شهباز شریف: پاکستان و جهان از حضور فعال گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران‌اند

نخست‌وزیر پاکستان خواستار آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان به منظور تامین صلح و ثبات در این کشور شد

شهباز شریف از کشورهای جهان خواست از منزوی کردن افغانستان دست بردارند- 

MICHAEL M. SANTIAGO / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز جمعه، اول مهرماه (۲۳ سپتامبر)، در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که پاکستان همسو با جامعه جهانی، از حضور فعال گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران است.

نخست‌وزیر پاکستان مدعی شد که دست‌کم پنج گروه تروریستی از جمله، داعش، شبکه القاعده، تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ازبکستان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان فعالیت دارند.

شهباز شریف با اشاره به حضور تروریست‌ها در خاک افغانستان گفت که پاکستان در دو دهه گذشته در پی حملات تروریست‌هایی که از خارج از مرزهای این کشور وارد شده‌اند، بیش از ۸۰ هزار نفر تلفات جانی و بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت مالی متحمل شده است.

او تاکید کرد: «ما هنوز هم از حملات تروریستی که از آن سوی مرزهایمان (مرزهای افغانستان) مدیریت می‌شود، در رنجیم.»

نخست وزیر پاکستان در حالی از حضور تروریسم در داخل افغانستان سخن می‌گوید که در دو دهه گذشته، بیشترین مدارس ترویج افراط‌گرایی و تروریسم در داخل خاک پاکستان فعالیت داشته‌اند و هزاران طلبه افراطی فارغ‌التحصیل این مدارس برای اجرای حملات تروریستی به افغانستان فرستاده شده‌اند.

با سلطه طالبان بر افغانستان، این گروه که با دولت پاکستان روابط نزدیکی دارد، مدعی شد که جلو استفاده گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان را می‌گیرد؛ اما در یک سالگی حاکمیت این گروه بر افغانستان، نه تنها کشورهای آسیای مرکزی که حتی دولت پاکستان نیز نگرانی عمیق خود را از فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان و سازماندهی حملات به پاکستان ابراز می‌کند.

با این حال، نخست‌وزیر پاکستان معتقد است که «حمایت و همکاری با مقام‌های فعلی افغانستان- طالبان- می‌تواند تهدید گروه‌های تروریستی در منطقه را خنثی کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهباز شریف در سخنرانی‌ خود، از جامعه جهانی خواست برای بهبود اوضاع منطقه، از منزوی کردن طالبان دست بردارند.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین گفت: «افغانستان صلح‌آمیز، مرفه و در ارتباط با کشورهای جهان، به نفع همه است.»

او تشکیل یک دولت فراگیر و تامین حقوق اساسی زنان در افغانستان را کلید حل مشکلات افغانستان دانست.

علاوه بر این، نخست‌وزیر پاکستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، از کشورهای جهان خواست به منظور بهبود اوضاع اقتصادی و تامین ثبات در افغانستان، تلاش کنند تا ذخایر ارزی این کشور آزاد شود و در اختیار بانک‌های افغانستان قرار گیرد.

نخست‌وزیر پاکستان خطاب به رهبران جهان گفت: «ما باید از آغاز یک جنگ داخلی دیگر، تروریسم فزاینده، قاچاق مواد مخدر، و پناهجویان جدید از افغانستان جلوگیری کنیم؛ زیرا هیچ یک از کشورهای همسایه دیگر توان پذیرش آن را ندارند.» او افزود که یکی از راه‌های جلوگیری از این بحران افزایش کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه به افغانستان است.

نخست‌وزیر پاکستان در حالی که از افزایش فعالیت‌های تروریستی در یک سال گذشته در خاک افغانستان و خطرات جدی آن برای پاکستان خبر می‌دهد، همچنان از کشورهای جهان می‌خواهد از طالبان حمایت کنند و امکانات اقتصادی و سیاسی بیشتری در اختیار این گروه قرار دهند.   

این در حالی است که با پافشاری طالبان بر موضع افراط‌گرایانه شان در مورد حقوق بشر و زنان و نیز حکومت تک‌قومی و تک‌جنسیتی آن‌ها، کشورهای جهانی هر روز بیشتر از این گروه فاصله می گیرند و افغانستان را بیشتر به سمت انزوا می‌برند.

حضور یک نماینده از افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل نیز نشانه واضحی از این انزوا است. در این نشست، تنها نصیر احمد فایق، سرپرست دفتر نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل، حضور دارد که او نیز از دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان است و طالبان او را به عنوان نماینده افغانستان قبول ندارند.

بیشتر از جهان