گای ریچی در جشنواره فیلم «دریای سرخ»: جشنواره‌ها باید مشوق استعدادهای محلی باشند

ریچی از جمله اعضای هیات بزرگی از چهره‌های هالیوودی است که این هفته برای شرکت در «جشنواره دریای سرخ» به عربستان سعودی سفر کرد‌ه است

همزمان با آغاز جشنواره فیلم «دریای سرخ» عربستان سعودی در جده، یک برنامه موازی نمایش فیلم نیز در ۳۰۰ مایلی (حدود ۴۸۰ کیلومتری) شمال شبه‌جزیره در شهر کوچک صحرایی «العلا» در حال برگزاری است.

«العلا» در شمال غربی پادشاهی عربستان سعودی، مرکز تلاش‌های دولت سعودی برای جذب شرکت‌های داخلی و بین‌المللی فیلمسازی برای فیلمبرداری در این منطقه با طبیعت وحشی دست‌نخورده و دره‌های وسیع است. منطقه‌ای که وب‌سایت «ددلاین» در آن با «گای ریچی»، نویسنده و کارگردان، دیدار کرده‌ است، شامل دو رشته‌کوه، سه آتشفشان، و محوطه باستانی الحجر (مداین صالح) است که در فهرست «میراث طبیعی» در یونسکو نیز ثبت شده است.

ریچی از جمله اعضای هیات بزرگی از چهره‌های هالیوودی است که این هفته برای شرکت در «جشنواره دریای سرخ» به عربستان سعودی سفر کرد‌ه و اکنون به شهر «العلا» رسیده است. از دیگر مهمانان این برنامه، می‌توان به اسکات ایستوود، لوسی هیل، و هنری گلدینگ اشاره کرد.

اولین پروژه بزرگی که در منطقه «العلا» فیلمبرداری شد، فیلم درام جنایی «Cherry» به کارگردانی آنتونی و جو روسو است که با بازی تام هالند ساخته شد. با اینکه این فیلم تنها ظرف سه روز در این منطقه فیلمبرداری شد، مقام‌های محلی گفته‌اند که ایجاد صنعتی که تولید فیلم را تسهیل کند، اولویت اصلی رهبری ارشد کشور است. در سال ۲۰۲۲، آژانس فرهنگی منطقه‌ای ۱۵۵ مجوز فیلم صادر کرد که در قیاس با ۷۵ مجوز‌ صادرشده در سال ۲۰۲۱، بیش از دو برابر افزایش یافته بود. 

وب‌سایت «ددلاین» با گای ریچی درباره اینکه چرا به عربستان سعودی سفر کرده است، نقش یک جشنواره فیلم چیست، و اقتباس سریال آینده‌اش از فیلم ۲۰۱۹ او با عنوان «جنتلمن»، گفت‌وگو کرده است. 

گای ریچی درباره اهمیت جشنواره فیلم گفت که در مجموع، جشنواره‌های فیلم از این نظر اهمیت دارند که باید تولید فیلم را جشن گرفت. اگر جشنواره‌ها بتوانند به نوعی استعدادهای محلی را تشویق کنند، این مناسبت‌ها بسیار پربارتر می‌شوند.

او همچنین درباره «جشنواره فیلم دریای سرخ» گفت: «یکی از دلایلی که ما به اینجا علاقه‌مندیم، این است که جشنواره جدیدی است و هیجان‌انگیز است. هر جایی که چنین رشد سریعی داشته باشد، می‌توان درباره‌اش گفت که حاوی خلاقیت است. دیدن جشنواره‌ها در بازارهای نوظهور جالب‌تر است. من برگزاری جشنواره‌ها را در مکان‌های به‌اصطلاح ناشناخته‌ درک می‌کنم، زیرا هدفی را دنبال می‌کنند. اما بر فرض [علت وجودی] جشنواره فیلم لندن را درست درک نمی‌کنم. بر این مبنا، در جشنواره‌هایی که در مناطقی برگزار می‌شوند که سنت پرسابقه‌ای ندارند، نکات جالبی می‌توان یافت.»  

گای ریچی به برگزارکنندگان جشنواره‌‌های فیلم در عربستان سعودی توصیه کرد که آنچه دیگران در سراسر جهان انجام می‌دهند، تکرار نکنند، اما اگر بتوانند، باید کارهایی انجام دهند که واقعا تفاوت ایجاد کند و چیزی را در این صنعت تحریک کند؛ نه اینکه فقط جشنواره‌ای برای کار تجاری با دسته‌ای از فیلمسازان قدیمی خسته‌کننده باشد. 

این نویسنده و کارگران شناخته‌شده بین‌المللی درباره علاقه‌اش به خاورمیانه و شمال آفریقا گفت که به دلایل تاریخی و مذهبی به این منطقه علاقه‌مند است. او افزود: «من فقط دنیای قدیم را دوست دارم. هرچه دنیا قدیمی‌تر باشد، به آن علاقه‌مندترم. نمی‌دانم چرا، فقط در خاورمیانه راحتم.»

گای ریچی ضمن اشاره به اینکه «به طرز وحشتناکی میهن‌پرست» است و عاشق بریتانیا، تاکید کرد که برای او ساخت فیلم در خارج از بریتانیا واقعا لذتبخش است. 

این کارگردان بریتانیایی در پاسخ به این پرسش که صنعت سینما باید چه کاری انجام دهد که علاقه‌مندان به سینما تشویق شوند، گفت که فقط می‌توان کاری را انجام داد که به انجام آن علاقه‌مند باشیم. اما [فیلمسازان] باید تا حدی وارد رقابت شوند تا ثابت کنند که فیلم‌های آنان از نظر مالی موفق‌ خواهند بود تا کسانی که برای تامین هزینه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، مطمئن شوند که فیلم‌ها فروش می‌روند، تا سپس بتوان فیلم دیگری ساخت. 

گای ریچی همچنین در پاسخ به این پرسش که بزرگ‌ترین تغییر در صنعت فیلم‌سازی از زمانی که او فیلم‌سازی را شروع کرده، چه بوده است، گفت: «شن‌ها خیلی سریع حرکت می‌کنند. آدم خیال می‌کند که می‌داند این صنعت چگونه کار می‌کند، و بعد دو هفته به تعطیلات می‌رود و وقتی برگشت، موازین تغییر کرده است. بنابراین واقعا هیچ فایده‌ای ندارد که بکوشیم از موازین پیشی بگیریم. دست‌آخر، ماجرا بستگی به این دارد که آیا می‌توان محتوا ایجاد کرد؟ تا زمانی که بتوان محتوا ایجاد کرد، کانالی برای بیان خلاقیت وجود خواهد داشت.»

در پایان مصاحبه، ریچی درباره روند ساخت اولین برنامه تلویزیونی خود گفت، کسانی که فیلم و سریال «جنتلمن» را دوست داشته‌اند، برنامه جدید تلویزیونی‌ او را هم خواهند پسندید.

بیشتر از فیلم