وزیر دفاع طالبان به امارات متحده عربی رفت؛ حامد کرزی از کشور خارج شد

هم‌زمان با سفر وزیر دفاع طالبان به امارات متحده عربی، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، نیز بعد از ۱۵ ماه حصر خانگی از کشور خارج شد

حامد کرزی پس از ۱۵ ماه حصر خانگی، سرانجام اجازه سفر به خارج از افغانستان را یافت - رسانه‌های اجتماعی

وزارت دفاع طالبان، بعد از ظهر روز شنبه ۱۲ آذر، با انتشار تصاویری از ملا محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع این گروه، در فرودگاه کابل، اعلام کرد که او در راس یک هیئت به امارات متحده عربی سفر کرده است. وزارت دفاع طالبان هدف این سفر را ملاقات با مقام‌های این کشور و تحکیم روابط با کشورهای خلیج فارس عنوان کرد. سفر ملا محمد یعقوب به‌طرز سوال‌برانگیزی با خارج شدن حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، پس از ۱۵ ماه حصر خانگی از افغانستان هم‌زمان شد.

در توییت وزارت دفاع طالبان آمده است که وزیر دفاع این گروه برای دیدار با شهروندان افغان ساکن امارات متحده عربی و نیز مقام‌های دولت این کشور، عازم امارات متحده عربی شده است. در این سفر، انس حقانی، برادر سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، نیز او را همراهی می‌کند.

ملا محمد یعقوب که طی یک سال و سه ماه سلطه طالبان بر افغانستان، سفرهای خارجی زیادی در کارنامه نداشته است، پیش از این در ماه ژوییه به قطر سفر کرده بود. به گزارش نیویورک تایمز، هدف سفر وزیر دفاع طالبان به قطر در آن زمان، ملاقات با مقام‌های آمریکایی از جمله توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان، در مورد آزادی بشیر نورزی، یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر در خاورمیانه، بود. بشیر نورزی که پدر مالی طالبان محسوب می‌شد، در حبس دولت آمریکا بود و چندی پس از سفر ملا یعقوب به قطر، با مارک فریکس، شهروند آمریکایی که در بند طالبان بود، مبادله و آزاد شد.

اکنون، مشخص نیست که وزیر دفاع طالبان در سفرش به امارات متحده عربی، چه هدفی را دنبال می‌کند و با چه کسانی دیدار خواهد کرد. اما نکته اینجا است که دقیقا هم‌زمان با سفر ملا محمد یعقوب به امارات متحده عربی، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری دولت پیشین افغانستان، نیز بعد از ۱۵ ماه حصر خانگی اجازه خارج شدن از افغانستان را یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی در بعد از ظهر روز شنبه، حاکی از سفر حامد کرزی و عمر زاخیلول، وزیر دولت پیشین، به خارج از کشور بود. هرچند نماینده‌های رسمی کرزی در مورد این سفر چیزی نگفتند، اما برخی از منابع آگاه اعلام کردند که کرزی قرار است به مدت چند روز در امارات متحده عربی بماند و سپس عازم آلمان شود.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، به جناح قندهار پشتون‌های افغانستان تعلق دارد و از این بابت، با ملا محمد یعقوب مجاهد همشهری و هم‌قبیله است. هنوز مشخص نیست که سفر کرزی با سفر ملا محمد یعقوب مجاهد ارتباطی دارد یا خیر، اما در صورتی که این دو سفر به‌صورت هم‌زمان به مقصد امارات متحده عربی انجام شود، بدون شک بحث‌هایی ایجاد خواهد شد.

طالبان طی ۱۵ ماه گذشته، به حامد کرزی اجازه خارج شدن از افغانستان را نداده بودند. او چندین بار در مصاحبه‌هایش با رسانه‌های خارجی نیز به صراحت گفته بود که در حصر خانگی است.