زنان در سینما؛ جشنواره فیلم دریای سرخ محلی برای پرورش استعدادهای جدید است

تمرکز این جشنواره بر روی هنرمندان زن در سینما است که می‌تواند نکته نو و امیدی برای زنانی باشد که در این صنعت اغلب به عقب رانده می‌شوند

دومین دوره جشنواره فیلم دریای سرخ نشان داد تمرکز بر زنان فیلم‌ساز در دوره اول برنامه‌ای تصادفی نبوده و عزم مسئولان این رویداد برای تمرکز بر هنرمندان زن جدی است.

شارون استون، بازیگر نامزد اسکار که برای شرکت در جشنواره فیلم دریای سرخ به عربستان سعودی سفر کرده است در گفتگوی یک‌ساعته صمیمانه در حاشیه این جشنواره از دغدغه‌های خود و اطرافیانش درباره این سفر سخن گفت.

استون به تماشاگران مشتاق در جده گفت دوستان و همکارانش وقتی از قصد او برای سفر به عربستان سعودی و شرکت در دومین دوره جشنواره فیلم دریای سرخ باخبر شدند، از او پرسیدند: «نمی‌ترسی؟» او در پاسخ گفت: «از ندانستن می‌ترسم. من می‌روم و بعد به شما می‌گویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شارون استون و دیگرانی که برای دیدن این جشنواره به جده سفر کردند احتمالا زیاد گفتنی‌های زیادی از آن برای اطرافیان خود خواهند داشت. مهم‌ترین آن تلاش و تمرکز این جشنواره بر روی هنرمندان زن در سینما است که می‌تواند نکته نو و امیدی برای زنانی باشد که در این صنعت اغلب به عقب رانده می‌شوند. شارون استون در صحبت‌های خود از این نبرد هرروزه که برای سال‌ها ادامه داشت هم سخن گفت. اینکه فضای صنعت سینما تا چه حد نسبت به زنان سختگیر و ناعادلانه است.

بخش مهمی از جشنواره فیلم دریای سرخ به زنان اختصاص داده شده است. یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که با محوریت زنان برگزار شد میزبان افراد برجسته‌ای از دنیای سینما بود. «زنان در سینما» با حمایت خانه جواهر شوپارد و با همت نشریه مد ونیتی‌فر یکی از برنامه‌های جنبی جشنواره بود که در شب دوم سپتامبر در جده برگزار شد.

دکتر جمانا الراشد مدیر عامل «گروه تحقیق و بازاریابی سعودی» (SRMG) و رئیس هیئت‌امنای بنیاد دریای سرخ با خوشامدگویی به مهمانان گفت: «به‌عنوان یک زن سعودی بسیار مفتخر هستم که تعداد زیادی از زنان دنیای خود را زیر چتر سینما می‌سازند.»

 الراشد گفت «برای شناسایی و جشن گرفتن تلاش زنان خلاق، داستان گو و فیلم‌ساز» دور هم جمع شده‌ایم تا «نسل جدیدی از استعدادها، خلاقیت‌ها و داستان‌گوها» را پرورش دهیم.

الیور استون که در سخنرانی روز افتتاحیه‌اش از مردم درخواست کرده بود برای «دیدن تغییرات» به عربستان سعودی سفر کنند هم در این برنامه حضور داشت.

مهمانان برجسته دیگر این برنامه جمیما خان (گلداسمیت)، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم، کارلا برونی مدل و هنرپیشه فرانسوی و تعداد زیادی از زنان هنرپیشه و عوامل ساخت فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره بودند. برونی، همسر نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه علاوه بر حضور در این برنامه برای حاضران آواز نیز خواند. الیسا، خواننده لبنانی نیز در ادامه برنامه قطعه‌ای را برای حاضران اجرا کرد. 

بخش دیگر این رویداد شامل نمایش جواهرات شوپارد و قدم روی مدل‌ها در فضای باز محوطه اجرای برنامه بود. این خانه جواهر  که شهرت چشمگیری در حمایت از سینما دارد و نامش برای سال‌ها با جشنواره فیلم کن و نخل طلای آن همراه بوده است نگاه ویژه ای به جشنواره فیلم دریای سرخ دارد. 

بیشتر از فیلم