احمد مسعود: تعامل با طالبان راهگشای بحران افغانستان نیست

«افغانستان به بهشت تروریست‌های خارجی و زندان شهروندان این کشور تبدیل شده است»

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، که روز چهارشنبه ۹ آذر، در کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان سخن می‌گفت، تاکید کرد که تلاش برای تعامل با طالبان راهگشای بحران جاری در افغانستان نیست و جامعه جهانی باید تلاش‌هایش را بر پاسخگو کردن طالبان و همچنین آماده کردن این گروه برای تغییر متمرکز کند.

احمد مسعود تصریح کرد: «تا زمانی که یک گروه کوچک، نامشروع، متحجر و تروریست بر افغانستان حاکم است، تعامل با آنان راهگشای بحران جاری نیست؛ چون مردم افغانستان از وضعیت فعلی ناراضی‌اند.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان افزود: «با ترکیبی از مقاومت‌های مردمی، مبارزه مدنی و اجماع داخلی می‌توان راه‌حلی برای بحران جاری افغانستان پیدا کرد؛ وگرنه تجربه یک‌ سال گذشته نشان داده است که طالبان به هیچ یک از توصیه‌های جامعه جهانی و تقاضاهای مردم توجهی ندارند.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان هشدار داد که تلاش برخی از کشورها برای یافتن راه‌حل‌های تاکتیکی خطر تقابل و نارضایتی در سطوح مختلف را افزایش می‌دهد.

احمد مسعود با ستایش از برگزاری گفت‌وگوهای امنیتی در شهر دوشنبه، این نشست را ادامه تلاش‌هایی توصیف کرد که برای یافتن راه‌حلی برای عبور از بحران افغانستان جریان دارند. مسعود تصریح کرد: «جبهه مقاومت ملی در ۱۵ ماه گذشته علیه طالبان طالبان مبارزه مسلحانه کرده است و تلاش‌های سیاسی و گفت‌وگوهای آکادمیک نیز باید در چارچوب‌ کمک برای یافتن راه‌حلی برای عبور از بحران افغانستان ادامه یابند.»

پیش از احمد مسعود، شماری از دیپلمات‌های غربی از جمله کرن دکر، سرپرست سفارت ایالات متحده آمریکا در افغانستان، و توماس نیکلاسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، نیز سخنرانی کردند. این دیپلمات‌های غربی با تاکید بر لزوم تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، این کار را تنها از طریق برقراری تماس و تعامل با طالبان امکان‌پذیر دانستند.

در حالی که دیپلمات‌های غربی بر تعامل با طالبان تاکید می‌کنند، احمد مسعود معتقد است طالبان به دلیل نقض گسترده حقوق بشر، بی‌اعتنایی به توافق‌ها و قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان عضو آن‌ها است، محروم کردن زنان و دختران افغان از حق کار و بازداشت، شکنجه و کشتار نظامیان سابق افغانستان، باید به جای تعامل، تحت فشارهای بیشتر قرار بگیرند.

مسعود خاطرنشان کرد: «همه ما نخست با طالبان وارد مذاکره شدیم و هیئت فرستادیم؛ اما طالبان در همه گفت‌وگوها، فقط یک حرف داشتند؛ اینکه همه باید تسلیم شوند؛ چون به باور آنان در افغانستان صلح و امنیت برقرار شده است.»

مسعود افزود: «با گذشت بیش از یک ‎سال سلطه طالبان بر افغانستان، ما و جهان به نتیجه رسیدیم که طالبان تغییرناپذیرند و این وضعیت همه طرف‌هایی را که به گفت‌وگو و تعامل امید بسته بودند، ناامید کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جبهه مقاومت ملی در ادامه، به اوضاع جاری در افغانستان و افزایش نگرانی‌های دولت‌های منطقه و جهان پرداخت و گفت: «افغانستان تحت سلطه طالبان به بهشت تروریست‌های خارجی و زندان شهروندان این کشور تبدیل شده است.» او تاکید کرد مبارزه جبهه مقاومت ملی افغانستان با طالبان تنها به دستیابی دختران به حق تحصیل خلاصه نمی‌شود؛ بلکه این مبارزه برای دستیابی تمام مردم افغانستان به حقوق اساسی خود از جمله حق انتخاب و آزادی است.

رهبر جبهه مقاومت ملی افزود اگر طالبان ادعا می‌کنند حمایت مردمی را با خود دارند، باید اجازه دهند با نظارت سازمان ملل انتخابات برگزار شوند؛ تنها در آن صورت مشخص خواهد شد که مردم افغانستان چه کسانی را انتخاب می‌کنند. به گفته مسعود، میان مردم افغانستان برای مقاومت جمعی علیه طالبان به اشکال‌ مختلف، اجماع وجود دارد و میان رهبران نیز اجماع سیاسی در حال شکل‌گیری است.

او گفت: «اگر قرار باشد بحران افغانستان از طریق مذاکره حل شود، جبهه مقاومت ملی از آن دفاع می‌کند. چنانچه چنین مذاکراتی شکل بگیرد، شرط اساسی این است که محور مذاکرات ارزش‌ها و باورهای مردم افغانستان باشد.»

طالبان تهدیدی جدی برای حوزه تمدن فارسی‌اند

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در مورد برنامه‌ها و افکار تندروانه طالبان در ستیز با فرهنگ متنوع جامعه افغانستان گفت: «طالبان برای حوزه تمدن فارسی خطری جدی‌اند.» او با اشاره به حذف زبان فارسی از بسیاری از بخش‌های اداری نهادهای دولتی افغانستان و برداشته شدن تصاویر مشاهیر زبان فارسی از دیوارهای دانشگاه‌ها، گفت که این اقدام‌ها بیانگر ستیز طالبان با فرهنگ و تمدن فارسی‌اند.

مسعود همچنین به صدور فرمان‌های محدودکننده و افراطی طالبان در مورد زنان افغانستان اشاره کرد و گفت: «طالبان زندگی را بر زنان به‌شدت دشوار کرده‌اند و اعتراض‌های مردم افغانستان بیانگر بیزاری آنان از این فرمان‌ها است.»

احمد مسعود، آخرین سخنران دهمین دور گفت‌وگوهای امنیتی هرات بود که با میزبانی مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار شد. داوود مرادیان، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان، در پایان این نشست، از حمایت امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، برای برگزاری این دور از گفت‌وگوهای امنیتی هرات در پایتخت تاجیکستان سپاسگزاری کرد و خاطرنشان شد که او با وجود تهدیدهای امنیتی، با برگزاری این نشست موافقت کرده است.

داوود مرادیان ابراز امیدواری کرد دور یازدهم گفت‌وگوهای امنیتی هرات در داخل افغانستان برگزار شود.

گفت‌وگوهای امنیتی هرات در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد و در ۹ دور پیشین این گفت‌وگوها، شهر هرات در جنوب غربی افغانستان میزبان این نشست بود.

بیشتر از جهان