هند و کشورهای آسیای میانه نگران‌ فعالیت شبکه‌های تروریستی در افغانستان‌اند

«برای مبارزه با تروریسم، واکنش جمعی و هماهنگی ضروری است»

این نخستین‌ بار است که هند میزبان نشست امنیتی در مورد اوضاع افغانستان، با حضور مقام‌های امنیتی کشورهای مرکزی است-HindustanTimes/Twitter@

دولت هند، روز سه‌شنبه ۱۵ آذر، میزبان نشست امنیتی با حضور مشاوران امنیت ملی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان است. آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند، در این نشست گفت کشورش نگران حضور و فعالیت شبکه‌های تروریستی در افغانستان است و کشورهای منطقه باید به صورت مشترک در برابر این تهدید عمل کنند.

هندوستان تایمز نوشت که مشاوران امنیت ملی کشورهای آسیای میانه و هند موافقت کردند که گسترش تبلیغات تروریستی، جذب نیرو و تلاش‌ها برای جمع‌آوری کمک‌های مالی از طرف شبکه‌های تروریستی، پیامدهای امنیتی جدی برای منطقه دارد و بنابراین، باید به‌طور جمعی و هماهنگ واکنش نشان داد.

شرکت‌کنندگان در این نشست یک‌روزه در هند، همچنین سوءاستفاده از فناوری‌های جدید و نوظهور، قاچاق اسلحه و مواد مخدر، استفاده از نیروهای نیابتی برای تروریسم فرامرزی، سوءاستفاده از فضای سایبری برای انتشار اطلاعات نادرست و سامانه‌های هوایی بدون سرنشین را چالش‌های جدیدی در مبارزه با تروریسم دانستند.

این نخستین‌ بار است که هند میزبان نشست امنیتی در مورد اوضاع افغانستان، با حضور مقام‌های امنیتی کشورهای مرکزی است. هرچند، پیش از این نیز نشست‌های مشابهی در هند و کشورهای آسیای مرکزی برگزار شده بود، اما مشاوران شورای امنیت ملی کشورهای آسیای مرکزی، برای نخستین‌بار در چنین نشستی در دهلی شرکت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه ژوییه، روسای جمهوری کشورهای آسیای میانه، با سفر به هند با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، ملاقات کرده بودند. محور صحبت‌های آن نشست نیز اوضاع افغانستان و توسعه همکاری میان هند و کشورهای آسیای میانه بود.

آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند، در نشست یک‌روزه مشاوران امنیت ملی کشورهای آسیای میانه و هند، بر لزوم اولویت مبارزه با تامین مالی تروریسم تاکید کرد و گفت تروریسم به‌ این دلیل که از نظر مالی تامین می‌شود، زنده مانده است.

مشاور امنیت ملی هند در ادامه افزود که موجودیت و فعالیت شبکه‌های تروریستی در افغانستان مایه نگرانی است و اعضای سازمان ملل متحد باید از کمک به سازمان‌های درگیر در فعالیت‌های تروریستی خودداری کند.

آجیت دوال افزود: «افغانستان موضوعی مهم برای همه است و نگرانی‌ها و اهداف هند در مورد اولویت‌های فوری و راه پیش‌ رو برای کشورهای حاضر در نشست کنونی مشترک است.»

مشاور امنیت ملی هند در مورد اهمیت تماس و همکاری با کشورهای آسیای میانه گفت ارتباط با کشورهای آسیای میانه برای هند اولویت دارد.

به گفته آجیت دو ال، هند آماده است تا در کشورهای آسیای مرکزی در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند.

قرار است در پایان روز سه‌شنبه، مشاور امنیت ملی هند، با مشاوران امنیت ملی کشورهای آسیای میانه به‌صورت جداگانه نیز ملاقات و در مورد اوضاع افغانستان و همکاری‌های مشترک برای مقابله با تهدید شبکه‌های تروریستی‌ صحبت کند.

سلطه طالبان بر افغانستان و حضور شبکه‌های تروریستی در این کشور، نگرانی بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای همسایه افغانستان را از گسترش تروریسم برانگیخته است. براساس گزارش‌های ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد، چندین گروه تروریستی از جمله القاعده، جیش محمد، لشکر طیبه، تحریک اسلامی ازبکستان، حرکت اسلامی ترکستان شرقی و جماعت انصارالله، در افغانستان حضور دارند و از حمایت طالبان برخوردارند.