ادامه بازداشت ساکنان پنجشیر و پروان

بنا به روایت‌های ساکنان بومی پنجشیر، بیشتر بازداشت‌شدگان در بخش‌ها ۴۰ و ۹۰ ریاست استخبارات طالبان زندانی‌اند

چند ساکن پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفتند، طالبان به آنان تذکر دادند که «تفکر نیروهای جبهه‌ی مقاومت ملی» دارند- WAKIL KOHSAR/ AFP

فشار طالبان بر ساکنان استان پنجشیر به ظن همکاری آنان با نیروهای نظامی مخالف حکومت در چارچوب جبهه‌ مقاومت ملی، شدت یافته است. روند بازداشت این شهروندان در گوشه و کنار افغانستان جریان دارد. ایندیپندنت فارسی در مصاحبه با منابع محلی در استان پنجشیر، به بخشی از فهرستی از بازداشت‌شدگان از مناطق «دره عبدالله خیل» و «تن‌خو» دست یافته است که نشان می‌دهد که طالبان در دو ماه اخیر بیش از ۱۰ تن را با این اتهام بازداشت کرده‌اند. 

بنا به روایت‌های ساکنان بومی پنجشیر، بیشتر بازداشت‌شدگان در مرکزهای ۴۰ و ۹۰ اداره استخبارات طالبان زندانی‌اند و این دو مرکز به محل حبس و اعتراف گرفتن از پنجشیری‌های متهم به همکاری با جبهه‌ مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، بدل شده است.

طالبان به ساکنان پنجشیر هشدار دادند که هر کس به کوچک‌ترین همکاری با نیروهای جبهه‌ مقاومت اقدام کند، تحت عنوان «بغاوت‌گر» سرکوب خواهد شد. 

چند ساکن پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان به آنان تذکر دادند که «با نیروهای جبهه‌ مقاومت ملی همفکری» دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع مردمی به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان روز جمعه، ۴ آذر، (۲۵ نوامبر)، سه برادر ساکن استان پنجشیر را به نام‌های جعفر خان، فیروز و فریدون، در منطقه‌ «کارته نو» شهر کابل بازداشت کردند. 

جعفرخان از نظامیان سابق پایگاه ۲۰۷ ظفر در غرب افغانستان بوده است و فریدون از نگهبانان عبدالله عبدالله، رئیس «شورای عالی مصالحه ملی» در حکومت پیشین افغانستان. 

منابع خبری ادعا کردند که طالبان این سه برادر را در ملاء‌عام به شدت مضروب کردند و با خود به جای نامعلومی منتقل کردند.

به گفته آنان، سه تن از بستگان این دو برادر نیز به نام‌های زمردخان، عبدالرحمان و عزیز‌الرحمان، پنج ماه پیش در ناحیه «کارته نو» کابل بازداشت شده‌اند و همچنان در زندان طالبان به سر می‌برند.

این منابع افزودند که این شش تن، ساکن روستای «تن‌خو» استان پنجشیر بودند.

یک منبع خبری در استان پنجشیر که خواست نامش فاش نشود، به ایندیپندنت فارسی گفت که حمیرا یوسف، ساکن «دره عبدالله خیل»، از دو هفته پیش در زندان طالبان در کابل زندانی است. 

او افزود که خانم یوسف به اتهام فعالیت‌های مدنی بازداشت شده است.

با سرنگونی دولت افغانستان به دست طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی، شمار زیادی از ساکنان استان پنجشیر به ‌دلیل شاغل بودن در مسندهای نظامی و دولتی در حکومت پیشین، مجبور شدند افغانستان را به مقصد ایران ترک کنند. 

منابع مردمی در استان هرات هم‌مرز با ایران، به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان نظارت در مرز اسلام‌قلعه را برای بازداشت «افراد مشکوک»، افزایش داده‌اند. 

