات زیادی نداشتیم. طالبان با روحیه بودند و تمام مناطق در تصرف آن‌ها بود. امسال در بسیاری از بخش‌ها، هسته‌گذاری صورت گرفت و مردم هم از شوک فروپاشی بیرون آمده‌اند. طالبان پیش از زمستان تلاش کردند هسته‌های مقاومت را از بین ببرند اما نتوانستند.»

رئیس بنیاد احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، با اشاره به تلاش‌های طالبان برای سربازگیری از میان بومیان پنجشیر گفت: «مردم پنجشیر قهرمان و آرمان خود را می‌شناسند. پنجشیر دژ مقاومت است؛ چنانچه در گذشته نیز چنین بود. مردم می‌دانند که طالبان یک پدیده اشغالگر، بیگانه و خارجی‌اند.»

بیشتر از