آیا فغانی دوباره بخت داوری خواهد داشت؟

شایعات مختلف درباره داور ایرانی در جام جهانی قطر

این اشتباه سرنوشت‌ساز یک امتیاز منفی در کارنامه فغانی است و می‌تواند به قیمت حذف او از دایره داوران جام جهانی تمام شود- REUTERS/Lee Smith

در روزهای گذشته خبرهای مختلفی درباره سرنوشت علیرضا فغانی در جام جهانی ۲۰۲۲ مطرح شده است و هنوز مشخص نیست که در ادامه تورنمنت، شانس دوباره‌ای برای داوری داشته باشد. داور مشهور ایرانی در جایگاه یکی از داوران مطرح جهان به قطر رفت. فغانی که در جام جهانی ۲۰۱۸ مسابقه رده‌بندی را سوت زده بود، امید داشت که در دوحه بتواند داور بازی فینال باشد، ولی اوضاع برای او خیلی خوب پیش نرفته است.

فغانی داور بازی حساس برزیل – صربستان در مرحله گروهی بود و قضاوت خوب و کم‌اشتباهی داشت. بازی پرتغال – اروگوئه دومین بازی سختی بود که به داور وسط ایرانی سپرده شد و همه چیز تا ثانیه‌های آخر خوب پیش می‌رفت، ولی اعلام پنالتی به نفع پرتغال، جنجال بزرگی به پا کرد که می‌تواند پیشروی او را در جام جهانی متوقف کند.

او برخورد دست به مدافع اروگوئه را «خطای هند» تشخیص نداد، ولی وقتی کمک‌داوران ویدویی از او خواستند صحنه را بازبینی کند، رای به پنالتی داد. برونو فرناندز این پنالتی را به گل تبدیل کرد و همین گل در نهایت حکم به حذف میلی‌متری اروگوئه داد که تفاضل گل یکسانی با کره جنوبی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیه‌گو آلونسو، سرمربی اروگوئه، بعد از حذف تیمش، فغانی را مقصر دانست و گفت: «ما به دلیل پنالتی پرتغال و تفاضل گل حذف شدیم. این پنالتی یک هدیه به پرتغال بود و فیفا هم تایید کرد که اعلام آن درست نبوده است.»

این اشتباه سرنوشت‌ساز، یک امتیاز منفی در کارنامه فغانی است و می‌تواند به قیمت حذف او از دایره داوران جام جهانی تمام شود. این شایعه زمانی تقویت شد که نام داور ایرانی در میان داوران مرحله یک‌هشتم نهایی نبود. فغانی برای هیچ‌یک از هشت بازی این مرحله انتخاب نشد و حتی گروهی از رسانه‌ها نوشتند که او ممکن است به ایران برگردانده شود.

این در حالی است که کوپل داوری ایرانی در قطر مدعی‌اند که هنوز ابلاغی برای خروج از قطر دریافت نکرده‌اند و امیدوارند که در مرحله یک‌هشتم نهایی، دوباره بخت داوری داشته باشند. صعود تیم‌های مدعی به مراحل بالاتر، به معنی حذف داوران این کشورها است و این می‌تواند بخت دوباره‌ای به فغانی بدهد. سایت «ورزش سه» هم پیش‌بینی کرده است که قضاوت بازی حساس آرژانتین – هلند در مرحله یک‌چهارم نهایی ممکن است به فغانی سپرده شود، چرا که فیفا ترجیح می‌دهد داوری از آمریکای جنوبی یا اروپا، این بازی را سوت نزند. با این حال، احتمال اینکه داور ایرانی بدون قضاوت به ایران برگردد، بیشتر به نظر می‌رسد.

بیشتر از فوتبال