اعتراف طالبان به تجاوز به یک زن در پنجشیر

مقام‌های طالبان در پنجشیر گفتند که حدود شرعی در مورد متهم به تجاوز جنسی اجرا خواهد شد

عامل تجاوز جنسی به زن ساکن پنجشیر بازداشت شده است-WAKIL KOHSAR / AFP

یک پیام صوتی‌، پنجشنبه ۱۰ آذر (اول دسامبر)‌، به ایندیپندنت فارسی رسید که مولوی امین‌الحق، یک مقام طالبان، تجاوز به یک زن را در استان پنجشیر تایید می‌کند.

یک منبع آگاه در پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفت که این زن حدود یک سال است که از منطقه‌ دره چرخ‌و‌فلک شهرستان خوست، استان بغلان به پنجشیر مهاجرت کرده است.

مولوی امین‌الحق، عضو کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های نظامیان و رئیس دادگاه شهری استان پنجشیر، می‌گوید که روز جمعه با تماس تلفنی مسئول شهرستان «پریان» از تجاوز به یک زن در منطقه‌ «دره خاواک، منطقه هزاره کپه» مطلع شده و روز شنبه با چهار خودرو از نظامیان طالبان، به این شهرستان رفته است.

او افزود که نیروهای نظامی را در قرارگاه طالبان در «دهانه خاواک» مستقر کرده است تا متهمان فرار نکنند و خودش به محل حادثه رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، برخلاف گزارش برخی از رسانه‌ها مبنی بر تجاوز به کودکان این زن، تنها به خود این زن تجاوز شده است.

او روایت می‌کند که شش تن از نیروهای طالبان برای بازداشت همسر این زن رفته بودند که پس از ضرب‌و‌شتم شوهر، او را از خانه خارج کردند و یکی از نیروهای طالبان به این زن تجاوز کرد.

او گفت این زن برای من اینگونه تعریف کرد که «‌دو طالب وارد خانه ما شدند، شوهرم را از خانه بیرون کشیدند و من نتوانستم مانع بیرون بردن شوهرم شوم. باز آمدند و با قنداق تفنگ یک ضربه به سر من و یکی دیگر به کمرم زدند. یک طالب من را به زمین انداخت و دست‌های من را محکم گرفت و زنا کرد». این زن گفت که طالبان با دختر و کودک‌های من کاری نکردند.

این مسئول طالبان گفت که پس از شنیدن چگونگی وقوع تجاوز، به قرارگاه «دهانه خاواک» رفته است و لباس و تجهیزات نظامی را از متهمان گرفته و آنان را زندانی کرده است. او گفت که متهمان در ابتدا اعتراف نمی‌کردند، اما متجاوز پس از گذشت دو روز اعتراف کرد. او افزود که فرد متجاوز مشارکت همقطارانش در تجاوز به این زن را رد کرد.

این مقام طالبان در پنجشیر تاکید کرد که حدود شرعی در مورد متهم اجرا می‌شود، اما تاکنون منابع رسمی طالبان در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دستور داه است که قضات «حدود و قصاص» را اجرا کنند و پس از آن در چندین استان در ملأعام، به زنان و مردان شلاق زدند.

اما برخی از شهروندان افغان معتقدند که «حدود و قصاص» در مورد مقام‌ها و نیروهای طالبان اجرا نمی‌شود.

عالم‌گل حقانی، برادر رئیس پیشین اداره گذرنامه طالبان، به اتهام «عیاشی و شراب خواری» بازداشت شد و همچنین ادعای تجاوز قاری سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخله (کشور) طالبان، به یک دختر بررسی نشد و بدون اجرای حدود شرعی باقی ماند.

به ‎‌دلیل وجود نیروهای جبهه‌ مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود حضور نیروهای طالبان در استان پنجشیر زیاد است. ساکنان پنجشیر بارها به طالبان گفته‌اند که افزایش حضور نیروهای طالبان باعث مزاحمت آنان شده است، اما طالبان اعتنایی نمی‌کنند.

بیشتر از جهان