وزیر دفاع طالبان در نخستین سفر رسمی به خارج از کشور، با امیر قطر ملاقات کرد

امیر قطر: باید در مورد برخورداری همه اقشار جامعه از حقوق برابر، اطمینان حاصل شود

امیر قطر در ملاقات با وزیر دفاع طالبان در مورد ثبات و حقوق برابر مردم در افغانستان، سخن گفت - QATAR AMIRI DIWAN / AFP 

دیوان امیری قطر، روز چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱، (۶ ژوییه)، از ملاقات شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، خبر داد. در بیانیه دربار قطر آمده است که در این دیدار در مورد آخرین تحولات افغانستان و تاثیر آن در منطقه و جهان گفت‌وگو شده است.

دربار قطر بدون ارایه جزئیات کامل در مورد موضوعات مطرح شده در دیدار وزیر دفاع طالبان با امیر قطر مطرح، نوشته است: «در این دیدار در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک، گفت‌وگو شد.»

در ادامه بیانیه دربار قطر آمده است: «امیرقطر بر اهمیت دستیابی به ثبات و آشتی ملی در افغانستان و دستیابی مردم به زندگی مرفه تاکید کرد، و گفت که باید در مورد برخورداری همه اقشار جامعه از حقوق برابر اطمینان حاصل شود.»

این نخستین سفر رسمی وزیر دفاع طالبان به خارج از کشور است که به نحوی مجلل و همراه با تشریفات رسمی دیپلماتیک انجام شد. وزارت دفاع طالبان روز سه شنبه، ۱۴ تیر (۵ ژوییه)، اعلام کرد که محمدیعقوب مجاهد به دعوت دولت قطر، با هیئت همراهش عازم این کشور شده است.

وزیر دفاع طالبان با یک هواپیمای چارتر به قطر رفت و از سوی امیر قطر به حضور پذیرفته شد. در سفرهای پیشین هیات‌های طالبان به دوحه، آنان معمولا با نمایندگانی از حکومت این کشور دیدار می‌کردند، نه با امیر قطر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمدالله وثیق، رئیس رادیو تلویزیون ملی افغانستان (تحت کنترل طالبان)، روز چهارشنبه، ۱۵ تیر (۶ ژوییه) در توییتی نوشت: «نخستین سفر وزیر دفاع طالبان به خارج از کشور، با عالی‌ترین تشریفات دیپلماتیک صورت گرفت.»

سفرهای اخیر طالبان به قطر، با گشاده‌‌رویی بیشتری از سوی آمریکا و قطر روبه‌رو شده است. پیش از این، روز چهارشنبه، ۸ تیر ۱۴۰۱، امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، نیز در راس هیئتی از وزارت خزانه‌داری طالبان و بانک مرکزی افغانستان، به قطر رفت و با مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی ملاقات کرد.

وزارت خارجه طالبان مدعی شد که در این سفر در مورد آزادسازی پول‌های مسدود شده افغانستان با مقام‌های آمریکایی مذاکره شده است. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، در توییتی در مورد دیدار متقی با نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در قطر، نوشت که «آمریکا در تلاش تعامل با طالبان است».

سفرهای مقام‌های طالبان و استقبال رسمی از آن‌ها در قطر و دیگر کشورها، در حالی صورت می‌گیرد که دیده‌بان حقوق بشر و کنشگران حامی حقوق زنان در افغانستان، بارها از سازمان ملل و نهادهای مشابه خواسته‌اند که اهرم‌های فشار بیشتری بر طالبان ایجاد شود و از جمله با جلوگیری از سفرهای رسمی آنان، زمینه حل معضل آموزش دختران و اشتغال زنان در افغانستان فراهم شود.