چه کسی می‌تواند آتش امباپه را خاموش کند؟

از نگاه کارشناسان انگلیسی، مهار فوق‌ستاره فرانسوی تنها راه موفقیت در یک‌چهارم نهایی جام جهانی است

تقابل شنبه‌شب امباپه و واکر تماشایی خواهد بود و شاید سرنوشت قهرمانی جام را هم رقم بزند - FRANCK FIFE / AFP

صبح دوشنبه، ۵ دسامبر (۱۴ آذر)، رسانه‌های انگلیسی همزمان با صحبت از موفقیت تیم‌ خود در یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲، نتوانستند از تمجید حریف مرحله بعد دست بکشند. بازیکنان تیم انگلستان وقتی سنگال را بی‌دردسر با سه گل شکست دادند، می‌دانستند که شنبه هفته آینده در یک‌چهارم نهایی چه حریف سرسختی پیش رو خواهند داشت؛ فرانسه،  مدافع عنوان قهرمانی، که ساعتی قبل از این بازی، لهستان را سه بر یک شکست داده بود.

اولین گل فرانسه را در این بازی اولیویه ژیرو زد و با ۵۲ گل بالاتر از تیری آنری، به بهترین گلزن تاریخ این تیم تبدیل شد. ولی ستاره این بازی کیلیان امباپه بود که علاوه بر ساختن گل اول، دو گل رعدآسا وارد دروازه چزنی کرد که از بهترین دروازه‌بان‌های تورنمنت بود.

قبل از شروع جام پیش‌بینی می‌شد که تیم‌های انگلستان و فرانسه در یک‌چهارم نهایی به هم برسند، ولی نمایش درخشان دو تیم، این بازی را به یک فینال زودرس تبدیل کرده است. انگلستان با ۱۲ گل زده که شش تای آن مقابل ایران بود، بهترین خط حمله تورنمنت را در اختیار دارد، اما بیش از فرانسه نگران خط حمله حریف است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه تایمز با انتشار عکسی از امباپه و نقشه ضرباتش مقابل لهستان در سمت چپ خط‌ حمله فرانسه، خطاب به سرمربی تیم انگلستان نوشت: «گرت، چه کار خوبی کردی که سه مدافع راست به جام جهانی بردی!»

دیون دابلین، کارشناس بی‌بی‌سی، گفت: «او طوری بازی می‌کند که انگار در پارک است. او بازیکنی فوق‌العاده است.»

متی کش، مدافع راست لهستان، که ۹۰ دقیقه سخت مقابل امباپه داشت، به انگلستان هشدار داد که شنبه کار سختی مقابل گلزن پاری‌سن‌ژرمن خواهند داشت. کش که متولد انگلستان است و برای آستون‌ویلا بازی می‌کند، گفت: «او باورنکردنی بود. امباپه سخت‌ترین بازیکنی است که روبه‌رویش بازی کرده‌ام. پیش از این فکر می‌کردم رحیم استرلینگ سخت‌ترین حریف من بوده. استرلینگ سریع است، ولی امباپه برق‌آسا است. او سریع‌ترین است.»

امباپه ۲۳ ساله با پنج گل زده، بهترین گلزن مسابقات است. آمار ۹ گل زده‌اش در ادوار جام جهانی برابر با گل‌های مسی و یکی بیشتر از کریستیانو رونالدو است. او امیدوار است که مقابل انگلستان این آمار را ارتقا دهد و تیمش را به نیمه‌نهایی برساند.

در میان سه مدافع کناری که ساوت‌گیت به قطر برده است، به نظر می‌رسد که کایل واکر مناسب‌ترین فرد برای مهار امباپه باشد. او از کی‌ران تریپیه و آلکساندر – آرنولد سریع‌تر است و بهتر از آن دو می‌تواند با سرعت بالای مهاجم فرانسه مقابله کند. واکر در شروع مسابقات مصدوم بود و از بازی سوم مقابل ولز توانست بازی کند.

او در بازی با سنگال هم در ترکیب اصلی بازی کرد؛ هرچند گری لینه‌کر، مهاجم سابق انگلستان و کارشناس فعلی تلویزیون، مدعی بود که بهتر است او در این بازی استراحت کند: «بهتر است واکر مقابل سنگال بازی نکند. مصدومیت او برای تیم انگلستان فاجعه خواهد بود. او تنها مدافع کناری روی کره زمین است که می‌تواند با امباپه مقابله کند.»

تقابل شنبه‌شب امباپه و واکر تماشایی خواهد بود و شاید سرنوشت قهرمانی جام را هم رقم بزند.

بیشتر از فوتبال