سه ماه پیش، مولوی ملک، ساکن شهرستان «دره» استان پنجشیر، هنگام تلاش برای عبور از مرز اسلام‌قلعه، بازداشت شد. 

منابع محلی در پنجشیر گفتند که او در بخش ۴۰ ریاست استخبارات طالبان در کابل زندانی است. 

فهرست برخی از ساکنان «دره ابراهیم خیل» که طی دو ماه گذشته طالبان بازداشت شده‌اند، به قرار زیر است:

عبدالحق فرزند حکیم‌الله

عبدالحد فرزند میر محمد

عبدالواحد فرزند حشم

محمد عاقل فرزند محمد عالم

گلبدین فرزند محمد کبیر

مجتبی فرزند ابراهیم

زین‌العابدین، فرزند محمد فیض‌خان

جمیل فرزند عبدالوکیل

میروس فرزند حبیب‌خان

سیداکبر فرزند سیداکبر

بسیاری از افرادی که در استان‌های شمالی افغانستان، پیش‌تر به ظن همکاری با جبهه‌ مقاومت ملی به دست طالبان بازداشت شده‌اند، از ترس بازداشت دوباره، حاضر به مصاحبه نیستند.

محمد علی (نام مستعار) در چهار ماه اخیر سه بار به دست نیروهای استخبارات طالبان بازداشت شده است. او ساکن استان «پروان» است و آخرین بار سه هفته پیش از زندان طالبان رها شده است. 

او به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که طالبان بیشتر تاجیک‌تبار‌ها را بازداشت می‌کنند و به آنان مشکوک‌اند که با جبهه‌ مقاومت همکاری می‌کنند.

او وحشت دارد که طالبان دوباره بازداشتش کنند: «من را به زندان بردند و هیچ سندی پیدا نکردند که من با نیروهای جبهه‌ مقاومت کار می‌کنم. طالبان مرا زیر نظر دارند و نمی‌توانم بیشتر از این توضیح دهم. اگر طالبان باخبر شوند که با شما مصاحبه کرده‌ام، زندگی‌ام خیلی سخت‌تر خواهد شد.»

او از اینکه می‌توانسته از افغانستان خارج شود، اما از آن استفاده نکرده، پشیمان است و حالا می‌خواهد در نخستین فرصت از سلطه‌ طالبان فرار کند. 

بیشتر نیروهای جبهه‌ مقاومت علیه طالبان، در استان‌های پنجشیر و بغلان فعالیت نظامی دارند و طالبان نیز حضور نظامی‌ خود را در این دو استان افزایش داده‌اند و راه‌های ورودی به شهرها و روستاها را به شدت کنترل می‌کنند.

طالبان چندین بار با لشکرکشی عظیم و اعزام فرماندهان ارشد جنگی‌ به پنجشیر، از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، ملا یعقوب و حاجی مالی خان، معاون‌های وزیر دفاع طالبان، قاری فصیح‌الدین، رئیس کل ستاد ارتش طالبان، و ملا عبدالقیوم ذاکر و چند مقام دیگر، کوشیده‌اند نیروهای جبهه مقاومت ملی را شکست دهند.

برخی از این مقام‌ها در دیدار با ساکنان پنجشیر از آنان خواستند که از پیوستن جوانان به جبهه‌ مقاومت ملی جلوگیری کنند تا جنگ بیش از این در این استان ادامه نیابد.

اتهاماتی بر طالبان در پنجشیر وارد می‌شود که در کنار کوچ ‌اجباری، به بازداشت‌های بی‌دلیل، شکنجه و کشتار غیرنظامیان اقدام کرده‌اند.

بنا به روایت‌های مردمی از پنجشیر، طالبان پاسگاه‌ها و حضور نظامی خود را در مسیر راه‌ها افزایش داده‌اند و هم‌اکنون می‌‌کوشند مسیرهای منتهی به قرارگاه‌های جبهه‌ مقاومت را مین‌گذاری کنند.

بیشتر از جهان