«سی‌گار» دیگر اجازه ندارد بر کار سازما‌ن‌های آمریکایی در افغانستان نظارت کند

کنگره از دسترسی طالبان به کمک‌های اهدایی آمریکا نگران است اما وزارت خارجه و سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا در افغانستان به سی‌گار اجازه بازرسی نمی‌دهد

جان ساپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، اقدام دولت بایدن در منع از پاسخ‌دهی به سی‌گار را نقض قانون خواند- SARAH SILBIGER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

 

ان‌بی‌سی‌نیوز در گزارش چهارشنبه، اول تیر (۲۲ ژوئن)، خود اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا و سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا یواس‌اید (USAID) در افغانستان به کارمندان خود دستور داده‌اند که از این پس با سی‎‌گار که مسئول ردیابی فسادها در افغانستان است، ارتباط نداشته باشند و به آن اجازه بازرسی ندهند. این در حالی است که کنگره آمریکا پیش از این به سی‌گار دستور داده بود تا در مورد چگونگی سقوط افغانستان گزارش‌هایی تهیه و بررسی کند که آیا وزارت خارجه آمریکا و یواس‌اید از قوانینی که مانع از دستیابی طالبان کمک‌های بشردوستانه می‌شود، پیروی می‌کنند یا خیر.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، جان ساپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، روز چهارشنبه در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و سامانتا پاور، مسئول یواس‌اید در افغانستان، گفت که کارکنان هر دو سازمان «به طور غیرمنطقی، از ارائه اطلاعات درخواستی سی‌گار خودداری می‌کنند.»

مقام‌های دولت بایدن در پاسخ به جان ساپکو گفتند که ایالات متحده دیگر در بازسازی افغانستان دخالت ندارد؛ بنابراین، بررسی کارکرد وزارت خارجه آمریکا و یواس‌اید دیگر جزو اختیارات سی‌گار نیست. این در حالی است که اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان از سال ۲۰۰۸ به بعد تمام فعالیت‌های دولت آمریکا در افغانستان را زیر نظر داشت و به طور منظم، درباره فساد، اختلاس و حیف‌ومیل پول‌های کمکی آمریکا به افغانستان، چه از سوی مقام‌های آمریکایی و چه سران افغانستان، گزارش‌هایی منتشر می‌کرد. این اداره پس از خروج آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ نیز به کار خود ادامه داد و درباره چگونگی روند خروج آمریکا از این کشور گزارش تهیه می‌کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه برای تهیه گزارش دلایل فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان همچنان با سی‌گار همکاری می‌کند یا خیر، گفت: «گزارش سی‌گار منعکس‌کننده دیدگاه‌های وزارت خارجه نیست و ما با بسیاری از جنبه‌های این گزارش موافق نیستیم.»

پرایس گفت: «سی‌گار در روند تهیه این گزارش، از وزارت خارجه کمک نگرفت و برای بررسی پیش‌نویس قبل از نهایی شدن آن، به ما فرصتی داده نشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که کنگره آمریکا پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان، بارها وزارت خارجه ایالات متحده را به کم‌کاری و بی‌برنامگی متهم کرده است و یواس‌اید نیز به دلیل هزینه‌های گزاف و حیف‌ومیل میلیاردها دلار کمک آمریکا به افغانستان، از نظر کنگره متهم است.

جان ساپکو در نامه خود به وزیر خارجه و رئیس سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا در افغانستان، نوشت که بر اساس قوانین وضع شده در سال ۲۰۰۸، پاسخ‌دهی به سی‌گار الزامی است و هیچ دولت دیگری مانع کار این اداره بازرسی نشده است: «به طور غیرقابل توضیحی، این سابقه طولانی همکاری به طور ناگهانی به پایان رسید. اکنون به نظر می‌رسد مقام‌های دولت آمریکا برای ممانعت از کار سی‌گار موضعی از پیش برنامه‌ریزی‌شده اتخاذ کرده‌اند.»

ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام کنگره آمریکا نوشت که روند پاسخ دهی به بازرس ویژه افغانستان (سی‌گار) از ماه‌ها پیش متوقف شده بود. در یک مورد، یواس‌اید به درخواست سی‌گار برای ارائه اطلاعات که در اکتبر ۲۰۲۱ فرستاده شد، هفت ماه بعد پاسخ داد و نوشت که «فعالیت‌های مربوط به کمک‌های بشردوستانه جزو وظایف بازرسی سی‌گار نیست». این در حالی است که کنگره آمریکا همچنان درباره استفاده طالبان از کمک‌‎های بشردوستانه و دسترسی طالبان به این پول‌ها نگران است.