طالبان خبر دادند که بانک مرکزی طی یک هفته دومین بسته ۴۰ میلیون دلاری را دریافت کرد

در ۱۱ ماه گذشته، طالبان بیش از ۱۶۰ میلیون دلار پول نقد دریافت کرده است

طالبان درباره چگونگی مصرف این پول‌های نقد توضیحی ندادند عکس از twitter/@AFGCentralbank

بانک مرکزی افغانستان که اکنون تحت اداره طالبان است، از دریافت یک بسته ۴۰ میلیون دلاری خبر داد. این بانک در توییتی در روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد، نوشت که در ادامه کمک‌های بشردوستانه، این بانک ۴۰ میلیون دلار پول نقد دریافت کرد و آن را به یک بانک تجاری تحویل داد.

طی این هفته، این دومین بار است که طالبان از دریافت یک بسته ۴۰ میلیون دلاری خبر می‌دهند.

طالبان در مورد منبع ارسال این پول‌ها به بانک مرکزی و همین‌طور چگونگی مصرف آن‌ها چیزی نگفتند.

با آنکه کشته شدن رهبر القاعده در شهر کابل در عملیات هواپیما‌های بدون سرنشین نیروهای آمریکایی در افغانستان، نشان‌دهنده آن است که طالبان رابطه‌شان را با شبکه القاعده قطع نکرده‌اند، اما این گروه یک روز پس از آن که رئیس‌جمهوری ایالات متحد آمریکا کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان را به دست نیروهای ارتش کشورش تایید کرد، از رسیدن این بسته ۴۰ میلیون دلاری به بانک مرکزی اداره‌ خود خبر دادند.

افغانستان پس از تسلط طالبان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، با قطع کمک‌های جامعه جهانی و محدودیت‌های سختی روبه‌رو شده است. این محدودیت‌ها، افغانستان را با بحران نقدینگی مواجه کرده است. سازمان ملل متحد اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی هر هفته ۲۰ میلیون دلار پول نقد به افغانستانِ تحت کنترل طالبان ارسال خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آنکه جامعه جهانی به‌دلیل این کمک‌های نقدی به طالبان، با انتقادهای شدیدی روبرو است، اما سازمان‌ها و کشورهای کمک‌کننده به افغانستان از جمله سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا می‌گویند که این کمک‌ها برای بخش‌های بهداشتی، آموزشی و زنان مصرف خواهد شد.

سازمان ملل متحد چند ماه پیش در نشست ژنو، عنوان کرد که افغانستان با فقر شدید روبرو است و از جامعه جهانی خواست تا چهار میلیارد دلار به مردم افغانستان کمک کنند.

بر اساس گفته‌های بانک مرکزی افغانستان که تحت اداره طالبان است، در ۱۱ ماه گذشته بیش از ۱۶۰ میلیون دلار پول نقد در چهارچوب کمک‌های بشردوستانه به طالبان تحویل داده شده است، اما آن‌ها تاکنون در مورد چگونگی مصرف این پول‌ها توضیحی نداده‌اند.

ایالات متحده آمریکا دارایی‌های افغانستان را پس از تسلط طالبان بر این کشور مسدود کرده و بانک جهانی نیز ارسال کمک‌هایش به افغانستان را متوقف کرده است.

بیشتر از جهان