نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد؛ ترغیب جهان به تعامل با طالبان

دبورا لاینز گفت به لطف کمک‌های خارجی، از بدترین بحران در افغانستان جلوگیری شد

لاینز تاکید کرد که جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان بدون تعامل و همکاری با طالبان ممکن نیست‌ـ news.un.org

روز چهارشنبه ۱۰ اسفند، نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع افغانستان در مقر این سازمان (‌نیویورک) برگزار شد. در این نشست، دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل و رئیس ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (UNAMA)، گزارش خود از اوضاع افغانستان را ارائه کرد و از دولت‌ها و سازمان‌هایی که برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان تلاش کردند، سپاسگزاری کرد.

لاینز گفت: «به لطف کمک‌های جهانی، از بدترین نتیجه ممکن که انتظار می‎‌رفت در پی فروپاشی دولت افغانستان شکل بگیرد، جلوگیری شد.»

لاینز همچنین ابراز امیدواری کرد که با پایان فصل زمستان، نگرانی‌ قحطی و گرسنگی در افغانستان کاهش یابد. او کمک‌ها به مردم افغانستان در شش ماه گذشته را موثر خواند و بر ادامه این کمک‌ها تاکید کرد.

کمک‌ها ناپایدارند

دبورا لاینز با اشاره به تاثیر کمک‌های بشردوستانه در جلوگیری از فاجعه انسانی، تاکید کرد که این کمک‌ها با وجود اینکه حیاتی‌اند، اما ناپایدارند و نمی‌توانند مردم افغانستان را به خود‌اتکایی برسانند.

او افزود: «در حالی که فقر و گرسنگی در ابعاد گسترده در افغانستان به چشم می‌خورد، تنها ابزار ممکن در این مرحله کمک‌های بشردوستانه است.»

او گفت: «افغانستان با تعطیلی مشاغل و بیکاری شمار زیادی از مردم، به بحران اقتصادی و سقوط بیشتر در فقر سوق داده شد.»

در حالی که سازمان ملل متحد در شش ماه گذشته بیش از دو میلیارد دلار وجه نقد به افغانستان ارسال کرد تا از کمبود نقدینگی و سقوط بانک‌ها جلوگیری کند، اما محدودیت در معاملات بین‌ بانک‌های افغانستان و بانک‌های خارجی، مسدود ماندن ذخایر ارزی، محدودیت در پرداخت‌های بین‌المللی و توقف کمک‌های توسعه‌ای، از بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان جلوگیری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبورا لاینز گفت برای جلوگیری از سقوط اقتصادی افغانستان به اقدام‌های بین‌المللی بیشتر نیاز است.

رئیس ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان افزود: «سران گروه طالبان از اینکه جهان با آن‌ها وارد تعامل نشده‌ است، شکایت دارند و مدعی‌اند که باید برنامه‌ها و اهدافشان برای افغانستان به‌درستی درک شوند.»

لاینز تاکید کرد که جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان بدون تعامل و همکاری با طالبان ممکن نیست و تجربه شش ماه تلاش در کمک‌رسانی به افغانستان این مسئله را ثابت کرده است.

تمدید ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع افغانستان در حالی برگزار شد که زمان ماموریت این سازمان در افغانستان به پایان رسیده بود. بر‌اساس خبرنامه سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش ماموریت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان را تا یک سال دیگر تمدید کرد.

سازمان ملل می‌گوید با تمدید ماموریت این سازمان در افغانستان، تلاش برای بهبود اوضاع در این کشور ادامه می‌یابد و جامعه بین‌المللی نیز باید توجه خود را بر افغانستان متمرکز کند. این سازمان معتقد است تعامل با طالبان برای کمک به مردم افغانستان ضروری است و بدون آن نمی‌توان از فاجعه انسانی و سقوط اقتصادی این کشور جلوگیری کرد.

دبورا لاینز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان همچنین از تدوام بازداشت‌‌ها، قتل‌ها و ناپدید شدن افراد در افغانستان ابراز نگرانی کرد. لاینز در جریان سخنرانی‌اش چندین بار بر تعامل دولت‌های جهان با طالبان تاکید کرد.

چند روز پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، دبورا لاینز با شماری از سران گروه طالبان در کابل ملاقات کرد و در این ملاقات‌ها، سران طالبان از او خواستند که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از کشورهای جهان بخواهد که با طالبان وارد تعامل شوند.

به نظر می‌رسد لاینز تحت تاثیر ملاقات انجام‌شده در کابل، به آنچه طالبان پیشرفت می‌نامند، امیدوار شده است و به همین دلیل از همه کشورها خواست روابط و تعامل عمیق‌تری با طالبان برقرار کنند.