کرن دکر: آمریکا به طالبان پولی نداده است

آمریکا با ارسال ۱.۱ میلیارد دلار کمک نقدی به کابل، در صدر کشورهای کمک‌کننده‌ به افغانستان قرار دارد

کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان، در نشست گفت‌وگوهای امنیتی هرات در تاجیکستان- ایندیپندنت فارسی

کرن دکر، سرپرست سفارت ایالات متحده در افغانستان، روز چهارشنبه ۹ آذر، در دهمین دور کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، گفت که آمریکا در ۱۵ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، ۱.۱ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده، اما به طالبان هیچ پولی نداده است.

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، سفارت ایالات متحده در این کشور اواسط اوت ۲۰۲۱ بسته شد و کارکنان این سفارتخانه به شهر دوحه در قطر منتقل شدند. در این مدت، فعالیت سفارت آمریکا در افغانستان، از قطر انجام می‌شود و کرن دکر نیز از زمانی که سرپرست سفارت آمریکا در افغانستان شد، به کابل سفر نکرده است.

کرن دکر می‌گوید اگرچه سفارت آمریکا در کابل بسته است، تلاش‌ها برای تعامل با طالبان همواره جریان دارد. به گفته او، «‌سالی که گذشت، طولانی، رنج‌آور و سخت بود؛ اما ایالات متحده تلاش کرد با تمام ابزارهای ممکن به مردم افغانستان کمک کند».

پس از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، نیاز به کمک‌‌های بشردوستانه در این کشور افزایش یافت. بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی که در حال کمک‌رسانی به نیازمندان در افغانستان بودند، به دلیل افزایش تحریم‌ها بر طالبان و نبود امنیت، افغانستان را ترک کردند.

سازمان ملل متحد در ماه‌های نخست حاکمیت طالبان، از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌‌المللی خواست کمک‌هایشان را به افغانستان بفرستند تا از بحران بشری در این کشور جلوگیری شود. در این مدت، ایالات متحده آمریکا با ارائه ۱.۱ میلیارد دلار پول نقد که به صورت هفتگی به افغانستان فرستاده شد، در صدر کمک‌‌کننده‌ها قرار گرفت؛ با این حال به مسئله شفاف نبودن سرنوشت پول‌های کمک‌شده آمریکا به افغانستان انتقاد‌های گسترده‌ای وجود دارد. بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان است و این بانک بر چگونگی هزینه شدن پول‌های ارسالی از آمریکا و دیگر کشورهای جهان نظارت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، کرن دکر می‌گوید آمریکا به طالبان هیچ پولی نداده و مبلغی هم که تاکنون به افغانستان فرستاده، برای «نجات مردم افغانستان و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی» آن کشور بوده است.

دکر افزود: «آمریکا با بانک جهانی کار می‌کند تا با چاپ اسکناس‌های جدید، از فروپاشی اقتصادی در افغانستان جلوگیری کند. در آخرین مورد از تلاش‌‌های آمریکا و بانک جهانی، یک بسته اسکناس‌های افغانی به ارزش ۷۸ میلیون دلار چاپ شد.»

کرن دکر در مورد تلاش‌‌های آمریکا برای کمک به برقراری ثبات در افغانستان در یک‌ سال گذشته گفت: «آمریکا کوشید از وقوع بحران انسانی جلوگیری کند. صحبت کردن در مورد سیاست، امنیت و اوضاع مهم است؛ اما ما باید به این مسئله دقت کنیم که چگونه می‌توان افغان‌ها را [از فقر و گرسنگی] نجات داد.»

در همین حال توماس نیکلاسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، هم تاکید کرد که طالبان باید درقبال مسئولیت‌هایشان در برابر مردم افغانستان و همچنین توقع مردم از آن‌ها پاسخگو باشند. او به خشونت‌ها علیه زنان، خشونت و محدودیت بر رسانه‌ها و خبرنگاران، نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی به صورت گسترده در افغانستان اشاره کرد و گفت: «اما هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، نمایندگی‌های سیاسی برخی کشورهای جهان، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان و دیگر سازمان‌های حقوق بشری تلاش می‌کنند تا طالبان را پاسخگو و مسئول کنند.»

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان تاکید کرد: «باید چارچوبی ایجاد شود که طالبان را در قبال تعهداتی که در توافق دوحه و دیگر توافق‌ها پذیرفتند، پاسخگو کند.» نیکلاسون اضافه کرد که مذاکره و صحبت با طالبان نباید متوقف شود، بلکه باید در سطوح مختلف ادامه یابد تا برای عبور از وضعیت دشوار کنونی راه‌حلی به دست آید.

کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات روز سه‌شنبه با حضور بیش از ۱۰۰ تن از دیپلمات‌ها، کارشناسان، مقام‌های رسمی دولت‌ها و پژوهشگران در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، آغاز شد. شرکت‌کنندگان در روز دوم این کنفرانس، درباره مسئولیت‌های جهانی در قبال اوضاع افغانستان، همگرایی منطقه‌ای و نقش سازمان ملل متحد در یافتن راه‌حلی برای عبور از بحران جاری صحبت کردند.

برخی حاضران این نشست با انتقاد از توافق صلح طالبان و ایالات متحده که فوریه ۲۰۲۰ در دوحه امضا شد، گفتند آمریکا و دیگر دولت‌های جهان، باید با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند، فشارها را بر طالبان افزایش دهند تا این گروه در قبال تعهداتشان پاسخگو باشند.

بیشتر از جهان