درخواست رسمی عربستان سعودی برای میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۶ زنان

عربستان سعودی برای میزبانی این رویداد با اردن، استرالیا و ازبکستان رقابت می‌کند

عربستان سعودی طی یک پیشنهاد رسمی به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۶ زنان اعلام آمادگی کرد.

یاسر المیسهال، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی، گفت که میزبانی این مسابقات افق‌های جدیدی را برای فوتبال زنان در این کشور و منطقه می‌گشاید.

هیئت عربستانی که این پیشنهاد را ارائه کرد شامل دانا رجب، دستیار مربی تیم ملی عربستان، و رغد حلمی، بازیکن تیم ملی عربستان و الشباب، بود.

عربستان سعودی برای میزبانی این رویداد با اردن، استرالیا و ازبکستان رقابت می‌کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار است در سال ۲۰۲۳ در این باره تصمیم بگیرد.

انتظار می‌رود جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۶ زنان بر پایه‌های محکم میراث ستودنی این مسابقات بنا شود.

مسابقات جام ملت‌های زنان آسیا به میزبانی هند در سال ۲۰۲۲ که تعداد تیم‌های شرکت‌کنندگان در آن از ۸ تیم به ۱۲ تیم افزایش یافت، نه تنها بزرگ‌ترین دوره در طول دو دهه اخیر بود، بلکه بزرگ‌ترین هیئت زنان تاریخ نیز آن را برگزار کردند.

باشگاه‌های فوتبال زنان در عربستان سعودی از سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ شروع به کار کردند. این باشگاه‌ها با گذر زمان و همچنین دریافت حمایت از طرف رهبران بلندپایه و جامعه، توانستند به پیمودن راه سخت خود ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن، نوبت به حضور زنان در ورزشگاه رسید. عربستان سعودی ژانویه ۲۰۱۸، در اقدامی تاریخی، برای اولین بار به زنان هوادار فوتبال اجازه داد به استادیوم‌ها وارد شوند و مسابقات را از نزدیک تماشا کنند.

در سال‌های گذشته، فدراسیون فوتبال عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ خود یک زن را به عضویت کمیته این فدراسیون درآورد. به‌عنوان بخشی از تغییرات اساسی در این فدراسیون در اواخر سال ۲۰۱۸، اضواء العریفی به عضویت کمیته مسئول روابط اجتماعی که هفت عضو دارد، در آمد. او از تجربیات خود به‌عنوان یکی از اعضای فدراسیون در بخش مشارکت گسترده عربستان سعودی و همچنین به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اولین تیم فوتبال زنان در ریاض، تاکنون برای بهبود تعامل با طرفداران، پیشبرد ابتکارهای اجتماعی و کارزارها استفاده کرده است.

توسعه فوتبال زنان در عربستان سعودی با تاسیس لیگ رسمی و جدید فوتبال منطقه‌ای در مهرماه سال گذشته سرعت گرفت. لغو حجاب اجباری در مسیر اصلاحات اجتماعی در عربستان، مقدمه‌های حضور زنان در لیگ فوتبال را فراهم کرد. آغاز لیگ فوتبال زنان در عربستان گامی در راستای بهبود شرایط زنان در جامعه و تامین حقوق اجتماعی‌ آن‌ها به‌شمار می‌رود.

این لیگ حرفه‌ای شامل ۱۶ تیم از سه منطقه مرکزی، غربی و شرقی عربستان سعودی است، با شش تیم از هریک‌ از دو منطقه نخست و چهار تیم از منطقه شرق کشور. 

در مسابقات سال گذشته، در نهایت هشت تیم به مسابقات قهرمانی فوتبال زنان کشور راه یافتند که ابتدای سال ۲۰۲۲ برگزار شد و تیم «المملکة النسائی» پس از شکست ۷ بر صفر رقیب خود در بازی فینال، قهرمان این دوره رقابت‌ها شد.

بیشتر از فوتبال