‌‌سفیر پاکستان در کابل: هند از گروه‌های تروریستی در افغانستان حمایت می‌کند

سفیر پاکستان نقش طالبان در تسهیل گفت‌وگوهای صلح میان دولت و تحریک طالبان پاکستان را موثر توصیف کرد

منصور احمد خان گفت که سفارت پاکستان روند صدور ویزا برای افغان‌ها را هرگز متوقف نمی‌کند- @PakinAfg

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان، روز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه (۱۹ ژوییه)، به رسانه «د نیوز اینترنشنال» پاکستان گفت که هند در دو دهه گذشته از گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان حمایت مالی و آموزشی کرده است تا علیه پاکستان از آن استفاده کند. این مقام پاکستانی مدعی شد که هند از سال‌ها پیش به این سو، در بخش‌هایی از افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است که در نزدیکی پاکستان قرار دارند و می‌توانند باعث آسیب‌پذیری خاک پاکستان به لحاظ امنیتی شوند.

سفیر پاکستان که از زمان تسلط طالبان در افغانستان تاکنون، روابط نزدیکی با رهبران این گروه داشته است، در این گفت‌وگو از جامعه جهانی خواست تا از حاکمیت طالبان در افغانستان حمایت کنند و ذخایر ارزی مسدودشده افغانستان را نیز آزاد کنند. منصور احمد خان، نقش رهبری طالبان را در تسهیل مذاکرات صلح میان دولت پاکستان و گروه شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان موثر دانست و مدعی شد که این به معنای مبارزه طالبان با تروریسم و جلوگیری از گسترش ناامنی از خاک افغانستان به دیگر کشورهای منطقه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی تاکید کردند که طالبان هنوز روابطش را با گروه تروریستی القاعده و برخی دیگر از جریان‌های تروریستی قطع نکرده است. گزارش‌های امنیتی کمیته بررسی تحریم‌های سازمان ملل علیه طالبان نشان می‌دهد که گروه طالبان از طریق شبکه حقانی که اکنون مسئولیت بخش زیادی از ساختارهای امنیتی گروه طالبان را به عهده دارد، با گروه القاعده در ارتباط است. علاوه بر این، گسترش فعالیت‌های داعش نیز از داخل افغانستان به کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای آسیای مرکزی، یکی دیگر از نشانه‌های کوتاهی طالبان در مبارزه با تروریسم است.

با این حال، سفیر پاکستان در افغانستان، هندوستان را مسئول افزایش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان دانست و گفت در دو دهه گذشته، گروه‌های تروریستی‌ای در داخل افغانستان فعال بوده‌اند که هند از آن‌ها حمایت کرده و به آن‌ها آموزش داده است. او با اشاره به گروه‌هایی همچون تحریک طالبان پاکستان گفت: «آن‌ها پناهگاه‌های امنی در اطراف مناطق مرزی همچون مناطق قبایل‌نشین و استان بلوچستان پیدا کردند و از خاک افغانستان برای بی‌ثبات کردن پاکستان استفاده کردند.»

این در حالی است که هندوستان تاکنون  بارها در نشست‌های سازمان ملل متحد و نیز گفت‌وگوهای منطقه‌ای در مورد افغانستان، در مورد افزایش خطر تروریسم در افغانستان تحت تسلط طالبان هشدار داده است. مقام‌های هندی بارها از موجودیت نیروهای شبه‌نظامی افغان و اسلحه‌های آمریکایی به‌جامانده در افغانستان که به کشمیر تحت تصرف پاکستان منتقل شدند، ابراز نگرانی کرده‌اند. مقام‌های نظامی هندی در ۱۱ ماه گذشته، دست‌کم سه بار مدعی شدند که با تسلط طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از جنگجویان از افغانستان به جنگ در کشمیر رفتند و مقدار زیادی سلاح به‌جامانده آمریکایی در افغانستان نیز از خطوط مرزی کشمیر به دست آمده است.

بیشتر از جهان